Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Upptäckte att luftinsläppet på förarsidan var igentäppt på en bil vi förvarar större delen av året uppe i Norrland. Visade sig vara ett bo för skogsmöss bestående av främst gräs med lite inslag av isoleringsmaterial. Någon stackare överlevde inte vintern. Fick ta hjälp av ståltråd och en dammsugare för att få ut det som var åtkomligt. Något år har vi haft gran/enris under motorutrymmet. Möss sägs inte gilla det. Oklart om det gör någon skillnad egentligen. Detta är första gången jag upptäckt att möss byggt bo i bilen som förvaras på likartat sätt sedan runt 2005. Bilen i fråga betingar inget större ekonomiskt värde. Det rör sig om en Honda Civic från -86. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkning årligen och är i utmärkt skick för sin ålder. Hoppas nu inte att mössen har varit på elektroniken. Men det visar väl sig med tiden.
Jag har tittat igenom en del trådar på nätet. Fanns en del tips och råd där. Hur tipsen fungerar i praktiken är svårt att sia om dock. Fanns bl a förslag på någon ultraljudssändare man kunde köpa som sänder ut ett ljud som möss inte ska gilla. Ytterligare växttips som man kunde placera ut på lämpliga ställen runt och i bilen. Sedan det klassiska med fällor, gift och dylikt. Det är ingen som kan gå och bevaka fällor så det alternativet är uteslutet.
Är det någon på forumet som har något tips hur man håller möss borta som de vet fungerar av egen erfarenhet?
Jag har tittat igenom en del trådar på nätet. Fanns en del tips och råd där. Hur tipsen fungerar i praktiken är svårt att sia om dock. Fanns bl a förslag på någon ultraljudssändare man kunde köpa som sänder ut ett ljud som möss inte ska gilla. Ytterligare växttips som man kunde placera ut på lämpliga ställen runt och i bilen. Sedan det klassiska med fällor, gift och dylikt. Det är ingen som kan gå och bevaka fällor så det alternativet är uteslutet.
Är det någon på forumet som har något tips hur man håller möss borta som de vet fungerar av egen erfarenhet?