Hälsningsfrekvens

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
som nybliven mc-tok tycker jag det är sköjj att hälsa på alla andra som insett det roliga med hoj flera år innan jag själv. :)

Lyckats utröna följande:

sporthojar - hälsar alltid om dom a) hinner se en när dom blåser förbi :) b) inte är upptagna med sväng/växling (gäller väl alla tror jag)

kromslädar med cornflakespaketkörkort - dom med självdistans hälsar, cooling wannabe inte.

kromslädar med HD-knutte - förvånansvärt ofta, nästan alltid(!)

Ducatiåkare - always, glada vinkningar, vi hörs ju på läng väg, även en liten 620 :D

TransAlp-körare - ta mig fan aldrig, kört förbi säkert 10-12 st inte en jävel hälsade. Vad är deras problem? Kört för mycket i Kazakstan så dom inte vågar släppa hojen för dom tror nån snor den i farten?

Stekare på skön gammal caféracer - hälsar glatt

Fyll gärna på med reflektioner. Nån annan som upplever ungefär samma?
 
Last edited:

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Mantorp
Hoj
KTM Duke -04
Supermotarder - hälsar då på allt o alla inte ala som hälsar tillbaka dock då dom tror vi är mopeder så länge man inte kommer på bakat.. men då nickar jag bara :p
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
SirWankalot skrev:
2441274
Fyll gärna på med reflektioner. Nån annan som upplever ungefär samma?

på morgonen när man åker hoj till jobbet så hälsar man inte, man är trött och det gäller de flesta, knappt några som hälsar på morgonen.. nån sporthoj kan man hälsa på men de övriga, nä.

senare på dagen hemgång, hälsar man :)
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Har samma hälsningsfrekvens jag med, har väl med att man är nybliven tok här med =) Håller väldigt mycket med de frekvenser du nämner.
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
SirWankalot skrev:
2441274

TransAlp-körare - ta mig fan aldrig, kört förbi säkert 10-12 st inte en jävel hälsade. Vad är deras problem? Kört för mycket i Kazakstan så dom inte vågar släppa hojen för dom tror nån snor den i farten?

:rofl :hihi
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
näe fan folk på hds med tattoos och ss hjälmar e fan riktigt coola!!

tror inte ens dom gillar köra hoj..det är mer looken som gäller och hdn blir ju ett tungt klädesplagg..kanske blir tungt att lyfta ärmen då?? .. såg en häromdan och då gjorde jag 666 :yoparty tecknet åt han för jag kände att vi båda var lite "outlaw"..han såg ut som en och jag körde som en... och snubben tittade på mig som pudeljäveln i oliver & gänget... med en snofsblick som han vore nån sir von van deer anus..

han måste glömt hur kul det är att åka hoj??..

skiter i vilket å hälsar vidare glatt på alla jag ser..:yoparty
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Hälsar på alla, även folk på krypihophoj.
Har åkt hoj i 25 år och tycker att sista åren så har kromfolket börja hälsa också för det mesta. Kul!
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
brukar ju inte hälsa när man e på nåt större hoj-event, typ bikemeet.. blir rätt många hälsningar då =)
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Av Goldwings och andra större touringhojar så har bara en sådan hälsat tillbaka till mig. Då har jag alltid hälsat först och i ganska god tid innan mötet, men överväger nu att sluta slänga ut handen för den typens motorcyklar.

Annars tycker jag att de flesta andra motorcyklister hälsar tillbaka, även hd-folket. Men de som fick körkortet i flingpaketet kanske inte har lärt sig att det går att släppa vänsterhanden från styret. :va

Det bästa händelsen som nästan är en hälsning, var när jag kom ikapp en pippigul Renault Megane med ett klistermärke från mc-klubben Outlaw på bakluckan. Han slängde sig ut i vägrenen för att släppa förbi mig. :yoparty
Självklart tackade man på mc-vis. Vissa knuttar vill man inte bli ovän med.

Dock blir jag alltid förvånad när mopedister hälsar när man kommer åkandes på hojen. Värre är dock när man hälsat först och försent inser att man precis hälsat på en moped. :4skrika
 
Last edited:

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Det lilla jag har kört så hälsar jag väl om någon hälsar på mig. Farsan hälsar aldrig på någon och när jag frågade honom som krompråmsåkare hur ahn gjorde sa han att hälsa spå varandra det är sådant som båtfolk gör :)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Jag har mest upplevt det som att sporthojsåkare hälsar på andra sporthojar, kromslädar på andra kromslädar osv, sällan att tex en sporthojsåkare och en kromslädeförare hälsar.
Däremot har jag märkt att när man åker i stockholmsområdet hälsar ganska få, men om man kör utanför Stockholm hälsar betydligt fler.
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Nästan lite trevligt verkar det som, att hälsa på alla hojåkare. :D

Hur hälsar allihopa då? ;) Slänger ni upp vänstern i luften å vevar lr släpper den lite lätt å slappt åt vänster? Har inte hunnit möta nån annan mcist än för jag har bara kört i byn men man ska ju ut med handen bredvid mc:n :D
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Wolfen skrev:
2441609 Nästan lite trevligt verkar det som, att hälsa på alla hojåkare. :D

Hur hälsar allihopa då? ;) Slänger ni upp vänstern i luften å vevar lr släpper den lite lätt å slappt åt vänster? Har inte hunnit möta nån annan mcist än för jag har bara kört i byn men man ska ju ut med handen bredvid mc:n :D

Är det mycket trafik så är jag lat o har kvar tummen o handflatan kvar på styret o slänger upp fingrarna, annars dras högern ut lite halvdiskret ..om det nu inte är någon man verkligen känner, då spexas det ordentligt :tuttar
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Hehe, annars ställer man sig upp:tungan
Verkar dock lite hemskt att möta hd åkare, tänk om man skulle möta HA :confused: Oh YEAH:tuttar Då vänder man å hänger med.
 

Lucus

Guest
Började åka hoj förra sommaren och upptäckte att hojåkare vinkar till varandra, så jag började vinka också. Som nybörjare på hälsningar i högre hastigheter lyfte jag handen över skärmen med handflatan mot färdriktningen (indianhälsning). Denna teknik var ingen hitt då fartvinden tog tag i handflatan med obehagliga ryck.

Men efter att jag hade spanat på hur coola boys/girls gör började jag lägga ut handflatan vid sidan av styret med utsträckt arm så att handen följer fartvinden. Men denna hälsning får mig att grubbla över om andra alltid ser mina vinkningar då handen är lågt placerad.

En annan variant som jag har börjat med är att bara lyfta på fingrarna med tummen kvar på handtaget. Denna handtags-hälsning borde ju vara ännu svårare att se.

Själv tycker jag att handvinkning vid aktiv körning är bara jobbig. Kanske för att jag är ny på hoj och behöver koncentrera mig mer på vägen. Eller är det så för alla?

Upplever också att det känns konstigt när man möter en annan hojåkare vid rödljus och bägge står mitt emot varandra. Ska man vinka som drottning Silvia, ska man bara nicka coolt eller ska men göra en indian hälsning (tom flat handflata utåt)? Skulle man känt till personen mitt emot så skulle jag gjort en drottning Silvia vink, kanske lyft visiret och kanske t.o.m. dragit på rullen:hojbusa .
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Lukas skrev:
2441960Ska man vinka som drottning Silvia, ska man bara nicka coolt eller ska men göra en indian hälsning (tom flat handflata utåt)?

nicka coolt är alltid kungligt, särskilt med svart visir :)

sen är man så koncentrerad på det så man missar grönt ljus, får sketstopp, och välter :yoparty
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Jag hälsar på alla som åker hoj.. Märke eller årsmodell spelar ingen roll. Klart man ska hälsa! ;)
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Ja jo hmmm... jag åker ju transalp ju, och jag sätter liksom ofta upp fingrarna i någon sorts hälsning. Problemet kan ju vara det att mina handskydd gör så att det inte syns :confused:









hej
 

Lucus

Guest
SirWankalot skrev:
2441969 nicka coolt är alltid kungligt, särskilt med svart visir :)

sen är man så koncentrerad på det så man missar grönt ljus, får sketstopp, och välter :yoparty


Det är det mest diskreta men som du nämner så kräver det mycket koncentration.

För att en cool nick ska funka behövs det ögonkontakt och det är ju rätt så svårt med tonat visir. Man är ju tvungen att försöka gissa sig till vad hojåkaren mitt emot tittar på, genom att se på hjälmens placering. Resultatet skulle kunnat bli att båda stirra in varandra och försöka tolka varandras rörelser. Lyckosamt resulterar detta i några coola nickar med tonat visir men olyckligtvis får man sketstopp och välter. :D
 

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
philiph skrev:
2441323 näe fan folk på hds med tattoos och ss hjälmar e fan riktigt coola!!

tror inte ens dom gillar köra hoj..det är mer looken som gäller och hdn blir ju ett tungt klädesplagg..kanske blir tungt att lyfta ärmen då?? .. såg en häromdan och då gjorde jag 666 :yoparty tecknet åt han för jag kände att vi båda var lite "outlaw"..han såg ut som en och jag körde som en... och snubben tittade på mig som pudeljäveln i oliver & gänget... med en snofsblick som han vore nån sir von van deer anus..

han måste glömt hur kul det är att åka hoj??..

skiter i vilket å hälsar vidare glatt på alla jag ser..:yoparty

666 tecknet??? va katten är det???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top