Hälsar ni på hojar ni möter?

Hälsar ni på hojar ni möter?

• Ja

Votes: 99 92.5%
  • Nej

Votes: 3 2.8%
  • Vissa typer av hojar

Votes: 5 4.7%

• Antal röstningar
    107

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag hälsar alltid när jag är ute och lägger bombrepor med C1an. Sällan någon hälsar tillbaka. Dåligt.
Nästa gång jag möter en C1 lovar jag att hälsa.
Om du gör en liten wheelie tillbaka...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Självklart! Sluta vara gnällkukar ni som tycker det är jobbigt, vi hojåkare håller väl ihop?!
"Hojåkaare" har blivit ett alldeles för stort begrepp. Från början åkte man hoj för att man inte hade råd med bil (min far körde Silverpil på 50-talet), sen för att man gillade att åka tvåhjuling och man hade tröttnat på moppe. Men nu har det blivit en statussymbol, det är inget billigt nöje längre. Jag är säker på att det står fler hojar framför villorna i Djursholm, Lidingö och Värmdö, än vad det gör framför hyresportarna i Alby, Hallunda och Norsborg.
Och vem räknas som hojåkare. När jag luftar min GP125 tas jag sannolikt för en mopedåkare och ingen hälsar. Och vem hälsar på en EU-scooter eller en Ciao-moppe?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ni är väl samtliga bilister också...hälsar ni på mötande bilister?

(jag hälsar på alla mc-åkare, för det är no effort)

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)

Om man åker jänkare så blir det ju att man vinkar till andra jänkare helt klart då det oftast är folk med bilintresse som kör det. Inte direkt så jag hälsa på alla bmw jag möter när jag åker till jobbet

Skickat från min iPhone med Tapatalk

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville

Tror att jag redan skrivit exakt det här i den andra tråden, men ändå. När jag körde Mustang hälsade jag på andra som körde Mustang. När jag bytte till en praktisk Ŝkoda kombi hälsade jag inte på någon annan bilist. Nu när jag kör hoj så hälsar jag på andra hojkörare. Det finns nog nån slags elitistisk eller särintresse-relaterad föklaring.

Kanonkille

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2012
Hoj
Suzuki gs550e
Tror att jag redan skrivit exakt det här i den andra tråden, men ändå. När jag körde Mustang hälsade jag på andra som körde Mustang. När jag bytte till en praktisk Ŝkoda kombi hälsade jag inte på någon annan bilist. Nu när jag kör hoj så hälsar jag på andra hojkörare. Det finns nog nån slags elitistisk eller särintresse-relaterad föklaring.
Samma med båtfolk tycker jag, man hälsar glatt i båten, och även på bryggan! Men så fort man har fötterna på fast mark är man främling igen.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
"Hojåkaare" har blivit ett alldeles för stort begrepp. Från början åkte man hoj för att man inte hade råd med bil (min far körde Silverpil på 50-talet), sen för att man gillade att åka tvåhjuling och man hade tröttnat på moppe. Men nu har det blivit en statussymbol, det är inget billigt nöje längre. Jag är säker på att det står fler hojar framför villorna i Djursholm, Lidingö och Värmdö, än vad det gör framför hyresportarna i Alby, Hallunda och Norsborg.
Och vem räknas som hojåkare. När jag luftar min GP125 tas jag sannolikt för en mopedåkare och ingen hälsar. Och vem hälsar på en EU-scooter eller en Ciao-moppe?
Det behöver ju inte vara svindyrt. Det beror ju på vad man har för hoj och hur gammal man är (försäkringen) - och hur man kör förstås. Klotar man 3ggr per säsong lär det ju bli dyrt och göra ont.

Fast det beror ju på att hojarna blir stulna i farten innan dom hinner parkeras i Alby, Hallunda och Norsborg ;-)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag vet faktiskt inte vad som är roligast, att hälsa på cyklister när jag kör motorcykel eller att hälsa på motorcyklister när jag cyklar.
Resultatet är ungefär detsamma, färre än 10% hälsar tillbaka och alla ser förvirrade ut (så gott man nu kan se det genom en kruka)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan ju tejpa fast en till vante ovanpå den vänstra handsken så det ser ut som fladdrande fingrar hela tiden.

Miataägare hälsar på varandra i trafiken, tidiga SAAB turbo ägare höll upp det antal fingrar som dom hade bytt turbos när dom mötte varandra men bara dom första åren, sedan började dom frontalkrocka med varandra för att ingen styrde (skämt)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var NSU Ro80-ägare som visade antalet motorbyten… ;)

Eller var det OCKSÅ en skröna? :va

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är ingen som hälsar på mig när jag kommer på moppen, men det är väl för att det går så jäkla fort på småvägarna så dom inte hinner ?
Eller så har jag kört om dom någon gång så dom är sur för det ?

vlcsnap-2022-03-28-18h42m54s075.png

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ingen som hälsar på mig när jag kommer på moppen, men det är väl för att det går så jäkla fort på småvägarna så dom inte hinner ?
Eller så har jag kört om dom någon gång så dom är sur för det ?

View attachment 470256
Vi som kör tvåtaktare ibland ligger illa till, "mopeder" anses nog inte vara riktiga hojar. En spinkig MC med blårök bakom vill ingen kännas vid. ?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka