här snackar VI motard

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
erik skrev:
Inte fan köper jag en cr500 och snor hjulen, köper jag ska den också användas. Man brukar ju säga att den inte finns nåt som heter "för mycket effekt" fast med denna hoj gäller nog inte det...

Var inte seriöst menat att jag skulle köpa den fast visst vore det skoj.
För mycket effekt kan man inte få. :fakta
Däremot kan effektkurvan vara för toppig och bli svårdoserad och därmed upplevas som "för mycket". :mattias

Alla som vill se Lill-Erkki på en CR500 räcker upp en hand. :yoparty
(Och alla som tänker hjälpa mig med att fixa fjärrstyrning till gasen skickar ett PM). :D

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Kyckling skrev:
Alla som vill se Lill-Erkki på en CR500 räcker upp en hand. :yoparty
(Och alla som tänker hjälpa mig med att fixa fjärrstyrning till gasen skickar ett PM). :D

Nånting säger mig att den "klubben" kommer få många anhängare. En 250 2-t är det rejält klipp i och en 500 lär ju inte direkt vara sämre... Fjärrstyd gas säger jag bestämt nej till :fakta

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
erik skrev:
Nånting säger mig att den "klubben" kommer få många anhängare. En 250 2-t är det rejält klipp i och en 500 lär ju inte direkt vara sämre... Fjärrstyd gas säger jag bestämt nej till :fakta
Allt är ju relativt. På isen som är jämn och fin och det inte finns nåt att köra in i så upplevs effekten inte alls på samma sätt som den gör i ett smalt, krokigt och ojämnt endurospår.
Så en CR500 i skogen eller på crossbana är nog inget för nybörjare men på isen kan den vara jättesnäll och inte alls läskig.
KÖP! :)

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Erik, får man fråga vart du har hittat annonser på endurohjul?

Jag letar som en tok efter endurohjul till min men hittar inte ett skit och dem jag hittar är det 19tum bak och jag vill ha 18tum :-(

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
suck.... är du från vättet eller från hällabrottet, fan gå och köp nya hjul istället till husan, kostar säker bara hälften

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
TERMINATOR skrev:
jo jag vet att det är svinpengar men billigare än att köpa en hoj yill

Ska jag betala över 10k för fälgar och sedan 3000 för däck kan jag lika gärna köpa en hoj för ungefär samma pengar och få med allt... Inte förståndigt, inte försvarbart men fan så coolt.

Evil M skrev:
Erik, får man fråga vart du har hittat annonser på endurohjul?

Jag letar som en tok efter endurohjul till min men hittar inte ett skit och dem jag hittar är det 19tum bak och jag vill ha 18tum :-(

Avslöjar jag det bjuder du bara över mitt bud... Har faktiskt bara hittat två annonser som verkar vettigt, jag sökte på säljes - mc på blocket. Sökte sedan på husa 01-02 och kollade igenom alla annonser efter folk som även säljer endurohjul tillsammans med sin motard. Har inte kollat på nyare hojar eftersom det tydligen inte passar rakt av, undviker in i det längsta att köpa delar som inte passar rakt av. Har blivit allergisk mot uttryck som "det är bara att gör si eller så så passar det sen", finns ingen utväg får det väl bli så ändå men jag slipper som sagt gärna det...

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
erik skrev:
undviker in i det längsta att köpa delar som inte passar rakt av. Har blivit allergisk mot uttryck som "det är bara att gör si eller så så passar det sen"...
Mario har ju hjul från en -01 till sin -05.
Kolla med honom vad som behövs och hur svårt det är att fixa.
Har du tur så är det något som man enkelt kan fixa i förebyggande syfte så öppnar det för ett större urval.

De nyare Husa har en grövre hjulaxel men om det är enda skillnaden så räcker det ju i ditt fall med ett rör i exakt rätt dimension att trä utanpå axeln.
Och sånt borde inte vara så svårt att fixa :tummenupp

Men som vanligt skulle det ju underlätta om man själv hade tillgång till svarv och fräs m.m...

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Kyckling skrev:
Mario har ju hjul från en -01 till sin -05.
Kolla med honom vad som behövs och hur svårt det är att fixa.
Har du tur så är det något som man enkelt kan fixa i förebyggande syfte så öppnar det för ett större urval.

De nyare Husa har en grövre hjulaxel men om det är enda skillnaden så räcker det ju i ditt fall med ett rör i exakt rätt dimension att trä utanpå axeln.
Och sånt borde inte vara så svårt att fixa :tummenupp

Men som vanligt skulle det ju underlätta om man själv hade tillgång till svarv och fräs m.m...

Som jag fattade det var det lätt att montera gamla hjul på ny hoj men svårare tvärtom, givetvis inte omöjligt men går det att köpa sånt som passar rakt av gör jag givetvis det i första hand men just nu verkar det svårt att hitta hjul ö.h.t.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hur bra det går att använda större nav vette fan. Jag har ju distanser ute i överfallen som dras fast. Trolige värre att göra en distans som sitter så tajt att inget glapp uppstår mellan den distansen och befintlig axel. Solklart går det i teorin att göra det men jag vet inte hur bra det blir. Men vi kan säga såhär Erik... Om du köper nyare hjul så kan vi byta rakt av så slipper vi båda använda distanser och skit :)
Vad sägs??

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Sen ska man inte glömma att det går att bygga om...
Ett nytt nav kostar en del men kan man hitta komplett fälg med schysst bana i rätt dimension men fel nav för typ inga stålar. så kan det ju bli hyggligt billigt ändå.

Så nu gäller det att hitta nån som kraschat sitt nav och lura av dem de "egentligen inget att ha eftersom de är paj"-iga fälgarna för några hundralappar. :tummenupp

Undrar om nån skrot kan ha? :va *slår en snabbkoll*

Edit: Marios förslag ovan är ju tokbra. :tummenupp Så sätt igång att leta ALLT nu!!!

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Kyckling skrev:
Så nu gäller det att hitta nån som kraschat sitt nav och lura av dem de "egentligen inget att ha eftersom de är paj"-iga fälgarna för några hundralappar. :tummenupp

typ marios kraschade nav då... :D

Supermoto skrev:
Men vi kan säga såhär Erik... Om du köper nyare hjul så kan vi byta rakt av så slipper vi båda använda distanser och skit :)
Vad sägs??

Det låter bra :tummenupp

Är du smart eller har du bara tur när du tänker? :D

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
typ marios kraschade nav då... :D

Det låter bra :tummenupp

Är du smart eller har du bara tur när du tänker? :D
Mitt gamla nav får du gärna köpa :D

Ibland har man tur, ibland har man otur...

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
TERMINATOR skrev:
SLUTA BRÅKA MED MARIO HAN LIGGER OCH ÄR SJUK, OCH DET ÄR JAG OXÅÅÅ :sjuk :sjuk :sjuk :zpy :gråta :nurse
Jag tycker verkligen synd om er... jag hur j**la ömklig jag själv blir när jag blir det minsta sjuk, det är som hela världen hänger på ens axlar... :( Krya på er pojkar... det ska ju bli riktigt fint väder i helgen... :tummenupp

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Mr Vader skrev:
Jag tycker verkligen synd om er... jag hur j**la ömklig jag själv blir när jag blir det minsta sjuk, det är som hela världen hänger på ens axlar... :( Krya på er pojkar... det ska ju bli riktigt fint väder i helgen... :tummenupp

den som säger att föda barn är så jävla jobbigt har inte haft ont i halsen ordentligt, mitt jävla gomsegel är lika stort som en magnum glasspinne, varje gång jag svälger känns det som att jag ska sVälja den

Last edited:

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
TERMINATOR skrev:
den som säger att föda barn är så jävla jobbigt har inte haft ont i halsen ordentligt, mitt jävla gomsegel är lika stort som en magnum glasspinne, varje gång jag svälger känns det som att jag ska sälja den
Tror inte marknaden för svullna gomsegel är så stor. :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...