Hålla borta möss vid långtidsförvaring?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Katter funkar dåligt mot möss, våran feta slöa lata matälskande katt gör bara 2 saker. Sover o dräller pälls överallt, priset tog han när en mus satt o tittade på golvet katt kräket gjorde inte en ansats till att vilja jaga.

Biltemas blå plastfällor funkar bra därimot. :banana

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Tog en i förrgår morse med en sådan. Grannen hade också haft besök av den lilla illbattingen och hon frågade om hennes skrik hade stört mig. "Inte det minsta, här är syndaren..." och jag dumpade den i ett buskage för kajorna att smaska på. Har varit lugnt sedan dess.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kan få lite av mitt rakvatten, jag har fan inte haft en mus i närheten på länge...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Katter funkar dåligt mot möss, våran feta slöa lata matälskande katt gör bara 2 saker. Sover o dräller pälls överallt, priset tog han när en mus satt o tittade på golvet katt kräket gjorde inte en ansats till att vilja jaga.

Svensk politiker som återfötts som katt ?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Nu har jag i alla fall sprayat 12%-ig ättika i motorrummet. Får se hur det funkar...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Köp.en 5l dunk med t sprit och låt sedan 4l av bozet avdunsta , i med kvarvarande liter i en blomspruta.

Sen sprayar man där mössena gillar gnaga omkring , blir en ganska bitter smak :hihi
Sen hamnar det på pälsen o dom gillar ju o slicka pälsen , mössen kommer försvinna...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köp.en 5l dunk med t sprit och låt sedan 4l av bozet avdunsta , i med kvarvarande liter i en blomspruta.

Sen sprayar man där mössena gillar gnaga omkring , blir en ganska bitter smak :hihi
Sen hamnar det på pälsen o dom gillar ju o slicka pälsen , mössen kommer försvinna...

Du har kanske något tips om hur man får fart på avdunstningen ?
eller är det
Rejäl gryta ovanpå spisplatta utomhus som gäller ?

Men iden är god tycker jag, ersätta vattnet i förslagen "vatten med PiriPiri/valfri peppar" med "t-sprit med piripiri / valfri peppar".

Jag Tror att rödsprit ger mindre rost än vatten / ättika (syra aldrig bra på metall....) för det dunstar snabbare.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hälla ut i det i en stor balja så man får stor vätskeyta exponerad sommartid går nog fort , nu får man nog köra din variant.

Haha tänk musdjävelns min när den får den ruggigt bitreximpregnerade sladden i munnen :1pajas , sen hem till boet o börjar putsa pälsen som oxå är bitrexsmetad :4skrika

Användbart i hus , inte en suck att det går att bygga bo...

:tummenupp

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag tror det räcker ganska långt med 4-5 liter t-doja där man avdunstat bort en 75% av etanolen.....

På en fest försökte kom nån med vadslagning vem som skulle kunna shoota en 2cl tdoja.
Nej är inte metanol men smaken är ju lite vass :hihi, ingen lyckades utan att spy , inte ens utspätt 2cl i ett ölglas på 40cl

Man har nog så mycket bitrex i den lösningen så det kanske blir svårt att få ut med blomspruta..

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kanske värt att testa oavdunstat också?

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
Har testat det mesta...
- Radio som sätts på då o då, funkar ett tag.
- Enris funkar inte, mössen går runt.
- Starka kryddor, bittermandel och liknande testar de bara en gång, sedan äter de upp inredningen och elsystemet.
- Råttgift får man inte köpa/använda som privatperson.
- Glykol eller andra söta gifter får man inte bjuda mössen på. Sjuka möss vill dessutom gärna gömma sig i något skrymsle så gifter är inte så bra.
Inte kul att ha en ruttnande mus under baksätet eller i frisluftsintaget.

- Ultraljud-skrämma funkar ett tag, sedan tycks de inte bry sig.
- Klassiska slagfällor funkar bra men kräver daglig passning.
- Hinkfälla funkar bra men notera att man inte får ha exempelvis glykol, vatten/YES, eller vanligt vatten i hinken. Kräver passning men inte så ofta.
För den som inte vill snickra själv: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/fallor/musfalla-717037/#tab04

Ättika och T-sprit var nya tips så de får jag testa....

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Pepparmintsolja förespråkas också på en del yt-filmer.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år