Hästlasagne

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Är det bara jag som inte riktigt förstår hysterin om hästkött i den där färdigmaten?

Jag fattar att det är olagligt av tillverkaren att sälja häst/nötköttblandning och säga det är 100% nöt, och jo konsumenterna har rätt att veta vilket kött de köper. Jag är också med på att hästmedicin inte är bra för människor och att hästarna antagligen behandlats förjävligt, men det är en smutsig bransch och detta gäller väl allt billigt/massproducerat kött, oavsett djur? :confused:

Hade det varit samma skandal om de hittat spår av fläsk, eller är det tanken på att äta just häst som är motbjudande? För man tror väl inte på riktigt att man får högkvalitativ mat utan skräp i när man köper billiga frysta färdigrätter? :va

Tycker bara det känns så naivt att bli upprörd, men jag kanske är för krass :tungan

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, du är inte ensam.

Fasen, hittar inte bilden på Åby kalops, någon som har den?

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Täby kalopps?

hc3a4stkc3b6tt.png

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att man skall få det som står i innehållsförteckningen är en självklarhet annars kan vi ju skippa innehållsförteckningar.
Att företag, som marknadsför sig hårt med att ha höga kvalitetskrav och bra koll, sedan visar sig ha noll koll är givetvis en ganska kvällstidningsvänlig nyhet..

Men utan att ge sig in i en redan välältad nyhetsdebatt om hästlasagne tycker jag att det här är ett vettigt inlägg som gäller just hästkött som livsmedel:

"Enligt min mening borde vi äta mer av detta fyrfotadjur och inte mindre. Vi har i dag fler hästar än kor i landet och av de tusentals hästar som dör varje år är det bara en mindre del som används till mat. Resten grävs ned eller eldas upp. Alltså samma resursslöseri som med de uttjänta värphöns och romtömda siklöjor jag skrivit om tidigare.
..
..
Och ett djur som åtminstone i Sverige vanligtvis motioneras och pysslas om under sin levnad borde man väl som köttätare med ganska gott samvete kunna lägga på tallriken. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi-borde-ata-mer-hastkott_7909882.svd

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
.

Men utan att ge sig in i en redan välältad nyhetsdebatt om hästlasagne tycker jag att det här är ett vettigt inlägg som gäller just hästkött som livsmedel:

"Enligt min mening borde vi äta mer av detta fyrfotadjur och inte mindre. Vi har i dag fler hästar än kor i landet och av de tusentals hästar som dör varje år är det bara en mindre del som används till mat. Resten grävs ned eller eldas upp. Alltså samma resursslöseri som med de uttjänta värphöns och romtömda siklöjor jag skrivit om tidigare.
..
..
Och ett djur som åtminstone i Sverige vanligtvis motioneras och pysslas om under sin levnad borde man väl som köttätare med ganska gott samvete kunna lägga på tallriken. "

Problemet är att hästarna medicineras med mediciner där karenstiden är på livstid och därför väljer man att destruera dem istället för att de går till livsmedel. Men i övrigt håller jag med om att man kan äta hästkött med gott samvete då det fortfarande finns en mängd hästar som inte medicinerats med preparat som har livstidskarens.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hästkött är ju faktiskt bättre kött än fläsk så jag tycker verkligen att hysterin är fånig.

Visst om det kan bevisas att det ackumulerade mediciner finns i maten så är det ju ett problem men då är det ju medicinen som är problemet och inte vilket djur köttet kommer ifrån.

När jag bodde i skåne så hade jag svårt att hitta riktigt hamburgerkött då många butiker nere i hästmeckat verkar vägra sälja hästkött trots den stora tillgången i omgivningen. Det var lättare att hitta hamburgerkött gjort på nöt än på häst och hamburgerkött ska vara hästkött annars känner jag mig lurad. Men jag kan ju tänka mig att det finns en och annan varuinköpare där nere som vägrar sälja hästkött samt så finns det nog även kunder som klagar ifall butiken råkar sälja hästkött som livsmedel.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Enligt dagens DN försvinner nästan 9000 svenska hästar i statistiken..............
Undrar var dom tar vägen? Alla grävs nog inte ned.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hästkött är ju faktiskt bättre kött än fläsk så jag tycker verkligen att hysterin är fånig.
Men det ar ju inte det som ar poangen. Star det not skall det vara not. Hade du tyckt det va ok om det va katt, hund eller ratta ocksa?

Fast färdigmatstillverkarna är ju experter på att hitta sätt att dra ner köttmängden så man kan väl nästan definiera det som att det finns spår av kött i lasagnen. :)

Jag tycker det är mer upprörande att köttet vi köper är fullpumpat med vatten.

Ja det ar helt sjukt att dom far gora sa, vatten marknadsfort som kyckling! :D

Darfor koper jag kott uteslutande fran slaktarn! (Njae visst slinker nagot emellan ibland)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tycker det är mer upprörande att köttet vi köper är fullpumpat med vatten.

Fast vattnet deklareras ju trots allt även om det är lite fint omskrivet..
Tittar du på förpackningen med kycklingfiléer så står det faktiskt att de både är "gourmetmörade"(pumpade med vatten) och "vattenglaserade"(sprayade med vatten som skapar islager utanpå filén)..
Men i det fallet håller de ryggen fri då det står hur många procent kycklingfilé påsen med kycklingfile innehåller. Det brukar väl ligga runt 75-90% nuförtiden vilket innebär att många bär hem 250g tillsatt vatten per kilo.

Hästskandalen handlar väl just om "falsk marknadsföring". Som att ta betalt för en BMW för en bil som ser ut som en BMW, är döpt BMW, utan att berätta att hela motorrummet är fyllt med Skodadelar.

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Häst är ju tydligen en "Frukt" enligt vissa....:dummer så det kan ju inte va så farligt!? :va

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska ju stämma det som står på förpackningen.Men annars så är ju kalvar rätt så söta de med.Sen så har vi de religösa som inte kan äta vissa köttslag.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Problemet är att hästarna medicineras med mediciner där karenstiden är på livstid och därför väljer man att destruera dem istället för att de går till livsmedel.

Det är iofs en viktig poäng och något som jag inte var direkt medveten om men det borde ändå vara rimligt att öka höstköttets andel på matbordet då det i dagsläget för de flesta begränsas till någon enstaka snittar med "hamburgerkött och pepparrot" från plockbuffén på någon större släktträff..
Hellre en lycklig häst på tallriken än någon massproducerad kyckling, torterad ko eller långtransporterad gris.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men det ar ju inte det som ar poangen. Star det not skall det vara not. Hade du tyckt det va ok om det va katt, hund eller ratta ocksa?

Det är ju inte ok med felaktig marknadsföring så visst.

Nu är ju hästkött något som majoriteten av oss svenskar äter så det där med hund och katt haltar väl lite och det skulle jag naturligtvis inte gilla men om det skulle ha varit lite oxfile blandat i fläskköttfärsen skulle jag ha tyckt det vore acceptabelt

Men dom får väl döpa om färsen till blandfärs så är det inte felaktig marknadsföring längre.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Det är iofs en viktig poäng och något som jag inte var direkt medveten om men det borde ändå vara rimligt att öka höstköttets andel på matbordet då det i dagsläget för de flesta begränsas till någon enstaka snittar med "hamburgerkött och pepparrot" från plockbuffén på någon större släktträff..
Hellre en lycklig häst på tallriken än någon massproducerad kyckling, torterad ko eller långtransporterad gris.

Det är även ett problem att många travtränare hellre skickar hästar på långa transporter genom Europa för att slakta hästarna billigt och vi får därmed importera hästkött för vi inte slaktar tillräckligt. Vi får också tänka på att det är en stor mängd hästmänniskor som inte vill se sitt älskade djur som ett mål mat för en annan människa.

Jag kan däremot tänka mig låta hästen gå till livsmedel men då hade jag nog avstått att äta hästkött för en lång tid framöver för att inte vara orolig att det kan varit MIN häst som ligger där mellan två skivor bröd på min tallrik.

Ska leta fram en länk som är intressant i det här sammanhanget.

Edit, länken:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/nar-hastens-liv-tar-slut-svara.htm

Det är ingen stor hästköttskonsumtion här i Sverige men nog för att vi inte ska täcka våra egna behov av köttet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping