Gult ljus fram, klart som f-n att det ska vara BMW-gubbar som vill ha det:)

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
ännu ett problem som man tar tag i fel ände...bättre att utbilda bilisterna att använda ögonen och automatiskt 2 års fängelse om du som bilist orsakar kroppsskada på en hojåkare(förutsatt att du åker någotlunda lagligt)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ser man inte hojens ljus om det är vitt, så ser man det inte om det är gult.

Som sagt - attackera problem i fel ände är vi troligtvis bäst i världen på här i landet falukorv...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men exakt vad består problemet av då?

Och vad kan man göra för att minska olyckorna och få bilister se hojarna då? (utgår från att ingen vill ha en hoj i sidan av bilen)

Sen kan det ju vara av intresse att veta HUR korsningsolyckorna sker, till exempel hur ofta motorcykeln håller någorlunda lagstadgad hastighet osv.

Gult framlyse är knappast lösningen iaf.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ser man inte hojens ljus om det är vitt, så ser man det inte om det är gult.

Som sagt - attackera problem i fel ände är vi troligtvis bäst i världen på här i landet falukorv...

Men exakt vad består problemet av då?

Och vad kan man göra för att minska olyckorna och få bilister se hojarna då? (utgår från att ingen vill ha en hoj i sidan av bilen)

Sen kan det ju vara av intresse att veta HUR korsningsolyckorna sker, till exempel hur ofta motorcykeln håller någorlunda lagstadgad hastighet osv.

Gult framlyse är knappast lösningen iaf.

Plattorna har inget med färg på lampa eller ljusintensitet att göra. Hela tanken bakom plattan är att plattan DAGTID skall lysas upp bakifrån av halvljuset så att hojen syns bättre i vinklar där man inte ser halvljuset.

Kolla min hoj. Jag har både halvljus och extra DRL LED ljus (de små runda) tända på bilden. Det man ser "mest" är reflexvästen och de små klistermärkena bakom rutan.
bulten.jpg


Så ser hojen ut framifrån
drl_on.jpg


Se här för mer info. http://www.motorrad.se/?nid=1966

Personligen tycker jag kåporna ser kräkfula ut, men va fan.. jag åker ju med reflexväst, så jag passar inte in i sporthoj normen ändå så..:tuttar
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kul med den positiva stämningen här! :tummenupp

Vilket är det som är värst - att det finns folk som kör BMW bakom förslaget att tillåta gult ljus på MC, eller att dom "gubbar"...?

Det är inte frågan om att allaMC skall ha gult ljus - det handlar om att det med dagens helfordonsgodkännande inte är lagligt att använda ett ljusfilter(eller stenskottskydd heller) dagtid på moderna cyklar.

Man vill göra det möjligt / lagligt att synas på ett annat sätt i trafiken.

*Ja, det är värdelöst med ett sådant ljusfilter i mörker - därför sitter det på kardborrepluttar för att kunna plockas bort vid skymningen.

*Ja, det ser säkert fjantigt ut i somligas ögon - både filtret i sig, och även det faktiskt milt irriterande skenet.

*Ja, självklart vore det bättre att bilister såg sig för. Är det någon av er här som skrivit hittills som försökt komma någon vart i det ärendet?

Och ja, det verkar fungera.
VTI testade, Länsförsäkringar betalade.
Syns motorcyklister bättre med gult glas? Resultaten i rapporten tyder på att svaret är ja, i vissa
situationer. Resultaten tyder på att motorcyklister med gult glas framträder bättre i mängden av vita
ljuskällor i trafiken. Man måste dock beakta att studierna i denna rapport inte undersökt alla olika
trafiksituationer, väderlekssituationer och ljusförhållanden vilket innebär att resultaten inte kan
generaliseras till alla situationer.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Se Oss/2015/R853.pdf

N.B! Det positiva resultatet undersökningen tror sig ha hittat gäller en speciell produkt: det ljusfilter som "MC-Safe" tagit fram. Dess "gula" färg ligger väldigt nära limegrönt, och funkar helt annorlunda än "gul lampa" i strålkastaren eller gul film direkt på glaset.

Så, neggosar - vad är problemet? Gubbar eller BMW-förare?
Klart som fan att dom inte kommer att få till något undantag från helfordonsgodkännandet - men dom försöker åstadkomma något i vart fall!

Vad gör du?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men exakt vad består problemet av då?

Och vad kan man göra för att minska olyckorna och få bilister se hojarna då? (utgår från att ingen vill ha en hoj i sidan av bilen)

Sen kan det ju vara av intresse att veta HUR korsningsolyckorna sker, till exempel hur ofta motorcykeln håller någorlunda lagstadgad hastighet osv.

Gult framlyse är knappast lösningen iaf.

Tja. Problemet är ju att bilar kör ut framför motorcyklister och därmed orsakar olyckor.
Delvis är det nog för att folk inte kollar. Antingen pga mänskliga faktorn eller pga att dom är nonchalanta. I det senare fallet så borde den föraren enligt min åsikt inte få inneha körkort. Men det är en annan fråga.

Dock så missar man ju en sak. Det har inte att göra med om man är synlig eller inte. Det har att göra med om den andra föraren ser en.
Ingen MC är osynlig. Ändå händer det att folk kör ut framför.
Men å andra sidan. Folk kör ut framför bilar också och dom är många gånger större än en hoj.

För min egen del så har jag konstaterat att det inte är någon större skillnad om jag kommer på 200 kg motorcykel eller i 2 ton bil. Det är ungefär lika ofta som folk kör ut framför i båda fallen. Möjligen att det är något färre när jag kommer på hojen faktiskt.

Jag har mycket svårt att se att det beror på något annat än att den föraren helt enkelt inte tittat.
tittar man så ser man en hoj eller bil oavsett färg på lamporna. Tittar man inte så ser man inte även om det är en MC fullmatad med blinkande clowner.

Folk i trafiken har ju så dålig uppmärksamhet att dom inte ens upptäcker en brandbil på utryckning innan den ligger kofångare mot kofångare. Skulle det hjälpa om man gav gula lysen till brandbilarna kanske.

Om folk har problem att upptäcka en 20 tons klarröd brandbil med blåa blinkande ljus och sirener så tror jag inte att ett byte från vita till gula lampor skulle göra sådär enormt stor skillnad på en hoj.

Jag tror att många av korsningsolyckorna handlar om att hojen kört ganska ordentligt över förväntad hastighet på sträckan. Om man ska ta ett extremexempel så:
Antag att en hoj kommer i 140 på en 70 sträcka.
bilisten som skall in förväntar sig fordon som kommer i ca 70 och gör bedömning huruvida denne hinner ut eller inte baserat på det.
Det kommer ofelbart att leda till felbedömningar. Bilisten kommer att köra ut framför.
Detta i kombination med just hastigheten 140 gör att hojen har kraftigt minskade möjligheter att hinna reagera och väja eller bromsa för att undvika en kollision.

Jag håller medvetet igen vid korsningar och andra situationer där jag misstänker att sådana saker kan ske och hittills har jag hunnit väja eller bromsa i samtliga fall.

Och jag tror det är där det klämmer. Jag tror att i den absoluta majoriteten av fallen så har det gått för fort och dels har bilisten gjort en felbedömning och dels har MC kört för fort för att hinna agera när bilisten gjort sitt misstag.

Det handlar ju om att fordon omkring dig alltid kommer att begå enstaka misstag.
ser du till att ha tillräckliga marginaler för att agera så kommer du att kunna undvika att dom misstagen leder till en olycka.
Kör du utan marginaler så kommer andras misstag att leda till olyckor betydligt oftare.

En gul lampa kommer aldrig att ta bort mänskliga misstag och felbedömningar.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Bra ändå att de finns de som funderar över att förbättra säkerhetenför oss.
Ursäkta sidospåret, Skrämmer en vilt-visselpipa mer än själva motorljudet från hojen?
Funderade över att införskaffa en när jag en sommarkväll var 10cm från att klippa en grävling.

http://mcsafe.se/ovrigt/viltskramma/
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tja. Problemet är ju att bilar kör ut framför motorcyklister och därmed orsakar olyckor.
Delvis är det nog för att folk inte kollar. Antingen pga mänskliga faktorn eller pga att dom är nonchalanta. I det senare fallet så borde den föraren enligt min åsikt inte få inneha körkort. Men det är en annan fråga.

Dock så missar man ju en sak. Det har inte att göra med om man är synlig eller inte. Det har att göra med om den andra föraren ser en.
Ingen MC är osynlig. Ändå händer det att folk kör ut framför.
Men å andra sidan. Folk kör ut framför bilar också och dom är många gånger större än en hoj.

För min egen del så har jag konstaterat att det inte är någon större skillnad om jag kommer på 200 kg motorcykel eller i 2 ton bil. Det är ungefär lika ofta som folk kör ut framför i båda fallen. Möjligen att det är något färre när jag kommer på hojen faktiskt.

Jag har mycket svårt att se att det beror på något annat än att den föraren helt enkelt inte tittat.
tittar man så ser man en hoj eller bil oavsett färg på lamporna. Tittar man inte så ser man inte även om det är en MC fullmatad med blinkande clowner.

Folk i trafiken har ju så dålig uppmärksamhet att dom inte ens upptäcker en brandbil på utryckning innan den ligger kofångare mot kofångare. Skulle det hjälpa om man gav gula lysen till brandbilarna kanske.

Om folk har problem att upptäcka en 20 tons klarröd brandbil med blåa blinkande ljus och sirener så tror jag inte att ett byte från vita till gula lampor skulle göra sådär enormt stor skillnad på en hoj.

Jag tror att många av korsningsolyckorna handlar om att hojen kört ganska ordentligt över förväntad hastighet på sträckan. Om man ska ta ett extremexempel så:
Antag att en hoj kommer i 140 på en 70 sträcka.
bilisten som skall in förväntar sig fordon som kommer i ca 70 och gör bedömning huruvida denne hinner ut eller inte baserat på det.
Det kommer ofelbart att leda till felbedömningar. Bilisten kommer att köra ut framför.
Detta i kombination med just hastigheten 140 gör att hojen har kraftigt minskade möjligheter att hinna reagera och väja eller bromsa för att undvika en kollision.

Jag håller medvetet igen vid korsningar och andra situationer där jag misstänker att sådana saker kan ske och hittills har jag hunnit väja eller bromsa i samtliga fall.

Och jag tror det är där det klämmer. Jag tror att i den absoluta majoriteten av fallen så har det gått för fort och dels har bilisten gjort en felbedömning och dels har MC kört för fort för att hinna agera när bilisten gjort sitt misstag.

Det handlar ju om att fordon omkring dig alltid kommer att begå enstaka misstag.
ser du till att ha tillräckliga marginaler för att agera så kommer du att kunna undvika att dom misstagen leder till en olycka.
Kör du utan marginaler så kommer andras misstag att leda till olyckor betydligt oftare.

En gul lampa kommer aldrig att ta bort mänskliga misstag och felbedömningar.

Ja men det var ju ungefär det jag sa i kortare ordalag.
Jag är inte så säker på att olyckorna sker pga av att motorcyklar är så oerhört svåra att upptäcka.
Jag tror snarare att det beror på en massa andra faktorer både hos bilister och motorcyklister.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att man framträder bättre i mängden med gula glas istället för vita beror ju på att alla andra har vita, är det verkligen någon nyhet?
Detsamma gäller väl i princip alla färger då förutom just vitt?

Kan bli problem när alla vill synas bättre och byter till gula glas. Då framträder man plötsligt bättre i mängden med vita glas enligt samma resonemang.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser inget problem alls med att tillåta att sätta dit dylika glas, så länge det inte blir tvång. :hihi
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Tror jag ska dra ihop ett gäng och få Transportstyrelsen att jobba med frågan att alla mc-åkare också måste ha på sig gula blinkande reflexdräkter samt saftblandare på hjälmen :crash:hihi
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kul att någon jobbar med vår säkerhet på frivilligbasis.

Dock tror jag att man går över ån efter vatten, reflexväst eller hjälm i varselfärg tror jag funkar lika bra eller bättre.

Själv kör jag med knallgul hjälm och ser ut som ett ufo/gubbe whatever men jag syns på långt håll och har upplevt att bilister ser mig och låter bli att köra ut framför mig i korsningar med mera.
Fortfarande betraktar jag dock fortfarande alla bilister som älgar
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Tror jag ska dra ihop ett gäng och få Transportstyrelsen att jobba med frågan att alla mc-åkare också måste ha på sig gula blinkande reflexdräkter samt saftblandare på hjälmen"


För inte allt för länge sedan så gick "debattens vågor höga" också.
Då handlade det om att att som hojåkare alltid köra med HEL-LYSE som "varselljus" eller ej, det var samma "tugg" då.
Jag har kört med HEL-LYSE som "varselljus" ända sedan mitten på 1970-talet och har en klar uppfattning om huruvida det fungerar eller inte.
Är inte ALLA sätt vi kan minska risken för att råka ut för en olycka beroende på att vi syns "dåligt" i trafiken bra?!
Framförallt om det nu som i det här fallet inte ens handlar om att det skulle bli "tvång" att ha dessa plastbitar framför lyset!:va
/KentW

/KentW
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, viltvisselpipor fungerar inte alls.

Häruppe har vi ofta ren och älg vid sidan av vägarna (inga viltstängsel). De är obrydda av bilar och totalt oberäkneliga. Står oftast kvar och betar även om trafiken passerar några meter bort.

Men jag har haft en bil som fungerade som viltskrämma. Citroën 2CV från 1963. Original på 16,5 hk men min hade en modernare 602-kubikare på hela 32 hk så den gjorde lätt över 100.

Nå.
En fin dag i mars åkte jag mellan Luleå och Arvidsjaur i jobbet. På väg hem såg jag på håll hur en älg stod i snön och betade invid vägen. När den hör boxertvåan reser den sig på bakbenen i panik, kastar inåt skogen och försvinner på ett ögonblick - kanske 200m innan jag passerar. Jag funderar seriöst på om man borde spela in ljudet och använda i högtalare vid särskilt utsatta vägsträckor...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
"Tror jag ska dra ihop ett gäng och få Transportstyrelsen att jobba med frågan att alla mc-åkare också måste ha på sig gula blinkande reflexdräkter samt saftblandare på hjälmen"


För inte allt för länge sedan så gick "debattens vågor höga" också.
Då handlade det om att att som hojåkare alltid köra med HEL-LYSE som "varselljus" eller ej, det var samma "tugg" då.
Jag har kört med HEL-LYSE som "varselljus" ända sedan mitten på 1970-talet och har en klar uppfattning om huruvida det fungerar eller inte.
Är inte ALLA sätt vi kan minska risken för att råka ut för en olycka beroende på att vi syns "dåligt" i trafiken bra?!
Framförallt om det nu som i det här fallet inte ens handlar om att det skulle bli "tvång" att ha dessa plastbitar framför lyset!:va
/KentW

/KentW

Nej, alla sätt är inte bra för att "minska" risken, för det finns mycket man kan göra som skulle förstöra det mesta med just fordonslaget motorcykel. BMW-gubbar och säkerhetsfanatiker har en tendens att inte nöja sig med att just dom "minskar" risken utan de tenderar att vilja att alla måste "minska" risken.
Du själv åker omkring och bländar dina medtrafikanter för att "minska" risken att du inte syns, du tycker att det är viktigare att du inte blir påkörd än att andra ska kunna se utan problem, där kommer säkerhetsfanatismens signum in: egoism.
Sedan kan man fråga sig om all denna fixering vid att synas verkligen fungerar eller om det snarare är så att den bara lugnar ner oroliga människors egna sinnen?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top