Bara en stilla undran.
Du har plockat fram sporthojar i 600-klassen. Varför har du inte med en Triumph Daytona 675?
Kör en själv och tycker den är helt underbar.
som längst kanske du kan räkna 4-5k mil om du vill ha en hoj som är allt annat än slutkörd, det beror ju på hur ägaren har använt hojen och servat den, jag har kört min gsxr 750 snart 1000mil i år, hade jag haft den från ny hade den haft närmare 7k mil på mätaren, nuvarande har den 2700-2800mil och känns nästan som en helt ny hoj, väldigt bra kvalite tycker jag.
Jag tror det har varit utseendemässigt. Får kika igen!
Milhysteri !! Min CBR600RR hade över 6000mil på mätaren och det märktes inte på den, så att säga att den hoj är slutkör efter 4-5000 är ju bara svammel.
Så alla som kör 1000-1500mil / säsong kör sopslut på en hoj efter typ 3år ...
Kolla skicket, lyssna på motorn, känn på lager osv.. är hojen välskött så är inte miltalet det viktigaste..
Kör försiktigt !!
Jag skrev allt annat än slutkörd inte att en som gått längre är slutkörd, min har gått snart 3k mil och känns nästan som en fabriks ny hoj. Jag är övertygad att min hoj skulle klara av flera år med mig som kör den 1k mil per år, jag sköter mina grejer och är inte rädd för o sätta 4k mil på mätaren i slutet av nästa säsong, du har tolkat mig fel tror jag… det som jag menar är att miltal inte är farligt, en hoj med 10k mil kan vara hur fräsch som helst, allt beror på i vilket skick den är i.
Till ts: att kolla på en 1500mils gsxr kan hända sig vara sämre än en 4000mils gsxr, kolla på en som är i bra skick, miltal är sekundärt, närmar det sig 10000mil kanske man skall ta sig en funderare på en sådan hoj men utöver det så är det hojar som tål att användas sålänge de servas som det ska
Hörrö! Ska du upplysa om serviceintervallerna får du gärna upplysa rätt med. Bilden är en screenshot från servicemanualen för kawa zx6r/rr 05-06. 1600?...
View attachment 422731
I princip samma hoj med olika motor baraJag förstår! Någon skillnad på 750 cc eller 600cc mer än motorskorlek?
Jag förstår! Någon skillnad på 750 cc eller 600cc mer än motorskorlek?
"samma hoj" fast 750n är snabbare än den gamla yamaha R1 med förgasare. iaf enl motorcyclenews.com
750n är en underbar maskin, den är enl många den perfekta banhojen, kraft nära en 1000cc och smidig som en 600a
750n är ganska brutal, du har kraft redan från tomgång, brett register och kan vara lite lurig då man lätt kan tro det är en 600a men helt plötsligt får man mer kraft vid gaspådrag än vad man var beredd på.
Varken 600an eller 750n är några bra förstahojar, Kanske några av de bättre om man skall köra sporthoj som förstahoj då de är relativt bra sittställning jämfört med de flesta andra sporthojarna.
600an har väl ca 125hk och 750n har 150hk så det är en del skillnad i kraft.
Det bästa du kan göra är att provköra. jag valde 750n för jag hade en del erfarenhet sedan innan och 600ccn var ett för "litet" hopp för min del, 750n är lätt o köra, du kan köra långsamt utanproblem, men den är stark och snabb, all kraft finns där nästan hela tiden, det är bara o vrida på rullen o den sticker iväg. 600cc hojar behövs generellt sätt varvas lite mer för att få ut det där "goa" ur dom, men allt är smaksak, som första hoj kommer du garanterat bli imponerad på allt i hojväg, till o med en äldre 600cc supersport kommer kännas som en riktig raket när man inte är hoj-van
Hur som, jag älskar 750n: köp en 750 om du har råd - om du gör, kör
försiktigt, hojen biter tillbaka hårt om du inte respekterar den
hittar du ingen, eller det känns fel med 750, så kommer du bli mer än nöjd med en 600a. du skall ju som sagt lära dig köra hoj innan du kan lära dig att utnyttja en sporthoj, och vad jag förstår så tar det x antal år för de flesta att bli bra på att köra sporthoj (alltså att ha förmåga att köra hojen snabbt och närmare nära vad hojen i säg klarar av).
Tips: köp en hoj som inte kommer tappa för mkt i värde, det är mer ett faktum att man byter hoj efter ett tag när man väl har lärt sig vad man är för typ av hoj människa, vad man gillar mest med o köra hoj och vilken typ av karaktär på hojen och hojens motor man gillar. vem vet, du kanske är en supermotard kille i botten? ^^ huvudsaken är att du tar kortet, börjar köra hoj och känner efter vad som passar dig
En poäng värd att ta upp är att om det är första hojen så spelar det absolut ingen som helst roll vilken av dem du väljer ur prestandasynpunkt. Det är en ganska liten skillnad hojarna emellan vad de faktiskt kan prestera och som ny pilot kommer du inte i närheten av hojens gräns ändå.
Den som känns bäst att köra är antagligen rätt hoj. Och du kan byta när någon annan hoj känns mer rätt. Eller köpa flera hojar, det är ännu roligare.
Ja som sagt, din ålder, hoppas du är 24 annars går planerna i bom ^^
Jag antar att du är 24 år eller äldre, annars får du ta barn-kort (A2) och då blir det ingen sportis
http://korkortsportalen.se/
Jag har kört mycket cross och lätt mc, är jag ändå helt slut om jag går på en 1000cc från första början? Typ r1 eller gsxr 1000? Är det stor skilland på tex r6 eller r1? Något jag bör tänka på där? Fotfarande "gixxer eller honda" som gäller?
Du är helt slut om du ställer frågan.
1000cc är inte på något sett något helt galet som man måste ha 30 års erfarenhet för att bemästra på gata.
Även en 600cc radfyra går mycket fort, men det är helt olika motorkaraktär.
Det är bättre att du provkör och ser vad du gillar.
Den stora skillnaden är att en radfyra 600cc bara viner och inget händer förrän runt 10k varv då den skjuter på. Lite som en tvåtaktare.
1000cc drar hårt genom hela registret med ökande effekt mot topp.
Sport-twin har ännu jämnare vridmoment över registret.
Tack för svaret! Det visste jag inte! Trode det var större skillander dem imällan.. men men, jag nöjer mig med en 750, men känns som det är svårt att fåtag på en bra. Vimlar av 1000 cc men knapt några 750 (gsxr menar jag då givetvis)
Det är stor skillnad men det är inte så att en 1000cc = instant death, som alla coola "jag skaffar inte mc-kort för jag hade kört ihjäl mig direkCT!!!" tror.
Kör man som en idiot så duger en 600cc alldeles utmärkt för att dö på.
Kör med insidan av huvet så löser det sig.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |