Hästlasagne

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Fattar fortfarande inte vart SD kom in i bilden?
Forfarande sur för att de kom in i riksdag och regering eller?

Nä en underleverantör från ett satans ex kommunismland som rövknullar resten av europa genom att hora sig prismässigt och sen dunka i allsköns hästkadaver i färsen!

Oj trampade jag nån på tårna?

Tog några ex. på konservativa grupper, samt moralen då hästkött försvunnit på grund av sådana extrema grupper som ska försöka begränsa resten av folket. Sedan om det är SD, Vänster patrask, feminister, miljömuppar eller djuraktivister spelar mindre roll för mig. Allt dessa "brinner" för så fundamentalistiskt är bara en fråga om moralen.

Jakt och slakt har funnits så länge människan eller djuren har funnits på denna jord, ser inte ett mer skonsamt sätt att slakta ett djur för överlevnads skull genom traditionell slakt för att vi ska få mat på jorden. Men fortsätter dessa grupper kommer vi även behöva bedöva vilt innan man får jaga eller varför inte göra som vissa av dessa grupper och förbjuda jakt?

Och ser du inte sambandet mellan detta med hästkött och svenssons moral är det ingen ide att diskutera då du verkar ta illa vid dig för jag tycker illa om SD pågrund av deras verkliga grundstenar och inte den politiken som de försöker försköna.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Känner en snubbe som är ganska djupt insyltad i köttbranschen. Han reser på hela världen och köper upp kött, så han har sett en del. Han har beskrivit en del "standard procedures" inom djurhållning/avlivning/styckning etc som verkligen får mig att tappa hakan. Vidrigt är bara förnamnet.

Är förvånad över att jag fortfarande äter kött.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Tog några ex. på konservativa grupper, samt moralen då hästkött försvunnit på grund av sådana extrema grupper som ska försöka begränsa resten av folket. Sedan om det är SD, Vänster patrask, feminister, miljömuppar eller djuraktivister spelar mindre roll för mig. Allt dessa "brinner" för så fundamentalistiskt är bara en fråga om moralen.

Jakt och slakt har funnits så länge människan eller djuren har funnits på denna jord, ser inte ett mer skonsamt sätt att slakta ett djur för överlevnads skull genom traditionell slakt för att vi ska få mat på jorden. Men fortsätter dessa grupper kommer vi även behöva bedöva vilt innan man får jaga eller varför inte göra som vissa av dessa grupper och förbjuda jakt?

Och ser du inte sambandet mellan detta med hästkött och svenssons moral är det ingen ide att diskutera då du verkar ta illa vid dig för jag tycker illa om SD pågrund av deras verkliga grundstenar och inte den politiken som de försöker försköna.

Så, den moderna utvecklade människan, år 2013, kan gött nöja sig med medeltida avlivningsmetoder?
Bor du i en hydda av kamelskit? Varför inte? Är det inte tak över huvud nog åt dig?

Utveckling, vad annars?

Det var naturligt att äta säsongens mat förr med. Men jag chansar på att det slinker ner annat än potatis och saltat kött såhär års?

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

Nä du trampade inte mig på tårna.
Jag står för att jag röstade på dem och jobbar själv med utlänningar som röstade på dem, inte fd danskar eller norrmän då så du nu vet det.
Redan där fattar du nog när ex juggar själva röstar på dem.

Har du en läst deras politik, eller du sitter bredvid Fridolin eller Reinfeldt och håller dem i handen??

Fattar fortfarande inte vad SD gjort mot köttnärningen i landet?
Känns rätt lönlöst att diskutera med en som kör huvudet i sanden och innan dess tar på skygglapparna och skyller allt på SD!

Vi hade inte bedövningsmedel förr heller, betyder det att du inte tar bedövning eller sövs ner om du ska göra ett ingrepp nuförtiden?

Så du tycker det är helt okej att vi inte ska begränsa lidandet för djuren för att vi ska få käk?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Så, den moderna utvecklade människan, år 2013, kan gött nöja sig med medeltida avlivningsmetoder?
Bor du i en hydda av kamelskit? Varför inte? Är det inte tak över huvud nog åt dig?

Utveckling, vad annars?

Utveckling ja. Den går ju verkligen framåt. Det förvånar mig att halal-slakt tex fortfarande är tillåtet.
Kolla upp videon på youtube med detta id: h_bZzxep87c

Men gör det på egen risk.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jadu....det är primater som leder landet ?
Återigen, det är kränkande att sådant bedrivs i Sverige.

(finns nog en urspårning i forumet nånstans i detta ämne)

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Hästkött försvann från tallriken för tusen år sedan.

Men du har rätt det var en extrem grupp som frammanade det, ironiskt nog en av dom starkaste, och i våra folks ögon den enda rätta gruppen.

Att du inte kan se ett mer skonsamt sätt att slakta en halal, för det är väl det du försöker dig på att påstå?, är sorgligt.

Lär dig skilja på djurhållning och jakt, och lär dig se bortom det mörka spöket som du uppenbart har i SD.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08

Detta är nog mer utbrett än vi kan föreställa oss :( Men som jag sagt innan, jag är inte förvånad och därför inte heller upprörd. De analyser som gjorts på köttet visar iaf att inga farliga ämnen har hittats i det som sålts i Sverige. Man får vara glad för det lilla :tungan

Däremot är debatten som väckts bra och viktig, om det går att höja blicken och fokusera på var/varför problemet uppstår och hur man ska bemöta det istället för att jaga syndabockar och sätta spärrar. Men det är nog väldigt svårt.

Ursprungsmärka processad mat hade ju varit fantastisk men troligen inte riktigt praktiskt möjligt, men DNA-testa för att se om det iallafall är rätt djur kanske är en bit på vägen :crash

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Det ställs ju höga krav på Svensk livsmedelsindustri.Är säkert bra men de kan inte hålla samma priser.Läste en artikel förra året om gås.Gåsuppfödning hadde nästa upphört i Sverige pga salmonella så i stället importerar man gås som har salmonella( för att det är inget farligt och dör vid tillagning)
http://www.nsk.se/article/20121107/TTINRIKES/121109798/-/martensgasfirande-med-utlandska-gass

Uhhh... sånt här däremot blir jag upprörd över :död

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet är att hästarna medicineras med mediciner där karenstiden är på livstid och därför väljer man att destruera dem istället för att de går till livsmedel. Men i övrigt håller jag med om att man kan äta hästkött med gott samvete då det fortfarande finns en mängd hästar som inte medicinerats med preparat som har livstidskarens.

Nja. Det är väldigt få läkemedel som har livstidskarens faktiskt.
Dom flesta läkemedel har bara visstidskarens. Hur lång den tiden är varierar men det kan vara från några veckor upp till några månader.

Dock är det väl så att många hästar som "tas bort" är sjuka och har under tiden före dom avlivas blivit undersökta och/eller behandlade och har i samband med det fått läkemedel som ger karens.

Sen är det ju också så att vi inte äter särskilt mycket hästkött så efterfrågan är inte så stor vilket gör att det inte finns så mycket pengar att tjäna på det och då är det inte så många slakterier som är intresserade av att göra det.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Själv tycker jag den största skandalen är att allt käk kommer slängas/eldas/destrueras/biogasas.
Det rör sej förmodligen om tusentals ton.
Nog med kött för att utrota iallafall en hungersnöd nånstans i världen.

Snacka om slöseri med resurser!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...