Något jag glömde fråga; Hur är det att köra långt med hojarna? Kan man dra på en liten mc semster på 50 mil? Kanske tom hamed sambon? Jag vet att det kanske inte är huvudsakliga syftet med denna sorts hoj, men en rolig tanke.
Passagerarplatsen på rena sporthojar är inget som sambon frivilligtt kommer välja för mer än kanske 20 minuters pass vid bankörning.
1 timmes pass är nog det mesta som du kan lura med sambon på mer än en gång.
Det är bla annat därför mina planer på en R1 eller GSXR föll bort för en GSX1300R. Vill du kunna ha med sambon utan strul välj en touringhoj.
Tex en Triumph Sprint RS. Eller Suzuki SV1000. Dom har nästan lika mycket effekt som en 600racer,
försumbar försäkring, och relativt bekväm passagerarplats.
Och det är viktigt instruera sambon. Hon ska ha spaning framåt. Vid vänsterkurvor ska hon kolla över din vänstra axel. Vid högerkurvor över din högra axel. Och när du hänger ut följer hon med.
Kan man dra på en liten mc semester på 50 mil?
Beror på. Du förankrar dig nomalt på en sporthoj/touringhoj med fötter underben, knän och lår. Överkroppen bärs av rygg och magmuskler, där magmusklerna är det som brister på otränade. Jag kör med tankväska, ligger på tankväskan och kör när det är lite längre sträckor och håller fast hojen mellan knäna. Så att armarna kan vara avslappade med 90-graders böj vid armbågarna.