Hästlasagne

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jo men bara det är märkt rätt.Bara att skriva denna rätt innehåller för dagens produktion billigast kött dvs .Häst,gris eller nöt :Sen så får ju folk välja om de vill ha produkten

Ja så borde man göra, men det är nog mer lockande att lita på vad som sägs i nästa steg och få till en mer åtråvärd produkt. Tror helt enkelt inte att det finns resurser att vara mer kritisk än så.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hmm, på grund av omständigheter jag inte kunnat råda över bliv lunchen idag två Billys.

Skulle vara glad om det skulle vara så fint kött som häst i dom.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
hästmänniskor

Jag kan däremot tänka mig låta hästen gå till livsmedel men då hade jag nog avstått att äta hästkött för en lång tid framöver för att inte vara orolig att det kan varit MIN häst som ligger där mellan två skivor bröd på min tallrik.

Hästmänniskor finns inte, möjligen i sagor.

Kött är kött. Vad spelar det för roll om man "känt" köttet ifråga när det levde. Kött från boskap man fött upp själv brukar ju annars anses som det godaste och bästa.

Skulle hellre ätit kött från egna hästar, iaf om jag skött om dem ordentligt. Bra historik på födan.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tänkte skriva exakt samma sak, Korvis beskriver ju Audi/Skoda på pricken men omvänt. Om man tittar på en hel del reservdelar till Skoda finns Audiringarna där. Det får förmodligen Skoda-ägarna att må lite bättre...

Hehe japp. Sen tillverkas just 1.2 TSI/TFSI motorn faktiskt i en av Skodas fabriker och den motorn hittar du i bland annat Audis A1 :)

Korvgubbe tjör Skåda, say no more...

Jag också.:rodnar

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Sa alla andra fuskar, men ni fuskar inte. OK :tummenupp

Nej jag sa inte att alla fuskar. Ibland köper man nåt billigt som visar sig vara super och ibland nåt dyrt som är kasst, men som utgångspunkt får man förvänta sig att få vad man betalar för. :tummenupp

Finns det en väldigt billig produkt på marknaden bör man vara skeptisk till kvalitet och/eller ursprung ifall man bryr sig om det. Om man inte bryr sig finns heller inget att bli upprörd över när sanningen kommer fram :)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag hade gärna ätit hästkött om jag hade tyckt det var gott. Bättre det går till något vettigt än bara slängs. Har kört hästben från ett slakteri i Småland till Flyinges hovslagarskola - skitbra för eleverna att öva p. Att slänga köttet känns onödigt, men det är ju som plåtis påpekar ett problem med medicinering. Fenylbutazon är ett smärtstillande medel som är väldigt vanligt att få utskrivet vid olika former av inflammationer. Min häst har fått det 2 ggr, så han kommer inte gå till något vettigt när hans tid är inne. Möjligtvis benen då, bara.

Men givetvis ska det stå i förteckningen vad det finns i maten. Meningslöst med en innehållsförteckning annars ju.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1169149-falsk-lojrom-avslojad-vid-kontroller Här är en produkt som folk är villiga att betala dyrt för och förmodligen inte märker nån skillnad på

Ok, om rommen kommer från Amerika, men tydligen så är löjrommen från finland betydligt billigare och jag misstänker att finsk löjrom går inte att skilja från Kalixlöjrommen ens i ett laboratorium eftersom de finska löjorna faktiskt simmar i samma hav som Kalixlöjorna.

Så vill man fuska ska man göra det på rätt sätt.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Problemet ligger väll inte i att det är just häst. Frågan är väll vad mer som inte stämmer med innehållet?
Är grönsakerna besprutade med DDT till exempel?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hellre en lycklig häst på tallriken än någon massproducerad kyckling, torterad ko eller långtransporterad gris.

Hellre en lycklig häst, glad gris, friflaxande kyckling och grönbetande ko. Men det är väl för mycket krav att ställa. :erlandsson...

Varför är detta viktigt för (vissa av) oss?

1. Man ska få det som står och inte nåt annat.
2. Det fyller ingen funktion att behandla djur vidrigt under deras livstid.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Om man kollar hur detta vart känt i media var det ej aftonhoran eller någon annan media som släppte en bomb utan det var Findus själva som gick ut med detta larm då de upptäckt detta.
Säger en hel del om företaget, på ett bra sätt.

Ica och Coop har även sålt detta utan att ens ha en aning om det förrän Findus upptäckte detta.

Jag personligen äter gärna hästkött! Men är det inte SD som propagerar mot halalkött eller djuraktivister/vegetarianer som vill begränsa oss från att äta deras vänner så skulle Sverige inte vara i denna sits nu.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om man kollar hur detta vart känt i media var det ej aftonhoran eller någon annan media som släppte en bomb utan det var Findus själva som gick ut med detta larm då de upptäckt detta.

Ica och Coop har även sålt detta utan att ens ha en aning om det förrän Findus upptäckte detta.

Jag personligen äter gärna hästkött! Men är det inte SD som propagerar mot halalkött eller djuraktivister/vegetarianer som vill begränsa oss från att äta deras vänner så skulle Sverige inte vara i denna sits nu.
Första delen var vettigt, men den andra? När var det ok att mumsa häst senast i landet?

Inte i modern tid med veganer osv iaf.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Men är det inte SD som propagerar mot halalkött eller djuraktivister/vegetarianer som vill begränsa oss från att äta deras vänner så skulle Sverige inte vara i denna sits nu.
Varför ska jag som mentalt frisk (ateist) äta kött som slaktas i religionens namn?
Man måste vara bra jäkla insnöad om man kräver en viss slaktmetod (som till viss del inte är tillåten i Sverige) för att kunna äta kött som troende.

Fast å andra sidan, är man troende så är man ganska blåst från start :7peta

Och angående hästköttet i lasangnen så förvånar det mig inte det minsta.
Rätt hästkött är fint kött men jag vill gärna att innehållsförteckningen stämmer.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

Tycker också att Findus borde få en eloge för detta snarare än kritik :tummenupp

Men vilken sits menar du att SD och djuraktivister/vegetarianer har satt Sverige i?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tycker också att Findus borde få en eloge för detta snarare än kritik :tummenupp

Men vilken sits menar du att SD och djuraktivister/vegetarianer har satt Sverige i?

SD, djuraktivister, konservativa människor som inte kan se livet för vad det verkligen är och verkligen ta vara på jordens resurser och inte vad de är så himla vana med sen de bajsade i blöjan.

Ex. vill en familj från Peru köpa hamsterkött utan att de känner att de gör nåt fel, en annan familj äta halalkött, eller personer kunna köpa "riktig" hamburgerkött på valfri hamburgerrestaurang, eller käka hundkött så låt de göra det.

Skulle en känguru på Skansen/Kålmorden av nån anledning gå till slakt och serveras på valfri restaurang i sthlm/Sverige skulle det blir ett jävla liv. Men slakta valfri känguru i Australien och frakta hit är helt okej enligt vissa utan att man ens ser vilket resursslöseri det är.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Undrar hur många nya hästar (föl?) som kommer döpas till "Findus" nu?
Hade jag haft en häst hade ett namnbyte varit nära förestående, den saken är klar.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping