Hälsa med knuten näve?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
En tanke slog mig ikväll, jag tycker det är så jävla schysst när man har varit ute och gasat och skall skiljas åt och puffar på varandra innan man delar på sig. Va fan kommer det här ifrån? Man kan säkert googla det här men jag vill veta höra era tankar innan det kommer in nån besserwisser och förklarar och förstör mina drömmar?

Och nu vill inte ha jag massa förklaringar om vad gas och kopplingshandtag sitter.

Själv tycker jag det oerhört coolt att komma ikapp och bromsa in vid ett rödljus med en varsínn stoppie jämte en Asta 86 i en Fiesta eller Kent 36 i en BWW XC90. En lätt puff, så kör vi olika håll. Är jag bara barnslig eller whAT?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vad är en "puff"?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag såg trådrubriken trodde jag det rörde sig om ännu en bultenaspirant, som efter sin första träningsdag på vägen undrade över sättet på vilket tomtägarna hälsade.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fylletråd? För vad den handlar om är helt obegripligt.

Spontant låter det som att några hojåkare i din omgivning läst och sett för mycket av Breivik och börjat härma han.

Enda hojhälsningen jag vet (som gäller överallt på jordklotet så vitt jag vet) är hälsa med öppen hand.

motorcycle-wave.jpg

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"Hälsa med knuten näve", är det inte vad som i folkmun också kallas "ge nån en snyting"?

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag tror det är lättare o knoga polarn när man åker i olika grader än o skrika innanför hjälmen . Eller försöker skaka hand som kontorsfolk Med mc handskar på. Jag gillar en enkel puff med. Hälsningsfraser är en respektgrej. Men den har väl inte så mkt med hojåka o göra!?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
article-2512389-199972F000000578-788_634x444.jpg

Anledningen till att man gör det är ju att
1) det ser coolt ut
Och
2) det är extra praktiskt om man har kolfiberskydd över knogarna på sina handskar

Sen är jag för gammal och svennig för att hålla på med sånt, men det gör inget för jag är asbra på en massa andra saker:)

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag hade hellre diskuterat varför vi mcåkare hälsar på varann. Jag har åkt mc sen jag va sju, o alltid gillat gemenskapen vi fått med att vi delar en hand o hälsar på mc vi möter eller kör om.
Ett hej borde betyda nåt. O när man sitter där sitter oskyddad i inte alltför ovanliga höga hastigheter, har jag inbillat mig att hälsningen betyder ungefär god speed! Lycka till o vi är en gemenskap.
Det är uppskattat. Jag kan ha helt fel. Men jag tänker fortsätta tolka det som att ni alla vill att jag ska överleva när nåt händer eller att inget ska hända.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag hade hellre diskuterat varför vi mcåkare hälsar på varann. Jag har åkt mc sen jag va sju, o alltid gillat gemenskapen vi fått med att vi delar en hand o hälsar på mc vi möter eller kör om.
Ett hej borde betyda nåt. O när man sitter där sitter oskyddad i inte alltför ovanliga höga hastigheter, har jag inbillat mig att hälsningen betyder ungefär god speed! Lycka till o vi är en gemenskap.
Det är uppskattat. Jag kan ha helt fel. Men jag tänker fortsätta tolka det som att ni alla vill att jag ska överleva när nåt händer eller att inget ska hända.

Det finns en teori om att när man hälsade på varandra så var det fritt fram, alltså inga sheriffer i sikte.
Men idag så viftar man ju som en väderkvarn om man ser Holstein, så det finns säkert flera förslag.

( Holstein = Harry Haffa )

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag tycker nog på tal om det vi borde komma på en bra nationell till en början, varning för möte med länsman!
Alltför många gånger har jag varnat me ljus o grejer o folk undrar va fan vill den idioten då?

Vad vore bäst. Blinka med ljusen o inte hinna med den fina hälsningen? Eller visa otydliga tecken med vantar?
Alla kan köra runt med tre olika skyltar!

Varning för blå man!
HEJ !!!
Du har punka!

Jimmy

Guest
Jag tycker nog på tal om det vi borde komma på en bra nationell till en början, varning för möte med länsman!
Alltför många gånger har jag varnat me ljus o grejer o folk undrar va fan vill den idioten då?

Vad vore bäst. Blinka med ljusen o inte hinna med den fina hälsningen? Eller visa otydliga tecken med vantar?
Alla kan köra runt med tre olika skyltar!

Varning för blå man!
HEJ !!!
Du har punka!
Det verkar finnas behov av en nationell samordnare för extrema hälsare? Tur att naiv-Mona blir arbetslös till sommarn, hon kanske kan köpa ett kontantkort för dig att ringa?:hihi

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu är det väl ingen erkänd signal men när jag har varnat mötande moppefolk för tellelisen är det ett pekfinger upp mot molnen och lite vispande rörelse. Vet inte om det hjälpt någon men så gör jag.

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
När jag såg trådrubriken trodde jag det rörde sig om ännu en ny bultenaspirant, som efter sin första träningsdag på vägen undrade över sättet på vilka tomtägarna hälsade.

Hur ska man veta vilka som är tomtägare på sommaren? Dom flesta har ju tomten framme vid jul!
:D

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Hälsa med knoge mot knoge är en hälsning som att skaka hand. Men det betyder lite mer som kul,hej,respekt, allt bra ,kör,grymt. Jag brukar hälsa så ibland vid rödljusen, käns bra helt enkelt. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...