Hålla borta möss vid långtidsförvaring?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Upptäckte att luftinsläppet på förarsidan var igentäppt på en bil vi förvarar större delen av året uppe i Norrland. Visade sig vara ett bo för skogsmöss bestående av främst gräs med lite inslag av isoleringsmaterial. Någon stackare överlevde inte vintern. Fick ta hjälp av ståltråd och en dammsugare för att få ut det som var åtkomligt. Något år har vi haft gran/enris under motorutrymmet. Möss sägs inte gilla det. Oklart om det gör någon skillnad egentligen. Detta är första gången jag upptäckt att möss byggt bo i bilen som förvaras på likartat sätt sedan runt 2005. Bilen i fråga betingar inget större ekonomiskt värde. Det rör sig om en Honda Civic från -86. Den har gått igenom besiktningen utan anmärkning årligen och är i utmärkt skick för sin ålder. Hoppas nu inte att mössen har varit på elektroniken. Men det visar väl sig med tiden.

Jag har tittat igenom en del trådar på nätet. Fanns en del tips och råd där. Hur tipsen fungerar i praktiken är svårt att sia om dock. Fanns bl a förslag på någon ultraljudssändare man kunde köpa som sänder ut ett ljud som möss inte ska gilla. Ytterligare växttips som man kunde placera ut på lämpliga ställen runt och i bilen. Sedan det klassiska med fällor, gift och dylikt. Det är ingen som kan gå och bevaka fällor så det alternativet är uteslutet.

Är det någon på forumet som har något tips hur man håller möss borta som de vet fungerar av egen erfarenhet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gör nästan allt i min bod, har en skrika och den har väl funkat hyfsat men utöver det har jag råttgift, vanliga slagfällor och en hinkfälla med glykol. Enris har jag sett ska funka men har faktiskt inte provat det.

När jag varit bortrest en längre tid så är det i princip endast hinken jag litar på att den funkar.
Skrikorna funkar inte till 100 % och går dessutom sönder ibland tror jag. Lite svårt veta för man kan ju inte höra den. Slagfällorna funkar ju bara för en mus... i bästa fall för ibland snyltar dom ju åt sig jordnötssmöret utan att den slår igen. Och ibland slår den igen utan att musen fastnar.
Råttgiftet tar ju slut.
Men hinken står där den står och det krävs ganska många möss innan mössen slutar drunkna i glykolen.

http://www.youtube.com/watch?v=jezQKOl5q-w

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
http://www.topostop.se/ har en liten en för enstaka rum då dom kom in i köket.
tog helt slut och inte sett ett spår sedan den köptes.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Smart med hinken. Hur är den konstruerad? I princip är det väl bara att ta en tom målarburk och borra ett hål i var sida och fästa ett stag där man fäster något som musen försöker nå. Varför väljer man just glykol? Är det ett snabbt skonsamt sätt att dränka dem?

Läste något om att möss inte gillar doften av ättika. Man kanske skulle hälla upp lite ättika och ställa in i bilen. Frågan är hur länge det luktar. Dels hur länge doften finns kvar i bilen under förvaringen och hur lång tid det sedan tar att vädra ur den när det är dags att ta den i bruk.

Ska nog se om jag kan få tag i lite enris och lägga under bilen. Verkar vara ett vanligt tips som ägare av gamla torp använder sig av sedan urminnes tider. Vi har som sagt tidigare haft enris något år, men om det höll mössen borta är omöjligt att svara på. Det kan ju ha varit slumpen likväl att de inte byggt bo i bilen de åren.

Tack för tipset ozeo. Ska kolla länken.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Smart med hinken. Hur är den konstruerad? I princip är det väl bara att ta en tom målarburk och borra ett hål i var sida och fästa ett stag där man fäster något som musen försöker nå. Varför väljer man just glykol? Är det ett snabbt skonsamt sätt att dränka dem?

Läste något om att möss inte gillar doften av ättika. Man kanske skulle hälla upp lite ättika och ställa in i bilen. Frågan är hur länge det luktar. Dels hur länge doften finns kvar i bilen under förvaringen och hur lång tid det sedan tar att vädra ur den när det är dags att ta den i bruk.

Ska nog se om jag kan få tag i lite enris och lägga under bilen. Verkar vara ett vanligt tips som ägare av gamla torp använder sig av sedan urminnes tider. Vi har som sagt tidigare haft enris något år, men om det höll mössen borta är omöjligt att svara på. Det kan ju ha varit slumpen likväl att de inte byggt bo i bilen de åren.

Tack för tipset ozeo. Ska kolla länken.

Skulle tro att det är glykolen i sig som är lockbetet. Så det räcker nog med något som dom små liven kan promenera upp på till kanten, sen sköter sig resten automagiskt. Dom hoppar helt sonika ner i spa't, och fördricker sig, och dör. Eller så drunknar dom. Desto större hink, desto mindre bevakning behövs.

Lite offtopic: I en undercentral i ett av mina hus på jobbet finns en kylmaskin, med tillhörande glykolkärl, där i befinner sig en fågel av någon art. Kan ej bedöma hur länge den legat där i, men den har inte ändrat skepnad på dom två år jag jobbat där. Kan glykolen ha någon hållbarhetsförlängande egenskap, tro? Den luktar inget heller. :)

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Själv förordar jag katt, funkar kanske inte på ett sommarboende men en pigg honkatt är nog det effektivaste som finns för att utrota möss. Min fick börja importera möss från grannfastigheter när hon fått slut på möss i huset.

Annars är hinkmetoden att föredra, tror dock inte den är tillåten i Sverige så håll den hemlig om du har några djurrättshaverister i bekantskapskretsen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Själv förordar jag katt, funkar kanske inte på ett sommarboende men en pigg honkatt är nog det effektivaste som finns för att utrota möss. Min fick börja importera möss från grannfastigheter när hon fått slut på möss i huset.

Annars är hinkmetoden att föredra, tror dock inte den är tillåten i Sverige så håll den hemlig om du har några djurrättshaverister i bekantskapskretsen.

Jag googlade lite på hinkmetoden i natt och såg att det inte verkade vara tillåtet längre. Hinner inte ställa ordning någon hink ändå, men ska föra förslaget vidare till en släkting som åker upp senare. Problemet är att stället är obebott större delen av året. Skogsmössen kan arbeta i lugn och ro. Vi har även en del fåglar som bosätter sig under överdragen till skotrarna. Men det är ett mindre bekymmer i sammanhanget.

Såg en katt stryka runt tomten en tidig morgon här om dagen. Tyvärr har ju inte katten tillträde till ladan som är låst och igenbommad när ingen är här.

Hindrar man mössen från att komma in längre in i bilen om man stänger av luftcirkulationen via fläkten eller ber man om ännu mer problem? Har båda vindrutorna nerdragna lite så att luft ska kunna cirkulera.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Att använda hinkmetoden är ren och skär djurplågeri. Oavsett om det är möss, paddor eller fåglar så vill i alla fall jag att djuren ska dö en snabb död.

De få gånger jag har behövt ha ihjäl möss (kom in i huset på vintern) så har jag använt fällor. Är det en rätt typ av fälla så dör de riktigt fort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att använda hinkmetoden är ren och skär djurplågeri. Oavsett om det är möss, paddor eller fåglar så vill i alla fall jag att djuren ska dö en snabb död.

De få gånger jag har behövt ha ihjäl möss (kom in i huset på vintern) så har jag använt fällor. Är det en rätt typ av fälla så dör de riktigt fort.

De slagfällor jag har sett har allihopa haft en rätt stor chans att plåga ihäl djuret.
Att döda djur på något annat sätt än att droga dem med dödligt afrodisiak är alltid plågsamt och ångestfullt för djuret som utsätts för det. Effektivitet bör premieras, och plågan minimeras, men i övrigt så ljuger man bara för sig själv om man tror att det inte är smärtsamt...

I övrigt har jag för mig att jag läst att hinkfälla med bara vatten är tillåtet medan glykol inte är det. Knepet är i varje fall att ha så mycket vätska att ohyran inte kan hoppa ur hinken, något de med lätthet annars kan göra. Glykol är effektivare än vatten för att det är sött och giftigt så de dricker av det. Glykol har också den fördelen att det mumifierar liken så det inte stinker föruttnelse om hinken.

Den där katten kan du säkert bygga en liten kattlucka till. ;)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
De slagfällor jag har sett har allihopa haft en rätt stor chans att plåga ihäl djuret.
Att döda djur på något annat sätt än att droga dem med dödligt afrodisiak är alltid plågsamt och ångestfullt för djuret som utsätts för det. Effektivitet bör premieras, och plågan minimeras, men i övrigt så ljuger man bara för sig själv om man tror att det inte är smärtsamt...

I övrigt har jag för mig att jag läst att hinkfälla med bara vatten är tillåtet medan glykol inte är det. Knepet är i varje fall att ha så mycket vätska att ohyran inte kan hoppa ur hinken, något de med lätthet annars kan göra. Glykol är effektivare än vatten för att det är sött och giftigt så de dricker av det. Glykol har också den fördelen att det mumifierar liken så det inte stinker föruttnelse om hinken.

Den där katten kan du säkert bygga en liten kattlucka till. ;)

Nu kan jag bara svara för den fällan jag använder, vet inte hur effektiva/ineffektiva andra är.
Har sett/hört kanske fem gånger när de går i fällan och då är de döda när jag kommer fram och tittar (under en minut?). Naturligtvis finns det alltid en risk när man ska döda djur som är svåra att kontrollera (och det är då många människor skiter fullständigt i vilken metod som används, bara djuren dör).

Att döda djur genom att låta dem drunkna av utmattning (när det gäller glykol, vad dör de först av?) är inte humant och visar brist på respekt för djuren i fråga.
Jag är ingen "mes" men jag HATAR att se djur lida.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du har inte möjlighet att dra ut en förlängningskabel så att du har el där? I så fall kan du sätta in en liten apparat som ger ifrån sig högfrekventa ljud, vi har en sån i sommarstugan på vintern och inte en enda mus vågar visa sig där.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Smart med hinken! Den hade jag aldrig sett förrut.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du har inte möjlighet att dra ut en förlängningskabel så att du har el där? I så fall kan du sätta in en liten apparat som ger ifrån sig högfrekventa ljud, vi har en sån i sommarstugan på vintern och inte en enda mus vågar visa sig där.

Det finns eluttag indraget så det hade gått att köpa en sådan där grej som avger ett ljud som håller möss borta. Verkade dock vara lite si och så med hur effektiv den är i praktiken. Är tillbaka i Skåne igen. Hann inte fixa enris ens inför avresan tyvärr. Får höra med någon släkting som åker upp om de kan fixa den saken innan hösten slår till. Ska även höra vad de tycker om de olika förslagen som dykt upp i tråden.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Trådlöst.

Finns det något nytt mirakelmedel man kan spraya i motorrummet på bilen, som håller råttor/möss borta? Funkar ättika? Något annat man kan spraya på? Vill inte hålla på med fällor, utan bara att dom små kräken ska hålls sig borta.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vi hade stora problem med fåglar som flög in i vår fabrik på sommaren och som sen inte hittade ut igen och skitade ner som fan. Vi löste det genom att sätta upp väldigt realistiska fake-ugglor i 1:1 storlekar. Sen dess har inte en fågel varit inne och vänt. Det kan säkert funka på möss också. Se till att du flyttar den en gång då och då kanske så bör det funka?

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bortsett från fällor så är katter och höns är bra mot möss och råttor.

Svågern snickrade ihop ett bambugarage för sin vinterbil ute på landet i Filippinerna och var noga med bygga tillräckligt tätt för att inte katten skulle ta sig in och inga höns skulle ta sig in och bajsa på lacken.
Därmed hade han byggt ett perfekt skyddsrum till mössen och råttorna så när han kom tillbaka dit efterföljande vinter hade råttorna ätit upp halva elsystemet.
Svågern tog ingen lärdom av det utan gjorde samma sak igen och pga corona verkar råttorna få två år på sig att mumsa på elsystemet. Men han slipper ju få hönsskit på bilen.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
"...katter och höns är bra mot möss och råttor."

Må så vara. Men det blir lite opraktisk att kedja fast en katt och en höna till kofångaren på min gamla Skoda, som står utomhus på allmän parkering ;)...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Svartpeppar äter bara möss 1 gång o kommer ej tillbaka.

Piripiri eller annan riktigt stark chilli i ett vatten bad några dagar, sila av o fyll en pump spray flaska spraya chillivattnet på elsystem o sådant man vill ha ifred.

Möss käkar bara chilli 1 gång sedan drar dom.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år