Hälsa på motorväg, WTF

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vad sysslar ni med?

Det är ju jättetrevligt att vinkla och greja, men på E45? Förväntar ni er att jag ska ha koll på mötande trafik på E45 och hälsa på alla motorcyklister? Jag har annat att göra när jag kör på motorväg.

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
E45 är ingen motorväg? :va

Iaf inte från Gbg till Östersund.

Roligt att hälsa på folk när man åker E6an iaf, som att hajfajva vinden.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det verkar variera med densiteten på motorcyklister (och allmänt trafiken på motorvägen) i området om folk hälsar på motorväg eller inte.

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
KTM 660 SMC -05
Den här hälsningsgrejen har gått för långt! Visst det är väl trevligt att morsa på folk när man är ute och mysåker på nån avlägsen landsväg. MEN vafan lixom, hur många hojar passerar man inte under en ~2 timmars hojtur i en storstad?

Värst är det när man kör tex bulten i alldeles för hög fart och folk ska hejja, komigen! ser ni inte att man har viktigare saker att göra.

(Jag vet att jag inte behöver hälsa tillbaka men man vill ju inte va oartig haha)

crsg84

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2011
Hoj
ZX10R / XRV750
E45 är ingen motorväg? :va

Iaf inte från Gbg till Östersund.

Roligt att hälsa på folk när man åker E6an iaf, som att hajfajva vinden.

Jodå det är allt majoritet motorväg mellan Göteborg - Trollhättan =)

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hälsar när jag inte behöver koncentrera mig fullt ut på körningen. Kör jag fort, eller att det blåser kraftigt, ligger i kurva, växlar etc så hälsar jag inte. Tar folk illa upp är det deras problem. Vi är alla hojåkare och vet att det inte alltid passar att släppa styret!

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Tjöp en riktig hoj så hinner du vinka på motorväg. Kräver Thruxan så mycket passande på Autostradan:confused:
Tycker annars att det blir så tråkigt med pressande på motorväg, så man nästan somnar

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Jodå det är allt majoritet motorväg mellan Göteborg - Trollhättan =)

Så var det ju, de rev upp hela Ale och gjorde det till en stor motorväg istället. Var 2 år sedan jag åkte till fjällen och då var det offroad som gällde mellan Gbg och Thn. :)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vinka är ett sätt att knyta gemenskap och hojglädje tillsammans. Borde vara lag på att vinka! :hej

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är inte motorvägen i sig som är det avgörande i det här fallet, det är var motorvägen oftast är placerad - intill städer.

Normala bikers är trevliga och hälsar på varandra, även om de ligger i yttersta körfälten på en 6-filig motorväg med 20 meters skogbeväxt mittremsa. När man kommer in i större städer så ökar dock andelen stadsbor dramatiskt i trafiken och sånt folk är inte lika trevligt. Såna hälsar inte på sina medmänniskor.

Som ytterligare bevis för mitt påstående så kan ju nämnas att varenda gång jag besöker Fjollträsk o glatt går omkring på gatorna o hejar på folk så möts jag mest bara av konstiga blickar.

Näe, i städer bor det bevisligen väldigt många mysko o otrevliga kufar. :fakta

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Bara jag som brukar sitta uttråkad och stödja hakan mot handen med armbågen på tanken när jag åker motorväg? Vem sitter på helspänn på en motorväg? Resans höjdpunkt blir väll typ att vinka åt nån då..

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Bara jag som brukar sitta uttråkad och stödja hakan mot handen med armbågen på tanken när jag åker motorväg? Vem sitter på helspänn på en motorväg? Resans höjdpunkt blir väll typ att vinka åt nån då..

Summerar ihop min resor på E45 till Trollhättan varje helg till 100%. Måste börja leta efter andra vägar runtomkring så man har nåt att göra... :glömdet

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det är ju som mest skoj att hälsa när man kommer i 200 med full nerlägg och möter nån som krampaktigt håller sig fast i styret när dom gör laglig hastighet, bara för man kan. :D :arsele

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
man måste ju inte räcka upp handen á la mellanstadiet när man hälsar, räcker att sträcka ut den lixom. :p

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Den här hälsningsgrejen har gått för långt! Visst det är väl trevligt att morsa på folk när man är ute och mysåker på nån avlägsen landsväg. MEN vafan lixom, hur många hojar passerar man inte under en ~2 timmars hojtur i en storstad?

Värst är det när man kör tex bulten i alldeles för hög fart och folk ska hejja, komigen! ser ni inte att man har viktigare saker att göra.

(Jag vet att jag inte behöver hälsa tillbaka men man vill ju inte va oartig haha)

Har du inte lärt dig knäskrap-vinka än? :smasha

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...