Håll huvudet kallt vid en olycka - Thermahelm

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Att kyla ned hjärnan skyddar absolut vid syrebrist (av en eller annan orsak). Vi vet alla att 5-10 minuters syrebrist i rumstemperatur nästan alltid är synonymt med svåra hjärnskador och/eller död. Det är ju dock möjligt att överleva mer än en timmes syrebrist om hjärnans kyls ner snabbt. T.ex. vid drunkning i iskallt vatten. (Läs mer HÄR.) Men då är det snarare det nedkylda blodet ifrån armar och ben som kyler hjärnan innifrån än kallvattnet som kyler ner hjärnan genom skallbenet.

Jag undrar verkligen hur man medelst ett tunt kyllager i en hjälm ska kunna åstadkomma den kylfaktor som behövas för att sänka hjärnans temperatur några grader. Det hänger ju ofta ett tämligen sort bihang ihop med huvudet och därifrån pumpas väl cirka 1 liter 37 gradigt blod in i hjärnan varje minut. Detta borde värma upp ganska bra...

Inom nått decennium är jag dock övertygat om att nedkylning av hjärnan är en behandlingsform som snabbt kommer att sättas in direkt av ambulanspersonal ifall man misstänker syrebrist i hjärnan.

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Tycker att Boris JR har bra koll på läget.
När vi (jobbar på akut) behöver kyla ner någon så går det inte att bara kyla ner en del av kroppen, Då är det kylda dropp som gäller i första hand, risken är väl mest att om kroppen tycker att hjärnan är kall så skickar den bara dit mer varmt blod.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag satsar nog fortfarande på att skaffa mig en hjälm som gör allt för att absorbera smällen istället för att kyla min hjärna när den väl blivit mos....

Det är ju helt rätt. Någon sa att har man sinnesnärvaro så ska man skydda huvude med armarna, om man nu överhuvudtaget hinner göra nått.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
:felämne ledsen för det men tar tillfället i akt.

Jag förstår, av sammanhanget och citat, att jag inte kan se alla inlägg som finns med. Är det nån annan som inte kan se alla inlägg i denhär tråden?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras