Gummibanden på speedwaycyklar

naugas

Medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Suzuki 1100F
Tittar just nu på reprisen i vm, och förundras över varför man dels har en öhlinsdämpare fram, och dels - gummiband? Borde inte öhlins ha resurser att ta fram någonting bättre än gummiband? Ja, vilken stötdämparfabrikant som helst för den delen...

pang

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Moto Guzzi
naugas skrev:
Tittar just nu på reprisen i vm, och förundras över varför man dels har en öhlinsdämpare fram, och dels - gummiband? Borde inte öhlins ha resurser att ta fram någonting bättre än gummiband? Ja, vilken stötdämparfabrikant som helst för den delen...

Bra fråga, jag vill också bli upplyst. Just nu kan jag tänka mig två allternativ 1) det finns en regel som föreskriver fjädringstypen, 2) dom har ett problem eller vet något vi inte har en aning om. Alla åker ju på konstruktionen så någon anledning finns det helt klart.

/pang

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
pang skrev:
Bra fråga, jag vill också bli upplyst. Just nu kan jag tänka mig två allternativ 1) det finns en regel som föreskriver fjädringstypen, 2) dom har ett problem eller vet något vi inte har en aning om. Alla åker ju på konstruktionen så någon anledning finns det helt klart.

/pang

Jag har ingen aaaning, men bottenlänkgafflar har suttit på speedwayhojar i alla tider, det kanske är så enkelt att den svindyraste öhlins upochner gaffeln inte gör en speedway hoj bättre på något sätt?

Man bränner inte stålar på sånt som inte kapar tiondelar.

Men förmodligen är det reglerat i reglementet.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Bottenlänk tillsammans med gummiamortisatörer (och en kass hagon-dämpare eller nåt liknande) har använts i bra länge, innan var det fettdämpad teleskopgaffel. :va

Egna spekulationer följer:

Spedwayåkare är viktfetischister av högsta graden, därav gummisnoddarna. Att öhlins syns på Richardssons och Svenssons hojar är väl kanske mer en marknadsföringsgrejj än någon verklig nytta pga det ynkligt lilla marktrycket framhjulet har, det flyter ju mest uppepå liksom

/B

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
så här är det: den modellen som speedwaycyklarna har på fjädringen är mjukare och enklare (klarar smytsen bra och är lätt/går fort att ändra) rickardsson har mycket godis i sin hoj i form av material men konstruktionen är enkel.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Om man säger som såhär:

Det finns INGEN motorsport i hela världen som är mer konservativ än speedway

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Pebl skrev:
Om man säger som såhär:

Och ingen tråkigare heller. Tractor Pulling råkkar i jämförelse.

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Det finns nog en vettig förklaring rent fjädringsmässigt, men vad jag vet så har Öhlins hjälpt Tony Rickardsson med ramen på hojen med dess flexibilitet och fjädrande egenskaper så ekonomiska aspekter finns inte.

naugas

Medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Suzuki 1100F
Om man säger som såhär:

Det är nog så enkelt...

Jag har faktiskt registrerat mig på en speedwaysajt för att kunna fråga folk som vet. Har frågat google i en halvtimma nu, men inget resultat. Hittar inte ens ett detaljerat regelverk på nätet. Men jag hittade bilder på speedwayhojar med teleskopgaffel, lite äldre bilder visserligen, men det tyder kanske på att det inte är ett regelverk som hindrar annan fjädring än gummisnoddar.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag tror. Observera TROR att det beror på att i speedway behövs ingen fjädring fram men reglementet säger att det ska finnas. Då har man helt enkelt tagit den absolut lättaste fjädringen som finns (gummiband) och nöjer sig med denna.

Fick detta förklarat för mej vid GP racet på stadion förra året, om personen i fråga hade en aning om vad han snacka om vet jag inte men det lät trovärdigt.

Glömde lite.
Och att den dämparen som sitter där är mer eller mindre stum, men sitter där endå och då finns det ingen dämpning som reglementet säger därav gummibanden.

Last edited:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Qwerty skrev:
Jag tror. Observera TROR att det beror på att i speedway behövs ingen fjädring fram men reglementet säger att det ska finnas. Då har man helt enkelt tagit den absolut lättaste fjädringen som finns (gummiband) och nöjer sig med denna.

Förr ja, på kolstybb. Men nu?

Fick detta förklarat för mej vid GP racet på stadion förra året, om personen i fråga hade en aning om vad han snacka om vet jag inte men det lät trovärdigt.

Glömde lite.
Och att den dämparen som sitter där är mer eller mindre stum, men sitter där endå och då finns det ingen dämpning som reglementet säger därav gummibanden.

Vadå gummiband? Man har väl åkt Silverpil! O Cresent med Sax-motor och! gummiblock fram. Gummiband hade även Husqvarna Roulette, Drömbågen med flera. Jag tror inte speewayåkarna har upptäckt ännu att tekniken gått framåt.

Håller med föregående talare, speedway är en helt obegripig motorcykelform. Vad går det ut på? Jag tor folk går dit för att de hoppaas på en olycka.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Både jag och Mine4fun tycker att speedway är rätt kul att kolla på - åtminstone på TV. Korta intensiva heat, det går att följa alla förare hela tiden.

(Litet likt galopp faktiskt ju... fast det skulle ingen av oss komma på tanken att titta på. :) )

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
69:an skrev:
Både jag och Mine4fun tycker att speedway är rätt kul att kolla på - åtminstone på TV. Korta intensiva heat, det går att följa alla förare hela tiden.

(Litet likt galopp faktiskt ju... fast det skulle ingen av oss komma på tanken att titta på. :) )

Ännu roligare live faktiskt. Ljudet från java-motorerna, nära till förarna och framför allt ser man hur jävla svårt det egentligen är... syns inte på tv.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
69:an skrev:

Ännu roligare Live. Konstant full action hela tävlingen, enda lilla pausen man som åskådare har är när banan ska grusar om, vilket varar i ca 30min.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
man kör väll speedway för att man gillar att styra åt motsat håll som man svänger....

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...