här snackar VI motard

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Det var faktiskt en riktigt fin dag i söndags. Det känns fortfarande i benen att man inte kört på ett tag. Min körning fungerade skitbra, nästan bästa på hela året. Jag hängde i stort sett med Stefan varv efter varv, tappade bara några få meter.

Nån som vill dela en buss med mig?? VILLHA VILLHA VILLHA
Antar det är LB-kort på den. Är det svårt att skaffa sig?? Stefan? Vad drar ett sånt as egentligen? 1.5l/mil eller är det bortåt 3l/mil??

C-kort är inte svårt att skaffa (Stefan har ju t.o.m. lyckats få släpbehörighet...)

En modern fjärrlastbil (utan kyl/frys aggergat) med släp drar runt 4,3-4,7 liter/mil vid blandad körning beroende på gods och chaufför givetvis, vår trailer kan gå att köra på under 3 liter/mil lite beroende på lasten. En LT35 med skåp ligger på c:a 1,2-1,3 liter mil vid distributionskörning och en LT46 med skåp ligger på c:a 1,5 l/mil. En 2-axlig distributionsbil snittar på runt 3 liter/mil (+- några deciliter) Tror Calles buss drar strax under 3 men den är både stor och gammal.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
C-kort är inte svårt att skaffa (Stefan har ju t.o.m. lyckats få släpbehörighet...)

En modern fjärrlastbil (utan kyl/frys aggergat) med släp drar runt 4,3-4,7 liter/mil vid blandad körning beroende på gods och chaufför givetvis, vår trailer kan gå att köra på under 3 liter/mil lite beroende på lasten. En LT35 med skåp ligger på c:a 1,2-1,3 liter mil vid distributionskörning och en LT46 med skåp ligger på c:a 1,5 l/mil. En 2-axlig distributionsbil snittar på runt 3 liter/mil (+- några deciliter) Tror Calles buss drar strax under 3 men den är både stor och gammal.
Nu var jag inte ute efter all världens lastbilars förbrukning utan just den aktuella!!! Men det kanske inte framgick????

blom skrev:
dock så är det jäkligt dyrt att skaffa c kort :död
Inte om man är arbetslös!?!
Man kan få utbildningen betald nånstans ifrån vad jag förstått. En polare har nu kört ett drygt år, eller nåt sånt, efter en sån utbildning.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Supermoto skrev:
Inte om man är arbetslös!?!
Man kan få utbildningen betald nånstans ifrån vad jag förstått. En polare har nu kört ett drygt år, eller nåt sånt, efter en sån utbildning.
både ja och nej.. i örebro har dom slutat att dela ut gratiskort till arbetslösa.. men jag kan köra åt dig :D har både c och e :tummenupp

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
blom skrev:
både ja och nej.. i örebro har dom slutat att dela ut gratiskort till arbetslösa.. men jag kan köra åt dig :D har både c och e :tummenupp

tror jag inte dom har, både jag och brorsa har polare som går utbildningen nu, borde va klara snart, och jag blev erbjuden att gå den i juli men tackade nej

Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Nu var jag inte ute efter all världens lastbilars förbrukning utan just den aktuella!!! Men det kanske inte framgick????

Det är ingen exakt vetenskap, därför fick du lite referensförbrukningar för att du ska kunna göra ett rimligt antagande.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
TERMINATOR skrev:
tror jag inte dom har, både jag och brorsa har polare som går utbildningen nu, borde va klara snart, och jag blev erbjuden att gå den i juli men tackade nej

Ibland ringer det folk till oss och vill ha intyg på att de får jobb om de bara har körkort. Det skulle de säkert inte göra om man inte "delade ut" körkort, dock verkar kravet att man är garanterad ett jobb finnas.

Att bara ta c-kort är inte jättedyrt, dock kräver de flesta att man även har truck, adr och e-behörighet då nästan alla körningar till och från kräver det. Om inte annat vill man inte begränsa sig genom att anställa chaufförer som saknar behörigheter som ibland / ofta är bra att ha. Dock är c-kort bättre än ingenting och alltid en börjarn, adr och truck brukar arbetsgivare kunna betala, släp är nog svårare att få betalt via jobbet.

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
TERMINATOR skrev:
det ska dom ialf göra.. då tog dom väl in dom senaste då.. har polare som jobbar där med det.. vad heter dina polare som går där nu?

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
blom skrev:
det ska dom ialf göra.. då tog dom väl in dom senaste då.. har polare som jobbar där med det.. vad heter dina polare som går där nu?
den ena heter svempa och jobbar på royal med mej och den andra andreas, kollade med brorsan och dom blev nyligen klara, då va dom kanske dom sista

Last edited:

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
ja eller så var de det här året ut.. men dom kan ju iofs ändra besluten 1000 gånger :död

nu ser det verkligen ut som att det blir en cross :)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
TERMINATOR skrev:
den ena heter svempa och jobbar på royal med mej och den andra andreas, kollade med brorsan och dom blev nyligen klara, då va dom kanske dom sista

Svempa känner jag också. Dels känner jag honom via en annan bekant som jobbat på royal och dessutom hade svempa sin praktik här och har jobbat en del också.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
Det är ingen exakt vetenskap, därför fick du lite referensförbrukningar för att du ska kunna göra ett rimligt antagande.
Antog det men eftersom aktuella exemplaret är SKITGAMMALT så gör det inget för svaret taget i beaktande att jag har ingen aning vad det gör för förbrukningen om det sitter ett släp på som kanske är lastat eller ej osveller om. Men tack för ditt försök :tummenupp

erik skrev:
Att bara ta c-kort är inte jättedyrt, dock kräver de flesta att man även har truck, adr och e-behörighet då nästan alla körningar till och från kräver det.
Etersom jag inte vill jobba med att köra truck (truck = lastbil i det här fallet) så räcker det gott med bara C. Vad kan det gå på i pengar och tid för en något-över-genomsnittet begåvad, vältränad man i sina bästa år??? Är det som vanligt att sånt går inte att svara på.

Sluta förresten diskutera massa truckar och skit i motardtråden :fatta!

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
ducce motard

mario jag tror att en k-lektion kostar över 1000 pix

Bifogat

• hypermotard3.jpg
    hypermotard3.jpg
    85.9 KB · Visningar: 37
  • hypermotard2.jpg
    hypermotard2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 40
  • hypermotard.jpg
    hypermotard.jpg
    86.7 KB · Visningar: 36

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Etersom jag inte vill jobba med att köra truck (truck = lastbil i det här fallet) så räcker det gott med bara C. Vad kan det gå på i pengar och tid för en något-över-genomsnittet begåvad, vältränad man i sina bästa år??? Är det som vanligt att sånt går inte att svara på.

Ska kolla med en bekant som bekostat kortet med egna pengar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blom skrev:
ducce motard

mario jag tror att en k-lektion kostar över 1000 pix
Kalla den Supermoto är nog fel. Superfighter eller streetmotard kanske.
Närmaste konkurrenten är nog KTMs Superduke. Det enda som skiljer den, konceptmässigt alltså, från t.ex Yammas FZ1 (eller vad den heter, yammas "R1-fighter") och liknande är den höga framstänkan.

Men den lockar nog folk både från SuperDuke, Tuono och highlands "supermoto". Gränserna suddas ut mer och mer precis som med sportiga suvar såsom SAV, Sports Activity Vehicle osv osv.

Slutsats: Inte en supermoto!!! Men en JÄVLIGT cool hoj som ger habegär....

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blom skrev:
jag tycker nog att den är lika mycket motard som någon av dukarna är
Där har du fel på så vis att den lilla faktiskt klassar i reglementet medans den stora inte gör det. Sen om det skulle gå att rejsa med den är ju en annan sak.

Som jag sa, gränserna suddas ut. Är nåt som ser lite ut som en supermoto men med för stor motor fortfarande en supermoto eller är det en fighter då. Skillnaderna mellan t.ex Tuono-SuperDuke-Hypermotarden (som ducatis koncept kallas) är väldigt små. Och skillnaden mellan en Tuono och en Fazer 1000 är inte heller stor, bara två cylindrar extra.

Lite filosofitänk:
A) Vad gör SuperDuke'n till en supermoto? Är det kylarvingarna eller den låga framstänkan??
B) Vad gör Hypermotarden till en supermoto?? Är det avsaknaden av kylarvingar eller den höga framstänkan??
Båda har låg fjädring och ömtåliga hjul som inte skulle klara hopp (för att inte tala om Duccens enkelsving :3freak)
Om vi kallar honda FMX, Yamma XT och DukeII för streetmotarder så har inte jag nån bättre benämning än streetfighter på deras större kamrater. Den här diskussionen tarvar fan i mig ett flak öl :fyllisar :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...