Hålla ner framhjulet?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har inte kört nån nyare 600:a men blir lite fundersam. Hur är hojen växlad? För stuntning? 10 kugg fram och 80 kugg bak?
Såvitt jag föstår handlar det här om att den är svår att hålla ner även på tvåans växel.
Lyfter verkligen en 600:a på framtofflan på tvåans växel utan att provoceras upp?
Jag utgår från att det här inte handlar om att yxa i tvåan på fullgas och sen dumpa kopplingen för då lyfter vilken knarr som helst.
Kan nämna att en TL1000R (visserligen tyngre än en 600 men _mycket_ mer vrid) lyfter på ettan men inte på tvåan. Lutar man sig framåt/neråt så kan man löda iväg fullt på ettan, peta i tvåan medan man fortfarande är på slangen och fortsätta tvåan ut på bakslangen. Sitter man upprätt så slår man antagligen runt om man håller stumt hela ettan (har inte provat!).
Min turboKatana (lång och tung) ger uppskattningsvis 200 bakhjulshästar. Den är svår att hålla ner på ettan och tvåan men jag kan lova att 1168cc + turbo ger mer effekt än en 600:a. Katanan är visserligen både längre och tyngre än en 600:a men ändå...
Hade tidigare en Suz GSX750R -96:a. Lyfte självklart på ettan men aldrig på tvåan. Gick givetvis utmärkt att lyfta på ettan och peta i tvåan medan man fortfarnde åkte på bakslangen.

Tycker alltså att det verkar ytterst märkligt att en 600:a (oberoende av fabrikat) skulle vara så svår att hålla ner, och den borde definitivt inte vara svår att hålla ner på tvåan.

Edit: ca 1,72 lång, väger väl sisådär 70-75 kg(vet inte säkert, badrumsvågen står i garaget).
Edit2: Vad toppar en 600:a på ettan och tvåan? Dvs är dom extremt lågt växlade? Eftersom dom varvar rätt friskt så borde dom ju gå relativt fort.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
R1 och R6 är väldigt korta maskiner det påverkar givetis det hela rätt mycket.
600or av idag är knappast extremt lågväxlade på 1an o 2an, jag äger ingen men nog gör de över 100 på ettan?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
R1 och R6 är väldigt korta maskiner det påverkar givetis det hela rätt mycket.
600or av idag är knappast extremt lågväxlade på 1an o 2an, jag äger ingen men nog gör de över 100 på ettan?
1. Givetvis påverkar hjulbasen men en 750R -96 är inte mycket längre (kanske inte alls längre än R1?) eller tyngre. Däremot har den mer av både vrid och effekt än 600:an.
2. Ja, jag tycker de borde göra typ 100-120 km/h på ettan. Med andra ord inte extremt lågt växlade.

Jaja, jag har ju som sagt aldrig ägt någon 600:a och tänker inte göra det heller. 750:n var alltför tråkig i sig och -150 cc gör knappast inte saken bättre.
Nu blir jag säkert anklagad för att stirra stint på cc och hk men det gör jag inte. Däremot uppskattar jag att ha gott om vridmoment (Ex vis TL1000!) utan att behöva varva femsiffrigt.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
R1 har 1390mm hjulbas och R6 en cm kortare, har jag för mig.
Minns inte vad TL1000R och 750R har men 750R -96 bör vara något över 1400 mm och TL antagligen typ 1450-1480. (alla mått tagna ur Alzheimer-huvudet!)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Vet inget om suckorna, men kollade 1400mm blankt har 96an. Så det är väl inga stora skillnader så, fast då har den väl nästan 20 hästar mer 750n.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
Vet inget om suckorna, men kollade 1400mm blankt har 96an. Så det är väl inga stora skillnader så, fast då har den väl nästan 20 hästar mer 750n.
Suz 750R -96/-97 = 128 pållar varav en hel del är på grönbete under typ 9000 rpm. (måttligt med vrid i mellanregistret)
Suz 750R -98/-99 = 135 pållar. Ska visst orka bättre i mellanregistret men jag tror inte det blir någon jätteskillnad, det är ju trots allt ändå fortfarande en 750. Enda skillnaden mellan motorerna såvitt jag vet är insprutet. Spjällhuset är 46 mm, tror att fuggarna på -96/-97 är 38 mm, borde vara där effektskillnaden ligger.
Suz TL100R = 135 hk. Massa vrid redan under 3000 rpm och uppåt. Men tung.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
-PLM- skrev:
Och jag som tycker att R1:an är småtrög upp på slangen undantaget ettan då då.
Jag tycker det låter som nån överdriver.
Jag har kört R6, den ville ju knappt wheela på ettan.

Iaf den vi äger har inga problem att komma upp fastänn man ligger över tanken å lätt gå över på 1an, 2an går den upp, men inte såpass att det är risk att gå över. Varför jag frågar är för att såvida jag är lärd ska man hålla ner framhjulet hela tiden i backen för att nå högsta hastighet(?).

Jag är nybörjare på den här typen av maskiner (annars skulle jag ju inte fråga om sånt här?), den som vi köpte hojjen av sa inget om trimning eller så, men det sitter ett micron slipon på den (som för sig självt inte borde ge mer änn nån hästkraft). Den känns "betydligt" kraftigare änn andra hojjar i samma effektklass på papperet så nog kan det vara mer pulver änn orginal...

Angående utväxlingen så tror jag inte den går fortare änn 90 på 1an (har inte hunne testa såpass mycke att jag tyckte det var läge att kolla), därefter blir det rätt tätt...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
OlleR6 skrev:
Iaf den vi äger har inga problem att komma upp fastänn man ligger över tanken å lätt gå över på 1an, 2an går den upp, men inte såpass att det är risk att gå över. Varför jag frågar är för att såvida jag är lärd ska man hålla ner framhjulet hela tiden i backen för att nå högsta hastighet(?).

Jag är nybörjare på den här typen av maskiner (annars skulle jag ju inte fråga om sånt här?), den som vi köpte hojjen av sa inget om trimning eller så, men det sitter ett micron slipon på den (som för sig självt inte borde ge mer änn nån hästkraft). Den känns "betydligt" kraftigare änn andra hojjar i samma effektklass på papperet så nog kan det vara mer pulver änn orginal...

Angående utväxlingen så tror jag inte den går fortare änn 90 på 1an (har inte hunne testa såpass mycke att jag tyckte det var läge att kolla), därefter blir det rätt tätt...
1. Om den inte riskerar att slå över på tvåan så är ju det problemet löst. Bara att hålla stumt med andra ord.

2. Ett slipon ger antagligen inte mer än nån/några hk ytterligare. Och motorn är inte nån större variant? Men det borde ju säljaren ha upplyst om.

3. 90? Kan förklaringen vara att den är så lågt växlad att den gärna lyfter därför? 90? Med en motor som varvar massamassa? Det kanske är där vi har merparten av förklaringen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
gsitobbe skrev:
använd mc donalds det bruklar funka rätt så bra

Om jag ville gå upp så skulle jag göra det (utan att bygga muskler dvs) ;D

Kan ju spela in en video nästa sommar om ni tar den här tråden som "skryt" istället för vad den egentligen är, nog har jag hellre den nere på marken änn i luften.

Sen förstår jag inte hur man inte kan få upp en R1a tex på andra växxeln, tillåme fazern reser sig med endast gas (nu vet jag inte om den e lägre drevad)?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Robban_C skrev:
1. Om den inte riskerar att slå över på tvåan så är ju det problemet löst. Bara att hålla stumt med andra ord.

2. Ett slipon ger antagligen inte mer än nån/några hk ytterligare. Och motorn är inte nån större variant? Men det borde ju säljaren ha upplyst om.

3. 90? Kan förklaringen vara att den är så lågt växlad att den gärna lyfter därför? 90? Med en motor som varvar massamassa? Det kanske är där vi har merparten av förklaringen.

1. Det är inte därför jag frågar, utan för att det ska gå fortare om man håller ner den?

2. Nej den e inte större, kan ju hända att den e modifierad på annat sätt, det finns spår av banåkning men inte av nån omkullåkning ;)

3. Som sagt så vet jag inte säkert, är en ren gissning, räknar då inte på maxvarv utan vid effekt-toppen (borde ha gjort det klart i tidigare inlägg) (2000rpm kvar, erkänner väldigt dåligt svar ;) ). Inte direkt så man sitter å kollar ner på mätarn de första gångerna man ger sig ut, köpte den väldigt sent i sommar. Sen tycker jag att hastighetsmätarn uppdaterar lite för långsamt, man vill ju inte ligga å nöta på 15500 i väntan på att hastighetsmätarn ska uppdatera...
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
OlleR6 skrev:
Kan ju spela in en video nästa sommar om ni tar den här tråden som "skryt" istället för vad den egentligen är, nog har jag hellre den nere på marken änn i luften.
Nix. Inte tolkar som skryt. Men jag blir fundersamm om sånt som verkar onormalt bra, framförallt gällande prestanda/effektsiffror med mer.
Detta ska inte tolkas som att jag misstror dig! Som jag skrev ovan så har ju jag aldrig ens kört nån 600:a, endast större hojar. Men eftersom dessa inte lyfter lika villigt så börjar man ju fundera. Min gissning är att lågt växlat (90 på ettan vid femtioelvatusen rpm) gör att vridet ut till bakhjulet (dvs inte på motorn) är tillräckligt stort. Slutsatsen blir att du då har en knarr som orkar rätt bra och är rätt rolig att köra men som kanske inte har jättehög toppfart = du överlever längre! Sånt är bra! :))
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vi ska fara upp till Piteå å bromsa den rätt snart, då får vi väl se hur det ligger till me effekten ;D

Borde ju va växlad normalt, hade 245 på mätarn med lite mer änn en växel kvar, å såvida jag vet ska dem gå 278km/h (hörde om en som hade en likadan [samma pipa tror jag oxo] som hade testat det iaf). (är förövrigt sanslöst att framhäva den i den hastigheten annat änn på bana, vi köpte den för att få prova på att åka lite bana så det får bli där testandet ska pågå ;) )

Eftersom jag är så kort å lätt så borde väl det resultera i att den lättare reser på sig? Jag når inte fram såpass att hjälmen tar i kåpglaset, eller ivartfall sitter jag inte så att det gör det.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Silwer skrev:
standard r1or går inte på bakhjulet vid vanlig acceleration, måste vara vassare hojar du är van med.

E väl jag som e handikappad på köra då :confused: eller menar du med annat änn fullt gaspådrag?
Som jag sa tidigare, jag kan spela in en video till sommarn ifall ni/du ska fortsätta å ifrågasätta ifall jag överdriver eller inte. Att jag är nybörjare är redan officiellt ;)

Använder koppling men inte så att jag rusar motorn (så nybörjare är jag inte ;) ).
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Silwer skrev:
ja full gas från noll 1an 2an 3an osv, det studsar en del men inga bakhjulsresor över 1an.

Vad jag menade tidigare var OM man vill att den ska upp (när jag tog fazern som exempel), inte vid normal acceleration i frammåtlutat läge ;)
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
De är väl bara att dosera koppling och gas rätt, får du lyft precis i starten kan de va svårt och få slut på eländet.
Då måste man ju slå av och då blir man efter, alltså håller man kvar och wheelar ifrån sin konkurent du förstår va :va

Nä men allvarligt de e bara och träna ligger mycke teknik i att va snabbast från rödljuset :hej
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lasker skrev:
De är väl bara att dosera koppling och gas rätt, får du lyft precis i starten kan de va svårt och få slut på eländet.
Då måste man ju slå av och då blir man efter, alltså håller man kvar och wheelar ifrån sin konkurent du förstår va :va

Nä men allvarligt de e bara och träna ligger mycke teknik i att va snabbast från rödljuset :hej

Tack för ett svar som håller sig helt åt tråden och som inte hånar mig ;)
Är sugen som fan på få börja träna! Synd att vinter just börjat å inte just slutat ;/
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top