Hålla styret med bara tre fingrar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om jag har förstått det rätt så är det såhär:

Om man kör mc optimalt så ska egentligen cykeln tillåtas jobba helt utan att onödigt störas av föraren.
Först då ges cykeln möjlighet att göra det den är bäst på, på bästa sätt.

För att inse hur man ska sitta och bete sig så att cykeln bäst får jobba ostört finns det en bra övning.
Övningen går ut på att köra med bara en hand på styret, eller rättare sagt att fjäderlätt hålla i gasen med bara tre fingrar.
En gång på rörken, när jag trodde jag var oslagbar:yoparty blev jag omkörd av en instruktör som lojt körde med bara ena handen på styret! :huvet
Efter det så försöker jag ibland att köra med bara en hand när jag är ute och åker. Jag tror att det är ett ganska bra sätt att få in i kroppen hur man ska luta sig och sitta på cykeln för att få den mjukt och smidigt att gå som man vill i kurvorna.

Brukar ni öva på att köra med bara en hand på styret?
 

Pizzabagarn

Guest
Nej, jag övar helst att köra på ett hjul. Mer spänning i det liksom :D
En instruktionsvideo skulle kunna vara på sin plats................
"Köra med en hand-skolan"......Rooooooller?
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Nej, jag övar helst att köra på ett hjul. Mer spänning i det liksom :D
En instruktionsvideo skulle kunna vara på sin plats................
"Köra med en hand-skolan"......Rooooooller?

Varför......???? Överskottsenergi i fingrarna eller något du käkat?
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Det där kanske funkar på en GSX750.. på en Hayabusa behöver du båda händerna om du vill sitta kvar :yoparty
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
För att "känna av" motstyrningsteorin kan man sköta gasen med vänster hand, och den andra hängandes lös (eller vinka med).
Då uppenbarar sig motstyrningsteorin hur klart som helst.

Hade en instruktör på Kinnekulle som körde hela varvet på det viset, i rätt bra tempo.

/R
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
För att "känna av" motstyrningsteorin kan man sköta gasen med vänster hand, och den andra hängandes lös (eller vinka med).
Då uppenbarar sig motstyrningsteorin hur klart som helst.

Hade en instruktör på Kinnekulle som körde hela varvet på det viset, i rätt bra tempo.

/R

Det låter som Jåke här på forumet. Hade han en TRX eller möjligtvis en fireblade? :)
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Det låter som Jåke här på forumet. Hade han en TRX eller möjligtvis en fireblade? :)

Nej, en GSX.
Jåke, är det han som plockar blommor med högerhanden medan han gasar med vänstern samtidigt som han kör knäskrap :yoparty ?
Vår instruktör berättade om en kille som gjorde det.

Skulle väl kanske tillägga till mitt tidigare inlägg att hans "point" var just att cykeln vet hur den ska bete sig i olika situationer. Det går alltså utmärkt att ta cykeln genom en kurva med bara tre fingrar på gasen.
Detta övades på genom att vi åkte hela varvet på Kinnekulle och vinkade som galningar, med vänsterhanden då i.o.f.s, lärorikt var det.

/R
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Brukar släppa båda händerna när jag kör långt och behöver sträcka på ryggen och armarna lite eller om jag behöver kolla kartan, utan en massa trafik i närheten förståss.
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
kör jag ute på gatan med terräng på sidorna så har jag båda händerna på styret detta för att minimera bromssträcka osv om något kliver upp på vägen. De få sek som det tar o slänga tebax handen på styret kan spela roll..
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
hehe folk skriver om hålla gsaen me vänster, provade de en gång. Körde kanske 60-70. fick kramp i högern efter en stund. de sluta me några ynka cm ifrån diket och nästan... klet o brallorna.. MYYYcket svårare än man tror... =)
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
hehe folk skriver om hålla gsaen me vänster, provade de en gång. Körde kanske 60-70. fick kramp i högern efter en stund. de sluta me några ynka cm ifrån diket och nästan... klet o brallorna.. MYYYcket svårare än man tror... =)

Det är ungefär som att korsa armarna när man cyklar. Jag klotade varje försök.
 

utlandspojken

Brysselkal gor dig STARK!
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Santa Barbara, California
Hoj
08 Honda XR650L
För att "känna av" motstyrningsteorin kan man sköta gasen med vänster hand, och den andra hängandes lös (eller vinka med).
Då uppenbarar sig motstyrningsteorin hur klart som helst.

Hade en instruktör på Kinnekulle som körde hela varvet på det viset, i rätt bra tempo.

/R

ehh.. skulle typ kvadda pa tre roda,.. tanker inte ans forsoka! :Bugar
Darimot har jag markt att det gar jalla fint att cruisa med en hand pa styret,
som ni sager.. inte jobba sa mycket utan lata hojjen fixa biffen! Skonare sa!

mhm :tuttar min hojj blir inte arg om jag tittar pa andra hojjar!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För att "känna av" motstyrningsteorin kan man sköta gasen med vänster hand, och den andra hängandes lös (eller vinka med).
Då uppenbarar sig motstyrningsteorin hur klart som helst.

Hade en instruktör på Kinnekulle som körde hela varvet på det viset, i rätt bra tempo.

/R
Sköta gasen med vänster hand för att lära sig motstyra?:va
Du måste skojja?:confused:
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vänstergasa

Tror jag vet vilken instruktör det pratas om....
Inte så svårt det där... ;)
Han som plockat blomor på Gelleråsen är en kille från sthlm som kallas Matte..

Fungerar utmärkt att bromsa och peka åt det håll man ska svänga med....

Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...
 

Bifogat

  • motstyra vanstergas.jpg
    motstyra vanstergas.jpg
    232 KB · Visningar: 1,752
  • peka.jpg
    peka.jpg
    60.9 KB · Visningar: 1,485
Last edited:

utlandspojken

Brysselkal gor dig STARK!
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Santa Barbara, California
Hoj
08 Honda XR650L
men asso, jag fattar inte. vad ska det dar vara bra for? :confused:



combat girl skrev:
kör jag ute på gatan med terräng på sidorna så har jag båda händerna på styret detta för att minimera bromssträcka osv om något kliver upp på vägen. De få sek som det tar o slänga tebax handen på styret kan spela roll..

det dar kan jag juh halla med om, samma som att ha ettan i vid rodljus, sa man kan snabbt ta sig ivag om det behovs
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
men asso, jag fattar inte. vad ska det dar vara bra for? :confused:

Det som det skall vara bra för är att lära känna sin MC... lära sig hur den beter sig utan att du brottas med styret hela tiden.
Det handlar, som jag förstått det, inte om att sitta och köra så hela tiden.

Eller har jag missat nåt här?

För er som nu tänkte hoppa på mig för att jag fortfarande har nytaget körkort så kan jag säga att detta var något av det första som Ola på Jarla visade mig, hans poäng var att det är bättre att jobba _med_ motorcykeln än att brottas med den.

Men då att gasa med en hand enbart... inte att köra överkursen och gasa med vänster hand.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Tror jag vet vilken instruktör det pratas om....
Inte så svårt det där... ;)
Han som plockat blomor på Gelleråsen är en kille från sthlm som kallas Matte..

Fungerar utmärkt att bromsa och peka åt det håll man ska svänga med....

Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...
Helt otroligt.:Bugar Utan bilderna skulle jag inte tro på det.:tummenupp Vänsterstyrning måste ju höra till den oerhört mycket högre skolan?
Och exakt vad ska det vara bra för?

Jag tänker på när jag var grabb och jag provade att byta händer på cykelstyret.
Jag har fortfarande ärr på axeln efter skrubbsåren.:kryckor Jag kommer aldrig att pröva vänstergasa, hur nyttigt det än kan tänkas vara.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det där kanske funkar på en GSX750.. på en Hayabusa behöver du båda händerna om du vill sitta kvar :yoparty


Eller:

1.) Starka muskler i ljumskar och lår
2.) Banta så du kommer ner under kåpglaset! :D
3.) Klister i häcken :tungan

I viss mån behöver man naturligtvis hålla sig kvar med händer/armar i 300km/h men vid så gott som alla typ av körning med 2-hjulig mc bör man eftersträva att låta motorcykeln själv ta hand om ojämnheter i marken utan att föra dessa rörelser vidare till bakändan/bakhjulet.

Om man inte kan hålla sig kvar på mc:n på annat sätt än att krampaktigt (så hårt man kan eller näst intill) hålla i styrhalvorna bör man kanske fundera lite på vad som är fel (mc:n och/eller förarens körteknik/stil) och naturligtvis ett steg till "vad finns för risker med detta felbeteende hos hoj/förare!

Mvh!
// Niklas
 

utlandspojken

Brysselkal gor dig STARK!
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Santa Barbara, California
Hoj
08 Honda XR650L
ingen vill :hoppa pa dig tror jag.. heHe ok, att slapna av, jobba med, osv for
att kanna att din hojj ar snallare an du tror,men att styra med fel hand, dar
gar fan gransen, lol.. tycker bara det later lite pundigt, och farligt, verkligen
att jobba mot hojjen, eller? jag tanker inte testa for jag kan bli :död
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
För att "känna av" motstyrningsteorin kan man sköta gasen med vänster hand, och den andra hängandes lös (eller vinka med).
Då uppenbarar sig motstyrningsteorin hur klart som helst.

Hade en instruktör på Kinnekulle som körde hela varvet på det viset, i rätt bra tempo.

/R

Man KAN göra så och det är inte fel men eftersom de flesta av oss inte är vana att utföra rörelsen åt fel håll (vilket det blir om man byter hand/styrhalva) så ökar risken.

Ett annat sätt man också kan göra detta på, och känna lika bra hur motstyrning funkar, är att köra med bara högerhanden på gasrullen (dvs. höger styrhalva där den brukar vara). Man känner lika bra vad man gör och hur mycket bara man kör på ett kurvigt parti!

Har man aldrig gjort detta tidigare är det dock en stark rekommendation att göra detta på avlyst område (ex. bana) eller stor tom parkeringsplats.

Mvh!
// Niklas

Brukar släppa båda händerna när jag kör långt och behöver sträcka på ryggen och armarna lite eller om jag behöver kolla kartan, utan en massa trafik i närheten förståss.

I en kurva? :D

Det GÅR men:
1.) Du ökar initialt din svängradie dvs. hojen börjar räta upp sig en aning.
2.) Du förflyttar tyngdpunkten en aning bakåt när du rätar på ryggen vilket förstärker punkt. nr. 1

Jag tror trådskaparen menar kurvtagning. Men visst går det att släppa båda händerna rakt fram utan att det händer speciellt mycket. Vem har inte cyklat på trampcykel utan hände rpå styret när man var yngre? :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top