här snackar VI motard

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
blom skrev:
och den verkar ha stora tydliga siffror.. nej det priset kan man nog leva med :)

Jag har en halvdefekt liggandes, ska kolla om den har belysning (och fungerar i övrigt också...) men det verkar som det blir en ny och då ligger den här bra till.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
blom skrev:
kör du föresten något MTB nu förtiden?

Tog ett par vändor i somras men annars har det varit lugnt. Ska försöka komma igång igen så jag får igång flåset. Bankörningar blir ju roligare om man orkar mer...
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
erik skrev:
Tog ett par vändor i somras men annars har det varit lugnt. Ska försöka komma igång igen så jag får igång flåset. Bankörningar blir ju roligare om man orkar mer...
det är sant :) tänkte höra med dih hur dålig en MTB för 2000:- på sportia igentligen är??? jag ska ju bara ha den till affären och inne i stan osv.. det är ju lite fjädring på den osv inget att hurra för kanske men är det bättre att köpa en för 5k eler duger den till det man ska ha den till? och vad är det som är sämmre på den är på en dyrare? klenare drev osv eller?
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
erik skrev:
Har den belysning, de måste de tydligen ha om bilprovningen ska godkänna dem.

Funderde lite på denna: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

min har det inte och jag tror inte dom tänker på det heller, svårt att se om det finns när det är ljust

erik skrev:
Har den belysning, de måste de tydligen ha om bilprovningen ska godkänna dem.

Funderde lite på denna: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=


jag hittar ingen uppgift vad den klarar för fart??
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
blom skrev:
det är sant :) tänkte höra med dih hur dålig en MTB för 2000:- på sportia igentligen är??? jag ska ju bara ha den till affären och inne i stan osv.. det är ju lite fjädring på den osv inget att hurra för kanske men är det bättre att köpa en för 5k eler duger den till det man ska ha den till? och vad är det som är sämmre på den är på en dyrare? klenare drev osv eller?

För 2k får du en cykel som duger till vardags. Det som gör t.ex. min racer bättre än en sådan är ALLT. Fjädringen på en billig är som en svamp i jämförelse, gör typ ingen nytta mer än att se tuff ut. Hojen väger mer, bromsarna är sämre (i butik verkar alla bromsar bra men efter att de använts ett tag och blivit skitiga m.m så är skillnaden enorm mellan bra och dåliga. Växlar är inte lika bra heller, dyrare är mer exakta och har bättre precision. Jämför en gammal låda i en bli med en modern, båda funkar men skillnaden är ganska stor... Bättre sadel på en dyr, en sadel ska inte vara bekväm utan den ska vara anpassad för ändamålet = racing. Jämför med en cross, där är inte direkt sadeln mjuk som på en guldvinge... En dyr cykel är även mycket styvare i ramen, det märks inte så mycket vid söndagscykling men börjar man ladda på lite så kommer skillnaden fram ganska fort. En styv konstruktion gör att all kraft du lägger på pedalerna omsätts till drivlinan istället för att svampas bort i "effektförlust". Men ska du inte träna/tävla så finns ingen anledning att köpa en sån hoj som jag har, den är inte speciellt bekväm till vardags. Lite som att köpa en husa för enbart gatkörning... min vardagscykel kostade 3000 på sportex och funkar jättebra till det den är avsedd för.

TERMINATOR skrev:
min har det inte och jag tror inte dom tänker på det heller, svårt att se om det finns när det är ljust

jag hittar ingen uppgift vad den klarar för fart??

De brukar ju klara antingen 99 eller 199 men det är nog endast de billigare som har stopp vid 99.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
De brukar ju klara antingen 99 eller 199 men det är nog endast de billigare som har stopp vid 99.[/QUOTE]


kolla upp det, när jag köpte min sa killen att det är oftast till 99 dom går
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
erik skrev:
Vi kör ju inte så fort ändå...


nää det är sant din räcker om den slutar vid 50 :hihi :hihi :hihi


jag tror jag skiter i vinteråkat för den här vinter utan börjar nog att bygga om till motard snart

btw så fick jag mitt nya relä idag så nu hoppas jag att det inte klickar på ett tag
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
erik skrev:
För 2k får du en cykel som duger till vardags. Det som gör t.ex. min racer bättre än en sådan är ALLT. Fjädringen på en billig är som en svamp i jämförelse, gör typ ingen nytta mer än att se tuff ut. Hojen väger mer, bromsarna är sämre (i butik verkar alla bromsar bra men efter att de använts ett tag och blivit skitiga m.m så är skillnaden enorm mellan bra och dåliga. Växlar är inte lika bra heller, dyrare är mer exakta och har bättre precision. Jämför en gammal låda i en bli med en modern, båda funkar men skillnaden är ganska stor... Bättre sadel på en dyr, en sadel ska inte vara bekväm utan den ska vara anpassad för ändamålet = racing. Jämför med en cross, där är inte direkt sadeln mjuk som på en guldvinge... En dyr cykel är även mycket styvare i ramen, det märks inte så mycket vid söndagscykling men börjar man ladda på lite så kommer skillnaden fram ganska fort. En styv konstruktion gör att all kraft du lägger på pedalerna omsätts till drivlinan istället för att svampas bort i "effektförlust". Men ska du inte träna/tävla så finns ingen anledning att köpa en sån hoj som jag har, den är inte speciellt bekväm till vardags. Lite som att köpa en husa för enbart gatkörning... min vardagscykel kostade 3000 på sportex och funkar jättebra till det den är avsedd för.



De brukar ju klara antingen 99 eller 199 men det är nog endast de billigare som har stopp vid 99.
tackar för infon :)

TERMINATOR skrev:
min har det inte och jag tror inte dom tänker på det heller, svårt att se om det finns när det är ljust
om inte så kan det ju vara bra för egenskull att ha bakgrundsljus
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det sket sig med plogandet pga pissig lastmaskin. Men eftesom vi ändå var ombytta drog vi ut och körde isnön. Skulle tippa att det på sina ställen låg ihopblåst snö i typ 21" höga drivor som var lite spännande att köra igenom första gången. Jag klotade typ 6-7 ggr men det var rätt gött att köra lite trots ganska hopplöst underlag.
Linus sa han fick ett par bra bilder, kommer väl så småningom.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top