Guide i motarddjungeln

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Alltså... Jag har kikat lite på supermotarder, men har ingen aning om vad man ska ha. KTM är ju rätt fina, men vilken modell? Intresseområde: Åka på ett hjul. Vad ska man tänka på? 4-takt, 2-takt?
Prisklass upp till en 60k men billigare är inte att förkasta om dom inte ser ut som fan.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
För det första, för wheelies ska du ha 4-takt! :D
För det andra finns det en massa olika typer av hojjar som du kan antagligen kan tänka dig, Men husabergs hojjar är nog dom största favoriterna på det här forumet. Men Honda CRF450 och YZF426 (YZF400 som dom lite äldre heter) är inte pjåkiga dom heller...jag tror det mer handlar om förfrågan och efterfrågan!
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
aa, har kikat lite på hondas XR oxo, ser sjysst ut iaf. KTM lc4 verka inte pjåkig den heller. Är det nån av dom som är särskilt att rekommendera månne?
Duke förresten, går det att köra en sån oxo?


edit: kollade upp crf:en, såg ju riktigt ball ut, men det är väl en ren crosshoj egentligen va, dom 2 som jag såg hade ingen mätare utan dom angav körsträckan i timmar. :3freak

Och 400... är inte det lite klent?
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Optimalt skrev:
edit: kollade upp crf:en, såg ju riktigt ball ut, men det är väl en ren crosshoj egentligen va, dom 2 som jag såg hade ingen mätare utan dom angav körsträckan i timmar. :3freak

Och 400... är inte det lite klent?

Det finns CRF motards oxå... Antagligen anger de körsträckan i timmar för att serviceschemat är utstakat efter drifttimmar och inte kilometer. Så är det iaf på min.

Husaberg ska det vara, jag har kört min några kortare sträckor nu och jag har aldrig varit så rädd för något som jag är för den :D

//@
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Optimalt skrev:
Alltså... Jag har kikat lite på supermotarder, men har ingen aning om vad man ska ha. KTM är ju rätt fina, men vilken modell? Intresseområde: Åka på ett hjul. Vad ska man tänka på? 4-takt, 2-takt?
Prisklass upp till en 60k men billigare är inte att förkasta om dom inte ser ut som fan.

köp en XR650, så blir vi 3 stycken med sånna i v-ås :tummenupp
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
eller köp min duke så blir du den snabbaste duken iallfal mvh dukeIIfbg
0738-107829
 

Bifogat

  • 84712_shl_s.jpg
    84712_shl_s.jpg
    27.5 KB · Visningar: 110
Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Tjena kompis....

Bakhjulskörning :tummenupp då ska du ha 4-takt.... Busar du i stan och inte ska köra längre sträckor kan du köpa Husa :clown eller CRF... :rock
KTM :tungan iofs...dom funkar ju fint, men mitt råd är en XR650 :yoparty .. lite tyngre o mindre effekt än i Husan men fan så mycket mindre rackel!! :tummenupp
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Tja, jag må säga att ni håller det här informativt. *suck*

Köp min hoj.
Köp en lika dan som min.
Köp en sån för wheelies.

Fundera ORDENTLIGT på vad du ska ha hojen till. Hur mycket du ska köra. Mycket bana. Tävla. Då och då ge dig iväg 20+ mil. Kan du meka. Är du isf beredd att serva hojen. Var går gränsen för hur ofta du isf är beredd att serva, fixa saker. Osv...
Skit i allt som är sagt hittills innan du har tagit ställning till detta. Hög vikt/effekt-faktor = mycket jobb och tvärt om. Inte som med vanliga gathojar där en R1´a och en Intruder i stort sett innebär samma arbetsinsats för ägaren... Här kommer det att spänna mellan 3/h i veckan som du själv måste göra till lämna hojen till din handlare en gång om året.

Daniel...
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
alltså, cf450 är INGET för gata....endast racing/seriös banåkning.
kolven/motorn gillar inge vidare att ligga på konstant fullgas mellan Södertälje å stockholm.

tror nog att du måste bestämma dig för om du vill rejsa bana lr posöråka i stan/landsväg.... =)

lc4an är bra posörhoj :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ypvs skrev:
Tja, jag må säga att ni håller det här informativt. *suck*

Köp min hoj.
Köp en lika dan som min.
Köp en sån för wheelies.

Fundera ORDENTLIGT på vad du ska ha hojen till. Hur mycket du ska köra. Mycket bana. Tävla. Då och då ge dig iväg 20+ mil. Kan du meka. Är du isf beredd att serva hojen. Var går gränsen för hur ofta du isf är beredd att serva, fixa saker. Osv...
Skit i allt som är sagt hittills innan du har tagit ställning till detta. Hög vikt/effekt-faktor = mycket jobb och tvärt om. Inte som med vanliga gathojar där en R1´a och en Intruder i stort sett innebär samma arbetsinsats för ägaren... Här kommer det att spänna mellan 3/h i veckan som du själv måste göra till lämna hojen till din handlare en gång om året.

Daniel...

Så är det... behovet är det som styr valet i stort och sedan finns det kanske tre-fyra maskiner att välja mellan i varje "intervall" av hojklass och där kommer personliga preferenser in och tillgången på reservdelar där man bor, pris osv...
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Måste jag stå mickla med den en gång i veckan för att få åka :3freak
Lite mek går väl an, men om man köper en -00 och uppåt kan det väl inte vara så värst mycket...eller?

Det jag ska ha den till är stadskörning till och från jobbet varje dag, och främst busa med. Kanske en sväng till sthlm emellanåt men landsväg är väl lika eländigt med alla motarder, mer eller mindre iaf.

Och en grej till.. är XR och LC4:an samt husan 4-taktare?
 

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På torken
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Optimalt skrev:
Måste jag stå mickla med den en gång i veckan för att få åka :3freak
Lite mek går väl an, men om man köper en -00 och uppåt kan det väl inte vara så värst mycket...eller?

Det jag ska ha den till är stadskörning till och från jobbet varje dag, och främst busa med. Kanske en sväng till sthlm emellanåt men landsväg är väl lika eländigt med alla motarder, mer eller mindre iaf.

Och en grej till.. är XR och LC4:an samt husan 4-taktare?

Ett skäl till att jag valde LC4:an är just att man inte behöver stå i garaget och serva hela tiden, 500-mils intervaller är det, skadar ju dock inte att byta olja och filter lite oftare men det går ju snabbt, ställa ventiler har jag dock ingen aning om hur man gör, men det är nog inte så svårt när man väl lärt sig. :kocko
Hade jag varit duktigare och dessutom gillat att mecka hade jag nog valt en Husabergare.
 

Recon

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än!
Jag passar på att fråga lite när det ändå är uppe. Jag funderar på en KTM SM till sommaren men har modellfunderingar. Den ska användas till mest lek(på asfalt) och en och annan pendlingsdag men jag vill inte ha service intervaller som en husa men är inte negativ till att skruva lite(bara jag lärt mig vad som ska göras). Har kollat på KTM 525, 625, 640 och 660 men för den oinvigde så är det inte så stor skillnad. Nån som kan förklara/sammanfatta skillnaderna?

Sen till frågan om elstart, hur kinkiga är hojarna att kicka? Jag har kört cross så jag är inte främmande till att kicka men ser framför mig hur jag står utanför jobbet och kickar och svär för att den inte startar.
Ni som har erfarenheter av både med och utan elstart får gärna dela med er.


/Förvirrad i KTM jungeln
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
Recon skrev:
Jag passar på att fråga lite när det ändå är uppe. Jag funderar på en KTM SM till sommaren men har modellfunderingar. Den ska användas till mest lek(på asfalt) och en och annan pendlingsdag men jag vill inte ha service intervaller som en husa men är inte negativ till att skruva lite(bara jag lärt mig vad som ska göras). Har kollat på KTM 525, 625, 640 och 660 men för den oinvigde så är det inte så stor skillnad. Nån som kan förklara/sammanfatta skillnaderna?

Sen till frågan om elstart, hur kinkiga är hojarna att kicka? Jag har kört cross så jag är inte främmande till att kicka men ser framför mig hur jag står utanför jobbet och kickar och svär för att den inte startar.
Ni som har erfarenheter av både med och utan elstart får gärna dela med er.


/Förvirrad i KTM jungeln

525 är en tävlingsmotor med tillhörande serviceintervaller.
SX är crosshojen, 4-växlad och EXC är enduron med 6 växlar (+mjuk fjädring).
625, 640, 660 är LC4 motorn = tål landsväg och längre serviceintervall.
640 är mest touring, den har elstart och är ganska tung.
625 är lättare och mer race men har ändå elstart (bekvämt!).
660 har mest pulver men inte elstart.

Det är inga som helst problem att kicka hojarna, trots sin storlek.
Jag var lite fundersam på om man skulle kunna lära sig vänsterkicka, och
dessutom 660 kubik, men det är no problems med rätt teknik.
Förutsatt att hojen är korrekt inställd och justerad, förstås.... :lol

Husaberg, Honda CRF, Yamaha YZF är racemaskiner och ska köras och
servas därefter med täta oljebyten, kolvbyten m.m.

Dock är inte en KTM med LC4 motor underhållsfri på nåt sätt! Även där måste
du byta olja (ju oftare, ju bättre givetvis), justera ventilspel osv. men inte alls
så ofta som på en "crossmotard".

Du bör nog titta närmare på en 625, 640 eller 660 som det låter på dig.
:tummenupp
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Du kickar ig[ng alla modellerna med lätthet.
Fan, tjejen kör en 625´a och hon startar den utan prob på kick. Jag startar den med näven, med handskar annars gör det ont. :rolleyes:

625, 660 från KTM. XR650 Honda. Låter nog som vettiga val för dig.
Alla väger mer än race-hojarna men håller bättre för att åka gata med. Hondan är dock i överkant fet enligt mitt tycke, går iofs ganska bra men Katoomerna är roligare att köra.
Sen har du ju Husky SMR som ett vettigt alternativ som verkar ha glömts bort på sistonde. Håller faktiskt mycket bra för gata och är en snabb jäkel på banan även original. Man kan dock få vänta på delar ett bra tag om man har otur.
Hade jag varit du så hade jag valt mellan 625, 660 och en SMR. JAG hade i slutänden tagit SMR´en pga att den är smidigare i chassit än KTM´erna och att den är mycket simpel att trimma om du vill börja åka mer seriöst på bana så småningom. Vikten är lägre vilket är viktigare än den lite lägre original effekten då det är fan så mycket lättare att trimma motorn än att lätta hojen...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 

Recon

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än!
Det låter som det står mellan 625 och 660, faktiskt dom jag funderade på från början men blev lite förvirrad när jag kollade upp alla modeller :confused:
Det verkar vara lättare att hitta delar och dyl till KTM, annars kanske husky hade varit intressant men jag vet inget om dom.
Det lutar åt en 660 eftersom jag mest ska ha den att leka med så är elstart och annat lyx inget krav, man får väl testa båda till sommaren och bestämma sig sen.

Tack för förklaringarna och tipsen! Nu är det bara planera ekonomin(och ta A kortet...) :banana
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Recon skrev:
kanske husky hade varit intressant men jag vet inget om dom.
Det lutar åt en 660 eftersom jag mest ska ha den att leka med så är elstart och annat lyx inget krav, man får väl testa båda till sommaren och bestämma sig sen

Klart du ska ha en husky :yoparty
 

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
nu kan jag inte mkt, men passar på o låna tråden lite... Husqvarana 610 sm då?? verkar väl vara en bra hoj... eller?? jäkla fin är den i vart fall... eller är det mkt fel osv på dessa??? :va
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top