Guide till billig CTEK kopia (batteriladdare)

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Inköpslista:
1. Laddare för bil och MC
För alla 6V/12V bil- och MC- batterier med en kapacitet på 1,2-120 Ah
Permantent laddning och underhållsladdning med överlastnings- och polaritetsskydd
Helautomatisk laddning
3 års garanti

Kostar 199:- from. 2/11 på LIDL
lid.jpg
http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20091102.p.Laddare_for_bil_och_MC


2. Kontaktdon m snäpplås
Artikelnr: 37400
Kontaktsystem för att koppla ihop kablar 0,5 till 2,1 mm2. Max 50V 10A. Lämpliga till datorer, RC-hobby, maskiner, styrsystem, etc. Kontakthusen är utformade så att de inte går att polvända. Snäpplås förhindrar ofrivillig frånkoppling. Levereras i set med 1 st honkontakthus, 1st hankontakthus samt erforderliga anslutnings stift och hylsor. Extra stift och hylsor kan köpas separat. Kabeln kläms enkelt fast på stift/hylsor.
Kostar 25:- på Kjell & Company
kje.jpg
http://www.kjell.com/?item=37400&path=304000000,322000000,323500000


3. Kablage
Artikelnr: 42-3600-1
Anslutningskabel med ringkabelsko Dia 6.4mm
Passar alla äldre Ctek-laddare med snabbkontakt.

Kostar 45:- på Mekonomen
mek.jpg
http://www.mekonomen.se



Instruktion:
Klipp av sladden på CTEK laddaren på lämpligt ställe. Koppla på kontaktdon från Kjell & Company. SIMSALABIM o du har en CTEK kopia med en original CTEK sladd på batteriet för 269:-
 
Last edited:
Bra initiativ med denna tråd.

Ok, vill man hålla på å jollra med en CTEK-laddare för 500-600 kr per batteri så var så god, men jag kan ärligt talat inte fatta varför. :va I 7-8 år så har jag vid långtidsförvaring kopplat in 4 olika batterier (Såväl gel- som blybatteri) med dylika biltemaladdare för 89 kr/st och en veckotimer från Clas O för en 50-lapp. (Samt ett grenuttag...) Jag har aldrig behövt byta batteri sen jag införskaffade detta. I våras använde jag ett av dessa batterier för första gången på 2,5 år. Det fungerade hur bra som helst. :) :tummenupp

Timern laddar nån timme i veckan och såväl batterierna som jag blir glada. Kan nog inte bli så himla mycket bättre för 500 kr till per batteri... :)

 
Last edited:
Vilken ström klarar Lidl-laddaren? är den gjord för våta blybatterier, eller slutna, eller med möjlighet att välja laddkurva för båda typerna?

EDIT: 500-600kr? 200 kr kostar den ju.

Vad kostar en timer? 100 kr? då blir ju priset nästan samma för en ointelligent laddare som klarar lägre ström.
 
Last edited:
Bra initiativ med denna tråd.

Ok, vill man hålla på å jollra med en CTEK-laddare för 500-600 kr per batteri så var så god, men jag kan ärligt talat inte fatta varför. :va I 7-8 år så har jag vid långtidsförvaring kopplat in 4 olika batterier (Såväl gel- som blybatteri) med dylika biltemaladdare för 89 kr/st och en veckotimer från Clas O för en 50-lapp. (Samt ett grenuttag...) Jag har aldrig behövt byta batteri sen jag införskaffade detta. I våras använde jag ett av dessa batterier för första gången på 2,5 år. Det fungerade hur bra som helst. :) :tummenupp

Timern laddar nån timme i veckan och såväl batterierna som jag blir glada. Kan nog inte bli så himla mycket bättre för 500 kr till per batteri... :)

Största anledning till CTEK laddare är väl att dom är pålitliga enligt mig och många andra, och framförallt att snabbkontakten är bra!

Denna tråd är ingen uppmaning till att köpa en dyr CTEK, tvärtom så är den till för dom som tänkt lägga pengarna på en CTEK att kunna unna sig en likvärdig för mycket mindre pengar som dessutom har 3 år garanti...:yoparty
 
Vilken ström klarar Lidl-laddaren? är den gjord för våta blybatterier, eller slutna, eller med möjlighet att välja laddkurva för båda typerna?

EDIT: 500-600kr? 200 kr kostar den ju.

Vad kostar en timer? 100 kr? då blir ju priset nästan samma för en ointelligent laddare som klarar lägre ström.

En ÄKTA CTEK kostar oftast > 500 kr.

En veckotimer kostar (som jag skrev ovan) ca en 50-lapp (ofta mindre). Eller så köper man en dygnstimer för 27 kr på biltema och ställer den på att ladda en kvart om dagen. Den låga laddströmmen kan inte bränna batteriet. Jag har haft en bil uppkopplad så 3*9mån och det batteriet mår prima även det. Använde dock en 4,5 ampere-laddare då. Har man flera batterier köper man en grenkontakt. Inte 4 timers. Man kan så vitt jag vet inte koppla flera batterier på en CTEK-laddare samtidigt men med ovanstående arrangemang så har jag kopplat upp 4 stycken batterier på mångårig och finfin underhållsladdning för ca 400 kr. :)
 
En ÄKTA CTEK kostar oftast > 500 kr.

En veckotimer kostar (som jag skrev ovan) ca en 50-lapp (ofta mindre). Eller så köper man en dygnstimer för 27 kr på biltema och ställer den på att ladda en kvart om dagen. Den låga laddströmmen kan inte bränna batteriet. Jag har haft en bil uppkopplad så 3*9mån och det batteriet mår prima även det. Använde dock en 4,5 ampere-laddare då. Har man flera batterier köper man en grenkontakt. Inte 4 timers. Man kan så vitt jag vet inte koppla flera batterier på en CTEK-laddare samtidigt men med ovanstående arrangemang så har jag kopplat upp 4 stycken batterier på mångårig och finfin underhållsladdning för ca 400 kr. :)

Laddare av Ctek-typ klarar att ladda så många batterier samtidigt som den angivna kapaciteten klarar. Dvs en laddare för upptill säg 90Ah klarar endera ett 90Ah-batteri eller två 45 Ah parallellt osv. Det gör Lidl-laddaren i förstainlägget också, fast då med tot 120 Ah.
 
Laddare av Ctek-typ klarar att ladda så många batterier samtidigt som den angivna kapaciteten klarar. Dvs en laddare för upptill säg 90Ah klarar endera ett 90Ah-batteri eller två 45 Ah parallellt osv. Det gör Lidl-laddaren i förstainlägget också, fast då med tot 120 Ah.

Nu börjar det bli intressant.

Ok, men om det ena batteriet är ett riktigt skruttigt blybatteri och det andra är ett gelbatteri i snudd på toppskick hur kan då ctekladdaren skicka ut rätt ström till rätt batteri? Det finns ju så vitt jag förstått bara en "utgång" per laddare? Det borde ju därför bli kaos i laddarens styrelektronik om man parallellkopplar flera olika sorters batterier.

Blir inte det där med minsta motståndets lag en intressant faktor i denna ekvation?
 
Hmmm, laddar inte old school-ladder ur batterier när de inte är ström på?
Har fått höra att det bara är spolar och att den börjar jobba "baklänges" när kontakten inte är i!
 
Hmmm, laddar inte old school-ladder ur batterier när de inte är ström på?
Har fått höra att det bara är spolar och att den börjar jobba "baklänges" när kontakten inte är i!

De har förhoppningsvis kommit på idén att sätta dit en diod. :) Men visst, det tycks finnas laddare som beter sig så. (Min kamerabatteriladdare t.ex. ... jävla rappel... :( )

Mitt första gelbatteri laddade jag inte första vintern. Det dog ... Sen dess kör jag så här och det funkar finfint. :) Ifall denna lösning inte funkar i teorin så vill jag påminna om humlan. Den skiter ju som bekant i det faktum att den är för "oaerodynamisk" för att kunna flyga... ;)
 
Ja kopplar man ihop ett defekt batteri med ett friskt så kommer nog laddaren att visa felindikering. Bäst är ju säkert att ha samma typer av batteri. Men jag har de senaste åren haft ett syrabatteri och rest gelbatteri i båten. Jag ska ersätta det sista syrabatteriet när det dött, men det är bra tryck i skiten än så länge så det får sitta kvar.

I båtar har man ju som bekant hela batterigrupper, alltså flera batterier med batterifrånskiljare. Där laddar man hela rasket med en Ctek-laddare (eller Victron eller annan elktronisk laddare). Det spelar heller ingen roll om man ihopkopplar tex ett 150 Ah-batteri med ett 75Ah.


Nu börjar det bli intressant.

Ok, men om det ena batteriet är ett riktigt skruttigt blybatteri och det andra är ett gelbatteri i snudd på toppskick hur kan då ctekladdaren skicka ut rätt ström till rätt batteri? Det finns ju så vitt jag förstått bara en "utgång" per laddare? Det borde ju därför bli kaos i laddarens styrelektronik om man parallellkopplar flera olika sorters batterier.

Blir inte det där med minsta motståndets lag en intressant faktor i denna ekvation?
 
Jag har sedan flera år både en CTEK och en Lidl laddare och båda används hela vintern. Jag mätte på dem i början och de såg ut att fungera ungefär likadant. Laddar på rejält och går sedan ner på lägre spänning för underhållsladdning. Mätte dock ej med oscilloscope om det skiljer i pulsfrekvens etc. men Lidl laddaren gör i alla fall sitt jobb utan att förstöra batterier. En bekant köpte också Lidl laddare samtidigt och fick byta 2 gånger innan han fick en som fungerade...Jag öppnade t o m laddaren för att se om det var ett risigt snabb-bygge men det såg helt OK ut med bra lödningar etc.
 
Nu börjar det bli intressant.

Ok, men om det ena batteriet är ett riktigt skruttigt blybatteri och det andra är ett gelbatteri i snudd på toppskick hur kan då ctekladdaren skicka ut rätt ström till rätt batteri? Det finns ju så vitt jag förstått bara en "utgång" per laddare? Det borde ju därför bli kaos i laddarens styrelektronik om man parallellkopplar flera olika sorters batterier.

Blir inte det där med minsta motståndets lag en intressant faktor i denna ekvation?

Förvirrande många laddartrådar!

Man vet inte var man svarar längre, men nej, som jag skrev i den ANDRA ctektråden i mc-relaterat så kan du koppla hejvilt upp till att du når laddarens laddkapacitet.
Och bly/syra tillsammans med gel och andra typer går fint, men det är helt rätt att de beter sig LITE olika.
Dock inget avgörande, och all laddning är bättre än ingen är devisen.
Sen om du vill toppladda ett GEL de sista 3%-en så kan du ju ladda det separat nån timme då, innan du smackar i det i vad det nu ska sitta i.

Men för att förstå att det inte blir problems så se batteriet som en area av bly.
Ett 8Ah batter i kan vi säga ha arean 8 (av någon enhet, vilken som helst. Ska vi säga kvadrat-aln? ok!)
Det är så mycket area bly vi måste sänka ner i en elektrolyt för att få ut denna kapacitet.
Ett 100Ah batteri har då följaktligen 100 kvadratalnar bly i arbete.

<din laddare "orkar" puffa i ett 120Ah batteri fullt säger din broschyr> ok.

Detta motsvarar alltså 120 aln2 och detta kan du då uppnå exakt hur du vill.
Kanske 120 små gulliga 1Ah batterier? :) Eller två 55Ah och ett 10Ah

Det är alltså inte ANTALET batterier som spelar roll, utan deras sammanlagda kapacitet.
Om dessa sen är olika, spelar ingen teater.

Laddaren "ser" bara den sammanlagda blyarean d.v.s kapaciteten iaf.
 
Last edited:
Hmmm, laddar inte old school-ladder ur batterier när de inte är ström på?
Det gör även nya "high-tech new school-laddare", (även om i mindre omfattning) så därför är det sällan någon god idé att lämna den ansluten under längre tid utan att ha laddaren igång.

Ja kopplar man ihop ett defekt batteri med ett friskt så kommer nog laddaren att visa felindikering. Bäst är ju säkert att ha samma typer av batteri.
Varför skulle den den visa defekt batteri? De laddas ju parallellt och då räcker ju att ett batteri är friskt och tar emot laddning för att batteriladdaren ska tro att det som är anslutet är i gott skick. (Detta förutsatt att inte det dåliga batteriet "knäcker" batteriet i bra skick genom att ladda ur det sistnämnda så pass att batteriladdaren tror att det är i dåligt skick och felindikerar).

Det är vettigt att ha samma typer av batterier om de ska laddas parallellt. Exempelvis så ligger GEL-batteriers hållspänning oftast något högre när de är fullt uppladdade än "vanliga batterier". Parallellkopplar du batterierna så sker en utjämningsladdning mellan batterierna så att de får samma spänning innan de börjar laddas upp. Det skulle kunna innebära att batteriet med högre hållspänning inte laddas upp maximalt eller att batteriet med lägre hållspänning överladdas något, men jag tror inte det är några större problem i praktiken.
 
Varför skulle den den visa defekt batteri? De laddas ju parallellt och då räcker ju att ett batteri är friskt och tar emot laddning för att batteriladdaren ska tro att det som är anslutet är i gott skick. (Detta förutsatt att inte det dåliga batteriet "knäcker" batteriet i bra skick genom att ladda ur det sistnämnda så pass att batteriladdaren tror att det är i dåligt skick och felindikerar).
Jo om det defekta batteriet är djupurladdad och inta tar emot laddning. Då går ingen laddström genom det batteriet. Det friska batteriet blir då fulladdat och laddaren slår om till underhållsladdning. Allt väl.
Om det defekta batteriet är kortslutet så kommer laddare att känna av detta och sannolikt felindikera.
Om det defekta batteriet är sulfaterat så tar det inte emot ngn laddning, dvs ingen ström. Allt väl
Om det defekta batteriet har en trasig cell så kommer laddaren (precis som i fallet med laddning av endast 1 batteri med trasig cell) att starta om laddcykeln om och om igen eftersom den aldrig når upp till full polspänning efter avslutad laddcykel.

Är det en exlusivare modell av laddare så kommer den förhoppningsvis att avbryta efter ett antal cykler och felindikera isf att koka batteriet. Är det en enklare modell av aut laddare så kommer den att fortsätta med en ny laddcykel om och om igen och batteriet med cellbrott kommer att bli varmt på alla celler utom den trasiga. Oavsett om det är 1 eller 2 batterier som laddas ihop. Eftersom laddaren kommer aldrig att nå upp till full polspänning.


Det är vettigt att ha samma typer av batterier om de ska laddas parallellt. Exempelvis så ligger GEL-batteriers hållspänning oftast något högre när de är fullt uppladdade än "vanliga batterier". Parallellkopplar du batterierna så sker en utjämningsladdning mellan batterierna så att de får samma spänning innan de börjar laddas upp. Det skulle kunna innebära att batteriet med högre hållspänning inte laddas upp maximalt eller att batteriet med lägre hållspänning överladdas något, men jag tror inte det är några större problem i praktiken.

Jo vi tycker ju samma sak, jag skrev ju att det är "bäst" att ha samma batterityp i en grupp, om jag inte missminner mig. Men vad jag menade var ju att i tex min batterigrupp i båten finns fortfarande ett starkt syrabatteri med i leken. Det är nu 7 år...

Vi kan grotta ned oss i detta om du vill, men jag tycker att denna tråd (som var ett försök av TS att tipsa om ett bra low-cost alternativ inför vinterns underhållsladdning) redan har hamnat på alldeles för hög nivå.
 
Last edited:
I båtar har man ju som bekant hela batterigrupper, alltså flera batterier med batterifrånskiljare. Där laddar man hela rasket med en Ctek-laddare (eller Victron eller annan elktronisk laddare). Det spelar heller ingen roll om man ihopkopplar tex ett 150 Ah-batteri med ett 75Ah.

OT men en fråga för oss som leker på vattnet när vi inte åker hoj.

batterifrånskiljaren ser alltså till att startbatteriet är fullt även om du laddat ur tex batteriet för belysning etc, laddas allt från generatorn under gång.
 
Last edited:
OT men en fråga oss får oss som leker på vattnet när vi inte åker hoj.

batterifrånskiljaren ser alltså till att startbatteriet är fullt även om du laddat ur tex batteriet för belysning etc, laddas allt från generatorn under gång.

Ja så är det vanligt att man använder frånskiljaren, det finns även automatiska sådana frånskiljare, som bryter bort startbatteriet när tex 60% av dess kapacitet återstår.

Men batterifrånskiljare har man alltid på batterigrupper, precis som man har nödbrytare på ett elverk. Annars kan man ju inte stoppa energiflödet om det blir kortis i tex en startmotor eller annat som inte är avsäkrat.
 
Last edited:
Men för att förstå att det inte blir problems så se batteriet som en area av bly.
Det är en lättbegriplig analogi, fast det är inte så korrekt egentligen. Ytan på blyet är proportionell mot inre resistansen, alltså hur hög ström batteriet kan laddas ur med. Blymassan är proportionell mot kapaciteten.
 
Jag har lite svårt att förstå att man kan tycka att en batteriladdare för 500-600 spänn är så jäkla dyrt. Jag kommer troligen att ha min i 20 år eller så. Inte så att jag knäar ekonomiskt direkt plus att man vet att det är bland det bästa man kan köpa.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top