Hålla borta möss vid långtidsförvaring?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad fan har ni för möss?

Jag bor i princip i skogen, jag har skogsmöss i vedboden och dom skiter på hyllorna där, men inga andra ställen inne eller i fordon, dom föredrar helt klart att vara just i skogen och äta kvistar och mossa (eller vad fan dom äter) istället för elkablar i mina fordon.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad fan har ni för möss?

Jag bor i princip i skogen, jag har skogsmöss i vedboden och dom skiter på hyllorna där, men inga andra ställen inne eller i fordon, dom föredrar helt klart att vara just i skogen och äta kvistar och mossa (eller vad fan dom äter) istället för elkablar i mina fordon.

Problemet är att möss är som många människor. Dom klarar sig bra på landet och äter kvistar och mossa.
Eller ägnar sig åt kamelskötsel.
Men många klarar sig inte i stan utan där ger dom sig på bilar för dom hittar ingen annan mat
eller andra människor eller lever på bidrag.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ha! dom som håller på med friluftsliv känner till vindskyddsmöss som är vana vid bidrag.
Ytterst oblyga och fräcka och finns bara längs väldigt besökta vindskydd , inne i terränglådan långt bort
är det väldigt sällan trubbel med gnagare.

Där kan rävar dock komma in tältet , absiden har man fått gäster i många gånger.

Den var en jävel som väckte mig hela jävla natten o det slutade med att den sprang i väg
med kokkärlet , jag jagade den som ondskan själv springandes i kalsonger.
Tur att kokkärlet skramlade...annars no more kokkärl

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu kan jag bara svara för den fällan jag använder, vet inte hur effektiva/ineffektiva andra är.
Har sett/hört kanske fem gånger när de går i fällan och då är de döda när jag kommer fram och tittar (under en minut?). Naturligtvis finns det alltid en risk när man ska döda djur som är svåra att kontrollera (och det är då många människor skiter fullständigt i vilken metod som används, bara djuren dör).

Att döda djur genom att låta dem drunkna av utmattning (när det gäller glykol, vad dör de först av?) är inte humant och visar brist på respekt för djuren i fråga.
Jag är ingen "mes" men jag HATAR att se djur lida.
Min katt sliter dom i stycken levande, själv hade jag lätt valt drunkningsdöden före att bli sadistiskt styckmördad, fast kanske i brännvin då hellre än glykol.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min katt sliter dom i stycken levande, själv hade jag lätt valt drunkningsdöden före att bli sadistiskt styckmördad, fast kanske i brännvin då hellre än glykol.

Jag gissar 1:a steget har varit vatten i hinken. För annars hoppar mössen lätt ur hinken.
Jag gissar 2:a steget har varit glykol i vattnet i hinken. För annars fryser vattnet till is på vintern och mössen hoppar lätt ur hinken.
Gillar man inte den hälsovådliga # söta glykolen, kanske prova med Rapsolja istället för vatten i hinken ?

# Hälsovådligt kallas sånt som det fodras rätt stor dos av för att dö, ca 1 - 2 gram/kg kroppsvikt för etylenglykol, dvs ungefär samma som för vanligt koksalt.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
glykol tar väl bort ytspännigen så musen drunknar fortare??

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
För den sakens skull kan man likaväl ha i en matsked diskmedel eller nån matsked upplöst kaustiksoda
hellre som desutom löser upp musen och därmed förindrar lukt.

Glykol sköter om båda delarna samt frysskydd därav är det populärt

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Alltid hört att doften av malört håller dom borta. Huruvida det är sanning i det vet jag ej, men jag har inga möss på varken vinden eller i garaget där det hänger malörtskvistar.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det är nog många djur som lider i vår natur utan människans inblandning och det inkluderar vilda katter.

Det rättfärdigar inte kassa fällor som dödar djuren långsamt/plågsamt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år