G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
Att kyla ned hjärnan skyddar absolut vid syrebrist (av en eller annan orsak). Vi vet alla att 5-10 minuters syrebrist i rumstemperatur nästan alltid är synonymt med svåra hjärnskador och/eller död. Det är ju dock möjligt att överleva mer än en timmes syrebrist om hjärnans kyls ner snabbt. T.ex. vid drunkning i iskallt vatten. (Läs mer HÄR.) Men då är det snarare det nedkylda blodet ifrån armar och ben som kyler hjärnan innifrån än kallvattnet som kyler ner hjärnan genom skallbenet.
Jag undrar verkligen hur man medelst ett tunt kyllager i en hjälm ska kunna åstadkomma den kylfaktor som behövas för att sänka hjärnans temperatur några grader. Det hänger ju ofta ett tämligen sort bihang ihop med huvudet och därifrån pumpas väl cirka 1 liter 37 gradigt blod in i hjärnan varje minut. Detta borde värma upp ganska bra...
Inom nått decennium är jag dock övertygat om att nedkylning av hjärnan är en behandlingsform som snabbt kommer att sättas in direkt av ambulanspersonal ifall man misstänker syrebrist i hjärnan.
Jag undrar verkligen hur man medelst ett tunt kyllager i en hjälm ska kunna åstadkomma den kylfaktor som behövas för att sänka hjärnans temperatur några grader. Det hänger ju ofta ett tämligen sort bihang ihop med huvudet och därifrån pumpas väl cirka 1 liter 37 gradigt blod in i hjärnan varje minut. Detta borde värma upp ganska bra...
Inom nått decennium är jag dock övertygat om att nedkylning av hjärnan är en behandlingsform som snabbt kommer att sättas in direkt av ambulanspersonal ifall man misstänker syrebrist i hjärnan.
Last edited: