Hästar...

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Pondus skrev:
Mattias

Sen alla "bomärken" dem har förmåga att släppa ur sig ibland där bak... Var finns då "pooperscoopern" som alla hundägare är tvingad att använda.

Fakta är att om man tittar i ordningsstadgarna för Stockholms stad så står det att man ska plocka upp avföring från sina husdjur. Detta innefattar även privata ridhästar, katter och andra djur men inte polishästar.

Mcbrud

Guest
Getingen skrev:
Självklart sakta ner frikoppla eller TOM stänga av motorn och rulla förbi fantygen på grusvägen upp till farsan där dom rider i ett. så mycket att kommunen och vägverket inte asfalterade vägen p.g.a protester från hästägare i området! "Det skadar hästens hovar"

Hästägare fråga: vad ska hästar med ryttare ut på allmäna vägar, landsväg som små väg och göra vid ett bonn landskap som bara bjuder på ängar och skog?

Dom som sa att asfalt skadar hästarnas hovar har ju helt fel! Dom borde verkligen ta sig en titt i en vanlig hästhandbok lr nåt...
Asfalt sliter lika mycket på hästens hovar som hårt packad grusväg.. skillnaden är endast att asfalt är halare... men vilken hästägare som helt vet ju att man inte ska komma galopperandes på en asfalterad väg, det är som att be om att gå omkull!
Visst finns det ängar och skogar, men ägarna till ängarna blir ju inte så himla glada om en häst klampar in på deras ägor, även om deras traktor förstör tusen gånger mer än en liten hästhov. och skogen ligger ju nästan alltid bakom någon väg som man då måste korsa. Alltså är det inte alltid så lätt att hålla sig ifrån vägarna....
//Sofia

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Du har fortfarande knapp svarat på det med att bilisten alt hojåkaren ska betala för att er försäkring bara gäller veterinärskostnader. För du måste väl hålla med att det är fel att andra ska betala för vad din eller någonannans häst orsakar och som jag skrev tidigare spinger min hund in i en bil får jag stå för det men inte en hästägare...

Mcbrud

Guest
visst håller jag med om att lagen är helt fel...
står en bil helt still och en skenande häst kommer förbi och förstör bilen så är det såklart hästägaren som skall betala...
Lagen bör ses över och i alla olycksfall ska det bli en utredning där det fastställs vem som var vållande och vem som ska betala..
Jag har inte alls sagt att det alltid är tex bilisten fel, de finns hästägare som är helt knäppa i huvvet de oxå... sådana borde inte ens få ha häst. Man ska ju såklart tänka på att vara försiktig i trafiken och inte bete sig som en idiot bara för att man har lagen på sin sida... Så om du frågar mig så tycker jag att det är lika illa med lagen som du.... Men vi bor ju oxå i ett land där ingen vågar göra nåt åt saker som detta...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mcbrud skrev:
Så nu undrar jag hur många det är här som tänker på att sakta ner när dom möter några pållar?

Jag saktar in eller växlar upp=mindre ljud(kanske).

Spelkar jag glaslåten skruvar jag ner ljudet annars har man väl massa köttfärs o ta hand om, om de skulle anfalla. Sen e jag rätt så införstådd med det här med hästar. Vägrar säga varför. :slicka

Mcbrud

Guest
ducati748rs skrev:
Mcbrud skrev:
visst håller jag med om att lagen är helt fel...

Bra att få din syn på detta men jag reagerade på det du skrev om försäkringar men kan ha misstolkat dig då.... :tummenupp

Ja då missförstod du mig nog... visst tycker jag att det är helt fel... man skulle ha dte som i USA där personförsäkringen täcker allt! Har man en hoj så är dne försäkrad så fort du sätter dig på den genom personförsäkringen. Samma skulle gälla hästar, hundar och alla slags djur.... :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024