För 2k får du en cykel som duger till vardags. Det som gör t.ex. min racer bättre än en sådan är ALLT. Fjädringen på en billig är som en svamp i jämförelse, gör typ ingen nytta mer än att se tuff ut. Hojen väger mer, bromsarna är sämre (i butik verkar alla bromsar bra men efter att de använts ett tag och blivit skitiga m.m så är skillnaden enorm mellan bra och dåliga. Växlar är inte lika bra heller, dyrare är mer exakta och har bättre precision. Jämför en gammal låda i en bli med en modern, båda funkar men skillnaden är ganska stor... Bättre sadel på en dyr, en sadel ska inte vara bekväm utan den ska vara anpassad för ändamålet = racing. Jämför med en cross, där är inte direkt sadeln mjuk som på en guldvinge... En dyr cykel är även mycket styvare i ramen, det märks inte så mycket vid söndagscykling men börjar man ladda på lite så kommer skillnaden fram ganska fort. En styv konstruktion gör att all kraft du lägger på pedalerna omsätts till drivlinan istället för att svampas bort i "effektförlust". Men ska du inte träna/tävla så finns ingen anledning att köpa en sån hoj som jag har, den är inte speciellt bekväm till vardags. Lite som att köpa en husa för enbart gatkörning... min vardagscykel kostade 3000 på sportex och funkar jättebra till det den är avsedd för.
De brukar ju klara antingen 99 eller 199 men det är nog endast de billigare som har stopp vid 99.