Håll dig på din väghalva i sommar!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tyvärr så är det många som köper en liter-hoj och ett fränt Arlene ness / Spyke ställ och tror de kan köra som Rossi. Syns direkt att snubben inte hanterar hojen!
Äckligt!

Ja, en som jag känner som då hade ett rykande färskt kort hamnade efter övriga i gruppen och blev väl stressad och fick panik i en tom kurva med fri sikt... vågade antagligen inte lägga ner när han upptäckte att han kom in i kurvan med hög fart. Hjärnan låste sig och han rätade upp hojen o låste bromsarna i stället... Chansen hade varit större att hålla sig kvar på vägen om han vågat lägga ner bara i stället...
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Vad kan man dra för lärdom av detta? Förutom att konstatera att det finns en hel del rötägg på våra vägar som överskattar sin förmåga av sitt MC-körande..

(I Sverige) Kanske man bör införa att samtliga personer som tar sitt MC-körkort framöver, måste avklara en obligatorisk bandag tillsammans med SMC.. För att lära sig hantera sin hoj och inse riskerna med hojkörning. Har själv haft B-körkort i 7år innan jag tog mig i kragen och tog A-körkortet. Kort efter att jag tagit lappen, gick jag SMC-kursen och fast jag inte på något sätt är fulllärd. Så fick jag väldigt mycket lärdom av en dag på Gelleråsen tillsammans med SMC:s grymma instruktörer..

Det är ju trots allt vi som redan är på vägarna som kan råka illa ut, om någon nyutbildad person som precis köpt sin första "R1a" och leker Rossi med den på vägarna.
Jag säger INTE att det enbart är de nya förarna som är orosmoment på våra vägar, men tror att de kan vara klart bidragande till de olykor som sker.

Kanske borde starta en "Poll" kring detta? :va
(Borde det vara obligatoriskt med bandag före/efter uppkörning för Motorcykelkörkort(A-körkort)?
:tummenupp

När du säger bandag menar du en utbildning i stil med de som SMC arrangerar på storbana.
Det arbetas åt det hållet redan av SMC, men byråkratiska processer tar många många år att få igenom. Fram tills dess är det helt frivilligt. Dock fortfarande lika nyttigt. Jag känner personligen inte till en enda deltagare som tycker det var bortkastade pengar att gå en SMC utbildning. Kul är det också!
 

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Ort
jönköping
Hoj
cbr 954 -03
där har du rätt, ja vet att det hände två olyckor i sommras pga det. i den ena var det jag som försökte hänga på och i den andra var det min kompis som försökte hänga på. men nu har man lärt sig att man ska köra efter eget huvud (det e väl så man säger:va)
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Säger det samma. Ser ut som att han siktar på han. Han kunde ju hållit mer till höger... Han blev nog chockad av att det fanns andra på vägen:död

Ja va faan man blir ju mörkrädd när man ser att det finns så jä..a dryga förare som man kan möta vilken minut som helst när man är ute i trafiken...:kryckor
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ja va faan man blir ju mörkrädd när man ser att det finns så jä..a dryga förare som man kan möta vilken minut som helst när man är ute i trafiken...:kryckor

Mycket handlar nog tyvärr om att prestera om man inför polarna köpt en "potent" hoj med tillhörande mc-ställ . Klart polarna TROR att han är grym på att köra bara för att han har köpt en hoj på 150 hkr . Snubben måste ju visa vad han går för! Har tittat på filmen tre gånger och för det första så blir ju killen omkörd av en "touring" hoj. Faktum är att man ser DIREKT att han inte kan köra i det tempo han försöker . Det som är mest skrämande är att tempot är väldigt lågt??
Han har NOLL koll på Apex och allt ser bara ut som han fick kortet igår.
Hoppas att mötande kille klarade sig utan bestående men så han kunde åka över till vederbörande och spöa upp fanstyget !!!:arsele
 

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Nynäshamn
Hoj
Aprilia Shiver -08
Jag är nog en utav dessa kamikaze piloter som alla hatar, vilket jag förstår. Första turen for jag av vägen och kvaddade mcn. Nu håller jag på att bygga en streetfighter, vilket jag tror är bra eftersom jag inte kommer orka hålla högfart i längre sträckor.

Men tipset utav er alla är alltså att söka en tävlings bana och åka av sig? Bor uppe i norr, så blir isåfall Finland antar jag.

Ber om ursäkt om det är fel tråd för detta inlägg.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är nog en utav dessa kamikaze piloter som alla hatar, vilket jag förstår. Första turen for jag av vägen och kvaddade mcn. Nu håller jag på att bygga en streetfighter, vilket jag tror är bra eftersom jag inte kommer orka hålla högfart i längre sträckor.

Men tipset utav er alla är alltså att söka en tävlings bana och åka av sig? Bor uppe i norr, så blir isåfall Finland antar jag.

Ber om ursäkt om det är fel tråd för detta inlägg.

Det var ett bra inlägg tycker jag. :tummenupp

Det är starkt att våga skriva ett sånt inlägg. Jag är glad att första vurpan gick såpass bra. :Bugar

Kåplös hoj är inte fel, det ska krävas lite nackmuskler att åka fort. Då riskexponerar man sig mindre tid per sommar :D
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Vad kan man dra för lärdom av detta? Förutom att konstatera att det finns en hel del rötägg på våra vägar som överskattar sin förmåga av sitt MC-körande..

(I Sverige) Kanske man bör införa att samtliga personer som tar sitt MC-körkort framöver, måste avklara en obligatorisk bandag tillsammans med SMC.. För att lära sig hantera sin hoj och inse riskerna med hojkörning. Har själv haft B-körkort i 7år innan jag tog mig i kragen och tog A-körkortet. Kort efter att jag tagit lappen, gick jag SMC-kursen och fast jag inte på något sätt är fulllärd. Så fick jag väldigt mycket lärdom av en dag på Gelleråsen tillsammans med SMC:s grymma instruktörer..

Det är ju trots allt vi som redan är på vägarna som kan råka illa ut, om någon nyutbildad person som precis köpt sin första "R1a" och leker Rossi med den på vägarna.
Jag säger INTE att det enbart är de nya förarna som är orosmoment på våra vägar, men tror att de kan vara klart bidragande till de olykor som sker.

Kanske borde starta en "Poll" kring detta? :va
(Borde det vara obligatoriskt med bandag före/efter uppkörning för Motorcykelkörkort(A-körkort)?

har kommit en obligatorisk övning för dom som ska ta mckort

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om uppgifterna jag läste i en annan tråd där denna filmen var med stämmer och jag minns rätt skall minst 2 personer ha omkommit i denna olyckan. Ser ut som 2 personer sitter på mötande hoj vilket i så fall blandar in totalt 3 personer. :huvet
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tycker det är oerhört märkligt att det inte finns en obligatorisk "hantera hojen del" i körskolans utbildning (att köra mellan koner, garage vändning och annat FJANTERI är näst intill bortkastat!). Visst måste alla som inte kört hoj alls lära sig att hitta dragläge och trixa lite så där finns det en poäng. Men att man lägger så stor vikt vid det som man gör känns riktigt fånigt!

Även deras körkort klasser är ju mer eller mindre absurda. De första två är ju strypta mopeder medans sista klassen är fri tillgång till riktiga "mordvapen" (gillar inte ordvalet men det finns ändå sanning i det) :död Hade det inte varit bättre att de gradvis ökar effekten??

Det är så det bli när det är en massa byråkrater och förståsigpåare skall bestämma hur utbildningen skall utföras :rolleyes:

En heldag på en bana där man får upp farten ordentligt och får känna på hur en hoj uppför sig i hög fart. Med RIKTIGA instruktörer (inte föreningsmänniskor som har läst sig till på äldre dar hur hoj körning på bana skall gå till :rolleyes:) hade varit det enda rätta :)
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Vad kan man dra för lärdom av detta? Förutom att konstatera att det finns en hel del rötägg på våra vägar som överskattar sin förmåga av sitt MC-körande..

(I Sverige) Kanske man bör införa att samtliga personer som tar sitt MC-körkort framöver, måste avklara en obligatorisk bandag tillsammans med SMC.. För att lära sig hantera sin hoj och inse riskerna med hojkörning. Har själv haft B-körkort i 7år innan jag tog mig i kragen och tog A-körkortet. Kort efter att jag tagit lappen, gick jag SMC-kursen och fast jag inte på något sätt är fulllärd. Så fick jag väldigt mycket lärdom av en dag på Gelleråsen tillsammans med SMC:s grymma instruktörer..

Det är ju trots allt vi som redan är på vägarna som kan råka illa ut, om någon nyutbildad person som precis köpt sin första "R1a" och leker Rossi med den på vägarna.
Jag säger INTE att det enbart är de nya förarna som är orosmoment på våra vägar, men tror att de kan vara klart bidragande till de olykor som sker.

Kanske borde starta en "Poll" kring detta? :va
(Borde det vara obligatoriskt med bandag före/efter uppkörning för Motorcykelkörkort(A-körkort)?

Jag håller med ovanstående.Det en förare lär sig på en bandag i att ta spår i kurvor är grymt värdefullt i trafiken.Håller man sedan hastigheten och applicerar kurvtekniken från bandagar till allmän väg blir det trevlig körning utan överaskningar.
Karl-Axel 81 år gammal på Gotland Ring gjorde en bra jämförelse när vi var där och körde första gången.
Han sa att om vi har rät spårval blir det som en skön segelbåtstur på sjön.Det rullar lite fram och tillbaka, men om vi gör fel får vi kämpa för att inte ramla ur båten.
Obl bandag med SMC vore nåt för Transportstyrelsen att ta tag i.Bilar har ju redan halkkörningen...:)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Som en dag på Bulten.. Det kommer att hända där oxå

just vad jag tänkte skriva.

folk kan inte hålla sig på sin sida så man håller sig borta från bulten å bogan.

Jag tog mitt a-obegr i somras. Har haft lätt sen jag var 16 men inte kört hoj sen jag var 18. När jag tragglat konbanor i en evighet och tagit kortet var det dags att köra själv. Jag tänkte att med nytaget kort är jag en hyffsad förare, men nix! Man lär sig inte ett piss om kurvteknik på körskolan.
Det har varit mer än en gång jag varit på väg ut i spenaten på grund av att jag inte kan läsa kurvor. Jag lärde mig mer på en KNIX-kurs än under hela tiden på körskolan.

Obligatorisk KNIX-kurs eller BKK för personer som ska ta A-kort säger jag.

SMC på gokartbana is the shit då får du verkligen lära känna din hoj å öva upp reflexerna då de svänger fort å mycket fortare än på allmän väg. första sommarn jag var på SMC innebar en stor förbättring å ändå var jag bara där 4-5 gånger.

som sagt MC utbildningarna på körskolan borde vara hårdare eller längre å man får mer körtid med handledare igentligen.
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag är nog en utav dessa kamikaze piloter som alla hatar, vilket jag förstår. Första turen for jag av vägen och kvaddade mcn. Nu håller jag på att bygga en streetfighter, vilket jag tror är bra eftersom jag inte kommer orka hålla högfart i längre sträckor.

Men tipset utav er alla är alltså att söka en tävlings bana och åka av sig? Bor uppe i norr, så blir isåfall Finland antar jag.

Ber om ursäkt om det är fel tråd för detta inlägg.

Antingen "köra av sig" på en vanlig bandag, eller kombinera det med en SMC utbildning på Kemora i Finland eller på Midlanda i Sundsvall. Kemorakursen brukar bli slutsåld väldigt fort. Midlanda har jag ingen koll på tyvärr.

Finns säkert nån som bor längre norrut än Göteborg som har bättre koll på läget.
 
Last edited:

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
:tummenupp

När du säger bandag menar du en utbildning i stil med de som SMC arrangerar på storbana.
Det arbetas åt det hållet redan av SMC, men byråkratiska processer tar många många år att få igenom. Fram tills dess är det helt frivilligt. Dock fortfarande lika nyttigt. Jag känner personligen inte till en enda deltagare som tycker det var bortkastade pengar att gå en SMC utbildning. Kul är det också!

Exakt, utbildning med SMC är det jag menar :tummenupp
Skönt o höra, håller tummarna att det blir något av det samarbetet inom kort, för jag lärde mig ruggigt mycket av att gå Sporthojskursen över en dag, man lär sig gränserna och hur man skall hantera sin hoj på ett säkert sätt, som sagt är det ruggigt skoj också :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Många kloka inlägg i denna tråden.
Men körkortsutbildningen har ju fått tillägget "riskutbildning 1 och 2" där väl del 2 ska vara praktik på motorbana? Jag är lite dåligt påläst om det men har för mig att det var så. Den kan ungefär jämställas med bilkortets halkkörning.
Är ju ett klart steg i rätt riktning.
 

Marklund

www.skeptikerpodden.se
Gick med
14 Sep 2008
Ort
hemma
Hoj
zx9r-98
Jag tillhör nog den lilla del av mc-folket som inte gillar när det blir för mycket kurvor, har ett flertal gånger åkt med vännerna som haft körkort längre än mig och hanterar hojjen mycket bättre och därför försvinner ganska fort ifrån mig.

detta kanske är lite tråkigt för polarna att få släppa av på farten för att jag ska hinna ikapp men jag känner ingen lust att riskera livet för att hänga efter dom.

visst har jag gjort en del dumma omkörningar och överskattat min körförmåga för att hänga efter dom, men nu får det ta den tid det tar, jag skiter fullständigt i om nån tycker jag kör långsamt, så länge som jag kommer hem helskinnad så är jag nöjd.

men en kurvtagningskurs ska jag nog gå tilll våren.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top