Ser man inte hojens ljus om det är vitt, så ser man det inte om det är gult.
Som sagt - attackera problem i fel ände är vi troligtvis bäst i världen på här i landet falukorv...
Men exakt vad består problemet av då?
Och vad kan man göra för att minska olyckorna och få bilister se hojarna då? (utgår från att ingen vill ha en hoj i sidan av bilen)
Sen kan det ju vara av intresse att veta HUR korsningsolyckorna sker, till exempel hur ofta motorcykeln håller någorlunda lagstadgad hastighet osv.
Gult framlyse är knappast lösningen iaf.
Syns motorcyklister bättre med gult glas? Resultaten i rapporten tyder på att svaret är ja, i vissa
situationer. Resultaten tyder på att motorcyklister med gult glas framträder bättre i mängden av vita
ljuskällor i trafiken. Man måste dock beakta att studierna i denna rapport inte undersökt alla olika
trafiksituationer, väderlekssituationer och ljusförhållanden vilket innebär att resultaten inte kan
generaliseras till alla situationer.
Men exakt vad består problemet av då?
Och vad kan man göra för att minska olyckorna och få bilister se hojarna då? (utgår från att ingen vill ha en hoj i sidan av bilen)
Sen kan det ju vara av intresse att veta HUR korsningsolyckorna sker, till exempel hur ofta motorcykeln håller någorlunda lagstadgad hastighet osv.
Gult framlyse är knappast lösningen iaf.
Tja. Problemet är ju att bilar kör ut framför motorcyklister och därmed orsakar olyckor.
Delvis är det nog för att folk inte kollar. Antingen pga mänskliga faktorn eller pga att dom är nonchalanta. I det senare fallet så borde den föraren enligt min åsikt inte få inneha körkort. Men det är en annan fråga.
Dock så missar man ju en sak. Det har inte att göra med om man är synlig eller inte. Det har att göra med om den andra föraren ser en.
Ingen MC är osynlig. Ändå händer det att folk kör ut framför.
Men å andra sidan. Folk kör ut framför bilar också och dom är många gånger större än en hoj.
För min egen del så har jag konstaterat att det inte är någon större skillnad om jag kommer på 200 kg motorcykel eller i 2 ton bil. Det är ungefär lika ofta som folk kör ut framför i båda fallen. Möjligen att det är något färre när jag kommer på hojen faktiskt.
Jag har mycket svårt att se att det beror på något annat än att den föraren helt enkelt inte tittat.
tittar man så ser man en hoj eller bil oavsett färg på lamporna. Tittar man inte så ser man inte även om det är en MC fullmatad med blinkande clowner.
Folk i trafiken har ju så dålig uppmärksamhet att dom inte ens upptäcker en brandbil på utryckning innan den ligger kofångare mot kofångare. Skulle det hjälpa om man gav gula lysen till brandbilarna kanske.
Om folk har problem att upptäcka en 20 tons klarröd brandbil med blåa blinkande ljus och sirener så tror jag inte att ett byte från vita till gula lampor skulle göra sådär enormt stor skillnad på en hoj.
Jag tror att många av korsningsolyckorna handlar om att hojen kört ganska ordentligt över förväntad hastighet på sträckan. Om man ska ta ett extremexempel så:
Antag att en hoj kommer i 140 på en 70 sträcka.
bilisten som skall in förväntar sig fordon som kommer i ca 70 och gör bedömning huruvida denne hinner ut eller inte baserat på det.
Det kommer ofelbart att leda till felbedömningar. Bilisten kommer att köra ut framför.
Detta i kombination med just hastigheten 140 gör att hojen har kraftigt minskade möjligheter att hinna reagera och väja eller bromsa för att undvika en kollision.
Jag håller medvetet igen vid korsningar och andra situationer där jag misstänker att sådana saker kan ske och hittills har jag hunnit väja eller bromsa i samtliga fall.
Och jag tror det är där det klämmer. Jag tror att i den absoluta majoriteten av fallen så har det gått för fort och dels har bilisten gjort en felbedömning och dels har MC kört för fort för att hinna agera när bilisten gjort sitt misstag.
Det handlar ju om att fordon omkring dig alltid kommer att begå enstaka misstag.
ser du till att ha tillräckliga marginaler för att agera så kommer du att kunna undvika att dom misstagen leder till en olycka.
Kör du utan marginaler så kommer andras misstag att leda till olyckor betydligt oftare.
En gul lampa kommer aldrig att ta bort mänskliga misstag och felbedömningar.
Bra ändå att de finns de som funderar över att förbättra säkerhetenför oss.
Ursäkta sidospåret, Skrämmer en vilt-visselpipa mer än själva motorljudet från hojen?
Funderade över att införskaffa en när jag en sommarkväll var 10cm från att klippa en grävling.
http://mcsafe.se/ovrigt/viltskramma/
Nej, viltvisselpipor fungerar inte alls.
"Tror jag ska dra ihop ett gäng och få Transportstyrelsen att jobba med frågan att alla mc-åkare också måste ha på sig gula blinkande reflexdräkter samt saftblandare på hjälmen"
För inte allt för länge sedan så gick "debattens vågor höga" också.
Då handlade det om att att som hojåkare alltid köra med HEL-LYSE som "varselljus" eller ej, det var samma "tugg" då.
Jag har kört med HEL-LYSE som "varselljus" ända sedan mitten på 1970-talet och har en klar uppfattning om huruvida det fungerar eller inte.
Är inte ALLA sätt vi kan minska risken för att råka ut för en olycka beroende på att vi syns "dåligt" i trafiken bra?!
Framförallt om det nu som i det här fallet inte ens handlar om att det skulle bli "tvång" att ha dessa plastbitar framför lyset!
/KentW
/KentW
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |