Hästar...

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
kajlyl skrev:
Jag brukar oxxå dra in kopplingen! men sen varvar jag fullt samtidigt som jag tutar o skriker så mkt jag kan!!! andvänder t.o.m ljustutan o blinkersana!!!! :finger :fatta! :smasha :mad: :brynad

skojja bara! är självklart lika duktig som alla ovan...

aahhhh, gör inte så, höll på att sätta colan i luftstrupen!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tokkörde på grusvägarna i grannskapet med crossen idag. Den ylar på ganska bra när man varvar. Efter en skymd kurva stod en klart nervös häst med en ryttare som gjorde sitt bästa för att lugna den. Snabbt in med kopplingen och bromsa. Lyckligtvis fanns en liten avtagsväg hästen kunde gå in på när jag sakta rullade förbi. Tur pållen inte stod närmare kurvan än den gjorde. Då hade jag inte hunnit få ner varvet och ljudet snabbt nog och kunde satt hästen i sken. Usch, vilken mardröm...

Ryttaren är en granne. Snart skickar de väl polisen på mig för att jag kör runt på en oreggad båge. :gråta

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
Mcbrud skrev:
Kom precis hem från stallet och började fundera på hur många idioter det finns som inte saktar ner när dom möter hästar på vägen. Vissa till och med tutar när dom kör förbi! Fattar dom inte hur rädda hästarna kan bli?! :mad:
Har själv suttit på hästar som blivit så rädda att dom anfallit bilen, följden har blivit ett antal bucklor och några trasiga lampor.
Hörde tex. om en häst för några år sen som hade blivit så skrämd av en bil som tutat när han körde förbi att han sparkade rätt in i rutan och fastnade. Hästen skar av alla senor i benet och var tvungen att avlivas. Bilisten fick betala allt såklart men det täcker väl för f*n inte för hästens död!
Det är väldigt många som faktiskt gasar när dom kör förbi, då spelar det ingen roll hur trafiksäker hästen är, motorcykelljudet skrämmer den ändå!

Så nu undrar jag hur många det är här som tänker på att sakta ner när dom möter några pållar?

Vet Precis vad du menar, jag har häst..eller iof min sambo (jag är ofrivillig sponsor). och hon brukar berätta skräckhistorier om vissa speciellt bilförare beteer sig. Dessutom var den förra sommaren en idiot som tutade till bredvid våran pålle. Men ajja bajja det skulle han inte ha gjort. Resulterade i att våran häst sparkade in hela framskärmen på bilen. Har nog aldrig garvat så mycket i hela mitt liv åt den Jvla "äldre herren" som körde. Läste ngn paragraf om att det ALLTID är bilförarens fel om hästen gör skada på bilen, oavsett vad som händer. Och det e trycka när pållarna bestämmer sig för att kicka..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Att dra in kopplingen och försöka rulla förbi resulterar bara i att man har för hög fart eller kanske sedan måste börja ge gas igen för att inte stanna helt. Jag tror förändringen i ljudet skrämmer mer än ett jämnt ljud.

Vad som slår mig är att de flesta hästar är hur lugna som helst när de går löst i hagen och man drar på för fullt på vägen intill, men så fort de har en ryttare på ryggen blir de spattiga som attan. Kanske det är ryttarens nervositet och rädsla som smittar av sig ?

De kan bli rädda av en pappersbit i diket eller något lika fånigt. Det är dags att avla fram trygga och säkra hästar! Vart tog alla gener från artilleri-kusarna vägen och stadiga ardenner ?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
kom precis hem från en hojtur och började fundera på hur många idioter det finns som inte sopar bort det deras hästar lämnar på vägen. vissa tillochmed lämnar kvar hästskiten i skymda kurvor! fattar dom inte vad som kan hända om en motorcykel kör där sen? :fett aggro

hästar luktar illa.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
okej, visst frikopplar man å visar lite hänsyn.....(man måste ju göra det nån gång när man kör iallafall),....

men tacka vet jag hästar i motorn istället...

fyndigt va?

Mcbrud

Guest
Re: Re: Hästar...

Honken skrev:
Sen förstår jag inte heller nöjet med att rida efter vägen med häst!? måste väl vara mycket roligare att rida i skogen!? eller!?

Men ibland måste man rida en bit på "stora vägen" för att komma ut på de riktig bra ridvägarna i skogen. Vissa gånger sätter också markägare upp rätt dumma bommar som tvingar oss ryttare att rida onödigt långa sträckor på stora och hårt trafikerade vägar. Så det är inte alltid vi KAN hålla oss i skogen.
Visst ska man aldrig ge sig ut i trafiken med en nervös och ej trafiksäker häst, men det är ju upp till hästägaren att avgöra. Förhoppningsvis tar hästägaren ett bra beslut. Man vill ju inte utsätta sig själv och andra för onödigt farliga situationer.

Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag rider själv då och då, så jag vet också hur lätt hästarna kan bli skrämda. Jag brukar alltid rulla förbi på tomgång när jag kör förbi en häst :)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Saktar ner och håller mig så långt bort som det bara går... växlar antingen upp eller slår av på gasen för att det skall låta mindre...

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag släpper av lite på gasen, bromsar lite lätt samtidigt som jag håller ett bra avstånd till ryttarekipaget, det borde räcka tycker jag, i annat fall lär den hästägaren bli varse om vilken väg han/hon borde valt istället

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Saktar ner så mycket som det går/är lämpligt, och rullar förbi utan gas eller väldigt lite gas... Oftast fäller jag även upp visiret också för att hästen kanske ska ana en människa inuti där någonstans och inte någon farlig rymdgubbe.
Brukar t.om. hälsa lite fint på dem och får oftast en liten vink tillbaka..

Men nog är det otrevligt om man stöter på dem utan att vara beredd..

T.ex när jag och en polare var ute och åkte en sväng, vägen går över en backe och fortsätter sen i en dold högerkurva efter krönet... Gissa var i hela friden man träffar på en häst på vägen... Jo PRECIS där.. kom över krönet och ser en häst som trippar och ser allmänt nervös ut 20 m framför sig.. inge kul var det med möte med en bil i andra filen då heller..
Fick ju testa bromsarna lite då iaf.. det hela gick ju bra eftersom vi hann bromsa ner tillräckligt och vi puttrade lite snällt förbi den nervösa hästen som sneglade lite extra på mitt slip-on tror jag.. ;)

Tur man släpper lite på gasen ibland när man inte vet hur det ser ut framför en..

Sen har det väl varit någon incident med skoter efter någon skogsväg någongång också..
Bara så ni vet så är det inge kul att möta häst med sulky efter en skogsväg bred som en bil och med 90-graderskurvor... Gick hyggligt för mig.. kompisen uppmärksammade inte hindret lika tidigt.. fick plocka bort lite tallplantor från huven åt honom innan vi åkte därifrån.. :D Men den hästen är så van så det var nog ingen större fara... hänt fler än 1 gång mao...
De hörde ju iaf oss långt innan... skoter låter en del..

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Re: Re: Re: Hästar...

men det är ju upp till hästägaren att avgöra. Förhoppningsvis tar hästägaren ett bra beslut. Man vill ju inte utsätta sig själv och andra för onödigt farliga situationer.

Min tjej rider själv och vi har haft denna diskutionen många gånger och den leder ingenvart.
Jag anser själv att ryttarna ska hålla sig från vägarna.

Jag och farsan var ute och körde för ett gäng år sedan och gubben körde på den tiden trimmad BMW som bröta gott men vi släppte av ordentligt i god tid när vi såg hästarna med ett par 10 -12 åriga tjejer på, smyger förbi och ser i backspegeln att en av hästarna ställer sig på tvären och mottar en bakut mot farsan som tur är så hade vi inte möte utan kunde smyga förbi i vänster körbana och det var ju tur för gubben.
Nej håll er på ängar och i skogen det är vad jag tycker.
Jag har inget emot havremoppar annars.

Och som du själv skrev att det är upp till ryttaren själv att avgöra köper jag inte när man läser vad du själv och pawwe skriver när bilisten alt motorcyklisten får betala för vad hästen gör (Obs i de situationer ni skriver är det sin sak) men när man sköter det snyggt och håller igen ska det inte drabba oskyldiga.
Jag vet att köra på en häst räknas som viltolycka, har en kompis som körde på en häst som rymt, och det tycker jag är ett ägar ansvar och inte som trafikantens ansvar.

Men det var tråkigt att höra att ni fick avliva hästen pga en idiot....

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag tycker att hästar ska ha trafikförsäkring och ska kunna anses som skyldiga i de fall som de är det. Det är inte rätt att andra ska får betala för andras misstag i hobbyverksamhet. Åldersgräns och förarbevis borde också vara lämpligt.

Själv så litar jag hellre på en 12:åring på en 80cc än en 12:åring till häst.

EDIT Tycker även att det blir lite absurt när hundägarn i trakten plockar bajs efter sin lilla pekines när det lite senare kommer en häst och lägger ett lass som skulle begrava hunden helt. Detta på cykelbana där det är olagligt att framföra häst. /EDIT

Last edited:

Johan "lillen"

televinken
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Blå-Runo-01
markägare

sätter inte upp grindar för skojs skull. det e ju för att dom brukar skogen och efter averkning så planteras det en hel del nya träd ,
och det e ju så kul när hästar bara rider in och trampar ner det.

Är det en grind så vill väll inte markägaren ha hästar eller andra på sin mark.

Och att vara lastbilschaffis är inte kul nu på sommaren.
kör mycke på mindre vägar och titt som tätt så möter man hästar.
men det otäckaste är att möta mc förare som kommer i 130 och genar i en kurva :skrämd .... man har ingenstans att ta vägen liksom.

och en sak till när ni kör om lastbilar, visa er, blinka me hel ljuset
eller nått för att chaffisen ser er. man har ju bra två backspeglar och man ser inte allt i dom.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Så länge jag slipper köra kladda ner mina däck i hästbajs så saktar jag mer än gärna ner.
Vem tar bort bajset?

I regel saktar jag ner för allt som kan störa eller cyklister som vinglar likt fulla svin på vägen..

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Häst ska in i försäkringsklass 7 och sen ska man hålla efter så ingen skenförsäkrar :fakta .

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
En häst i trafiken räknas som ett fordon. Man ska alltid räkna med att man kan stöta på en pålle på vägarna. Det är bara att gilla läget och anpassa sig efter verkligheten oavsett vad man tycker om det.

En häst eller dess ägare är aldrig skyldiga till en olycka, inte ens när hästen skenar utan ryttare och springer rakt in i en bil eller MC.

Bästa sättet att passera en häst ät att sänka varvet, sänka hastigheten och framförallt hålla gott avstånd i sidled.

Man ska INTE, som många gör, försöka passera ljudlöst.

För hästen är det bäst att få höra i förväg att det kommer något bakifrån. Det är mycket skrämmande om det plötsligt swishar förbi en hoj helt oannonserat. Då kan hästen lätt få för sig att ta ett steg ut i vägen. Givetvis ska man inte dra på rullen men man ska inte heller dra in kopplingen eller slå av tändningen. Lugnt, fint och gott avstånd är det som gäller.

En häst är ett bytesdjur och reagerar stark på främmande saker eller på plötsliga förändringar, hur små de än må vara.

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag brukar alltid sakta in och krypköra ca:50 meter bakom ryttare tills dom antingen trippar ner i skogen för att släppa förbi eller bara börjar titta konstigt på mig och undra varför jag inte kör om, då är det krypkörning och ordentlig uthållning som gäller tills jag kommit förbi med kanske 50 meter, då kan man börja accelerera lugnt och försiktigt samtidigt som jag håller ett öga i backspegeln för att kolla så att inte hästen får för sig att kasta av ryttaren.

Att möta hästar med timmerbilen är ingen höjdare då det dels pyser i tid och otid från både bil och släp och så låter avgasbromsen som en påtänd sanktbernardshund, den går visserligen stänga av men kommer kreaturen bakom ett krön så hinner man bara tvärnita och hoppas på att man slipper springa och jaga häst resten av eftermiddagen.

Jag säger som någon sa tidigare, när ni är ute och rastar hojarna på småvägar så håll ut i svängarna! Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag en dag får en sporthoj i fronten. Jag har hunnit väja alla gånger hittills men det har varit nära ett antal ggr.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...