Hålla styret med bara tre fingrar.

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.
Även rakt fram upplever jag hojen som mer stabil med gas/lätt acc än vid avslag/motorbroms.

Ja, precis, håller med, om allt. Och att hojjen blir mer stabil vid acc än retardation har ju bla. att göra med geometrin, som ju blir ganska så olika beroende på om framgaffeln är komprimerad (brantare styrvinkel, nervösare) än om den är "utdragen" (flackare vinkel, stabilare).

Det stämmer väl ganska bra. Med gaspådrag så sätter sig hojen lite bak, och gaffelvinkeln blir flackare vilket ger en stabilare hoj.

Där vill nog inte jag hålla med, att hojjen sätter sig bak vid gaspådrag, inte vad det gäller sporthojjar i alla fall. Chassigeometrin på sporthojjar vad gäller svingens infästning och vinkel gör snarare att hojjen reser sig bak vid acc, genom att bakjhjulet så att säga skjuts fram vid acc och att centrum för bakhjulet sitter nedanför centrum för svingen.

Kolla in foton på SBK, MotoGP eller annan accelererande sporthoj, den har nog baken högre än vad den har under icke acceleration.

Kolla in den här bilden på Rossi t.ex: Rossi Uiilar

Där är ju bakfjädringen mer eller mindre fullt utsträckt, trots att framhjulet är i luften och all vikt ligger på bakhjulet.

Sättningen som upplevs är nog för att framdelen reser sig pga att framänden vill lyftas.

Så fick jag det förklarat för mig av nån instruktör i alla fall, och jag tycker det låter rimligt.

Ang mer stabilitet vid acc håller jag med.
 
Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Ja, precis, håller med, om allt. Och att hojjen blir mer stabil vid acc än retardation har ju bla. att göra med geometrin, som ju blir ganska så olika beroende på om framgaffeln är komprimerad (brantare styrvinkel, nervösare) än om den är "utdragen" (flackare vinkel, stabilare).



Där vill nog inte jag hålla med, att hojjen sätter sig bak vid gaspådrag, inte vad det gäller sporthojjar i alla fall. Chassigeometrin på sporthojjar vad gäller svingens infästning och vinkel gör snarare att hojjen reser sig bak vid acc, genom att bakjhjulet så att säga skjuts fram vid acc och att centrum för bakhjulet sitter nedanför centrum för svingen.

Kolla in foton på SBK, MotoGP eller annan accelererande sporthoj, den har nog baken högre än vad den har under icke acceleration.

Kolla in den här bilden på Rossi t.ex: Rossi Uiilar

Där är ju bakfjädringen mer eller mindre fullt utsträckt, trots att framhjulet är i luften och all vikt ligger på bakhjulet.

Sättningen som upplevs är nog för att framdelen reser sig pga att framänden vill lyftas.

Så fick jag det förklarat för mig av nån instruktör i alla fall, och jag tycker det låter rimligt.

Ang mer stabilitet vid acc håller jag med.

Jo, vi menar samma sak. Jag tänkte också på gaffelns beteende, fast med mindre tangentbordsslitage.
Däremot så har jag inte hört talas om svansresning vid gaspådrag tidigare. Jag skall tänka på att kolla det nästa lopp.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Tror jag vet vilken instruktör det pratas om....
Inte så svårt det där... ;)
Han som plockat blomor på Gelleråsen är en kille från sthlm som kallas Matte..

Fungerar utmärkt att bromsa och peka åt det håll man ska svänga med....

Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...

Ni sporthojsnissar skall alltid flasha.
Men det där är inget svårt då era databoxar har inprogrammerad "autosvängning". :7peta
Tancka vet jag att brottas med en gammal vinglande rundrörsram på dryga 250 kg med lång hjulbas.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.
Även rakt fram upplever jag hojen som mer stabil med gas/lätt acc än vid avslag/motorbroms.


SMC´s synvinkel säger att gaskontroll är en viktig del i en kurva, det vill säga att man håller gas igenom hela kurvan, bl a. för att flytta bak vikt till bakhjulet där vi har mer fäste , för att få mer optimal fjädring, högre markfrigång alltså handlar det inte bara om däckets diameter.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Först:

Bra att ni kommenterar och har synpunkter/erfarenheter som ni dels skriver ner men också delar med er av! :D

Sedan SMC´s syn:
Skiljer sig inte på något sätt från CSS och Kieth Code´s beskrivning vad gäller gaskontroll i Twist of The Wrist Vol.II. MEN däremot KAN det finnas instruktörer som förklarar det på olika sätt vilket kan innebära att det man försöker förmedla (fast med aktiv pedagogik :D ) uppfattas fel. Vilket i så fall är instruktörens fel.

Nu skall man dock ha i åtanke, till instruktörernas försvar att vi jobbar allihop idéellt och likväl som det finns skickliga kirurger och mindre skickliga finns det en viss variation inom SMC´s instruktörskår!

Nu körteknik:
Efter att föraren styrt in och mc:n "satt sig" (dvs. fjädringskomponenter trycks ihop en aning) skall man för att uppnå optimalt tillgängligt väggrepp, öppna gasen och påbörja konstant och jämn acceleration genom gela kurvan (undantag finns men jag går inte in på dem här och nu).

Vad händer med gaffel/stötdämpare när vi börjar accelerera, trycks de ihop ännu mer eller avlastar vi dem så fjädern trycker ut gaffel/stötdämparen?

Fundera på det en stund så återkommer jag!

Mvh!
// Niklas

SMC´s synvinkel säger att gaskontroll är en viktig del i en kurva, det vill säga att man håller gas igenom hela kurvan, bl a. för att flytta bak vikt till bakhjulet där vi har mer fäste , för att få mer optimal fjädring, högre markfrigång alltså handlar det inte bara om däckets diameter.

OM vi skall tillåta oss att ändra på ett beteende, om vi nu mot förmodan inte redan kör med jämn konstant acceleration i så gott som alla kurvtyper (undantag finns) så måste det ju finnas ett antal saker som övertygar oss om att det är bättre än så som vi gör nu!

Du nämner några av dem så som högre markfrigång. Men jag är lite osäker på vad du menar med "för att få mer optimal fjädring" så det får du gärna förklara mer i detalj!?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Där är jag säker på att du och andra besitter större (praktiskt) kunskap än mig så därför tänker jag hålla käft, lyssna och försöka ta till mig det. :)

Hmm, inte alls säkert! Och dessutom, viktigare än många mil eller vad man nu skall räkna med är vilken inställning man har och har haft till sin körning. En som tänker på vad han/hon gör och försöker känna efter hur olika beteenden påverkar hojen och framför allt känns utvecklas snabbare än en som bara "åker med"!

Känslan av att det känns bra är oerhört viktig. En förutsättning för att man dock skall kunna känna efter hur hojen beter sig vid olika situationer/inställningar är att man som förare är så avslappnad det bara går. För det är inte lätt att känna after vad som händer med framhjulet/gaffeln om man försöker hålla stenhårt i styre med låsta armbågar och stela axlar! Varför felaktigt EGET beteende lätt kan misstolkas som att hojen inte känns bra på ett sätt medan när man kan slappna av, kanske efter att ha gjort någon förändring, känns allt mycket bättre. Under förutsättning att man nu verkligen KÄNNER tydligare/bättre om man är avslappnad!? Gör man det?

Mvh!
// Niklas
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vi kan väl späda på egotrippen...:rolleyes:

visabild.php


Enhandsinstruktör på Rörken...

Men det är med högern, det klarar till & med jag av = plättlätt :tummenupp

Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...

:Bugar Nu fick man nå nytt att öva på! Men börjar nog på en trampcykel :crash
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Först:

Bra att ni kommenterar och har synpunkter/erfarenheter som ni dels skriver ner men också delar med er av! :D

Sedan SMC´s syn:
Skiljer sig inte på något sätt från CSS och Kieth Code´s beskrivning vad gäller gaskontroll i Twist of The Wrist Vol.II. MEN däremot KAN det finnas instruktörer som förklarar det på olika sätt vilket kan innebära att det man försöker förmedla (fast med aktiv pedagogik :D ) uppfattas fel. Vilket i så fall är instruktörens fel.

Nu skall man dock ha i åtanke, till instruktörernas försvar att vi jobbar allihop idéellt och likväl som det finns skickliga kirurger och mindre skickliga finns det en viss variation inom SMC´s instruktörskår!

Nu körteknik:
Efter att föraren styrt in och mc:n "satt sig" (dvs. fjädringskomponenter trycks ihop en aning) skall man för att uppnå optimalt tillgängligt väggrepp, öppna gasen och påbörja konstant och jämn acceleration genom gela kurvan (undantag finns men jag går inte in på dem här och nu).

Vad händer med gaffel/stötdämpare när vi börjar accelerera, trycks de ihop ännu mer eller avlastar vi dem så fjädern trycker ut gaffel/stötdämparen?
Fundera på det en stund så återkommer jag!

Mvh!
// Niklas
Tack för informativa svar och resonemang:Bugar
Jag tror vi avlastar gaffel/stötdämpare vid acceleration vilket jag antar är bra.
I bak antar jag att det komprimeras, vad det körtekniskt betyder vet jag däremot inte riktigt.

Vad bra information här finns:tummenupp kanon.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tack för informativa svar och resonemang:Bugar
Jag tror vi avlastar gaffel/stötdämpare vid acceleration vilket jag antar är bra.
I bak antar jag att det komprimeras, vad det körtekniskt betyder vet jag däremot inte riktigt.

Vad bra information här finns:tummenupp kanon.

Man avlastar BÅDE bak och fram! Vilket betyder:

1.) Fjädern trycker upp gaffeln/stötdämparen en aning vilket gör att dem båda hamnar tillbaks i sitt optimala arbetsområde där de reagerar mest finstämt och snabbast vilket i sin tur ger ökat möjligt väggrepp.

2.) Ger bättre markfrigång.

3.) I regel upplevs dessutom stötdämparens optimala arbetsområde som stabilt. Men eftersom detta är något man själv måste känna (det är ju inte säkert att alla upplever samma sak) skriver jag "i regel".

Finns mer vinster med att ha jämn konstant acceleration genom hela kurvan? Hur påverkar konstant jämn acceleration spåret tex.?

Hur påverkar en stabil mc oss som förare?

Mvh!
// Niklas
P.S Snart är det slut på mina frågor och jag skriver "Gå en kurs!" :D
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Man avlastar BÅDE bak och fram! Vilket betyder:

1.) Fjädern trycker upp gaffeln/stötdämparen en aning vilket gör att dem båda hamnar tillbaks i sitt optimala arbetsområde där de reagerar mest finstämt och snabbast vilket i sin tur ger ökat möjligt väggrepp.

2.) Ger bättre markfrigång.

3.) I regel upplevs dessutom stötdämparens optimala arbetsområde som stabilt. Men eftersom detta är något man själv måste känna (det är ju inte säkert att alla upplever samma sak) skriver jag "i regel".

Finns mer vinster med att ha jämn konstant acceleration genom hela kurvan? Hur påverkar konstant jämn acceleration spåret tex.?

Hur påverkar en stabil mc oss som förare?

Mvh!
// Niklas
P.S Snart är det slut på mina frågor och jag skriver "Gå en kurs!" :D
Jag antar att en jämn lagom acceleration genom kurvan är bra om inte annat för att räta upp mc lagom mycket till utgången av kurvan?
Jag förmodar att en stabil mc gör mig tryggare säkrare och snabbare?
//Robert.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Oj vad det blev respons på detta.
Grundmeningen var att hojjen vet hur den ska göra utan att man krampaktigt behöver hålla i styret, vilket bara gör en trött i armarna. Med dagens hojjar räcker det väldigt långt med små fina rörelser för att "säga till" hojjen vad det är man vill att den ska göra.
Ett personligt exempel på detta var när jag hämtade ut min R1-98 efter att ha kört en FZR-91 i 7 år. R1'an svarade betydligt snabbare på mina signaler till cykeln än vad jag var van vid med följden att jag höll på att lägga mig när jag körde ut från parkeringen.

Sköta gasen med vänster hand för att lära sig motstyra?:va
Du måste skojja?:confused:

Inte lära sig, motstyr gör du ju varje gång du är ute och kör, utan för att inse att det faktiskt fungerar på det viset.

Tror jag vet vilken instruktör det pratas om....
Inte så svårt det där... ;)

Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...

Japp, det var du, kom inte ihåg vad du kallade dig här och vill ju inte göra mack-reklam :tungan . Tackar för hjälpen :tummenupp
En hand på styret är en kanonbra övning.
Har också för mig att det var du som sa "spela piano" med fingrarna när ni kör. Det är ju faktiskt detta trådskaparen nu försöker få klarhet i.

Man KAN göra så och det är inte fel men eftersom de flesta av oss inte är vana att utföra rörelsen åt fel håll (vilket det blir om man byter hand/styrhalva) så ökar risken.

Ett annat sätt man också kan göra detta på, och känna lika bra hur motstyrning funkar, är att köra med bara högerhanden på gasrullen (dvs. höger styrhalva där den brukar vara). Man känner lika bra vad man gör och hur mycket bara man kör på ett kurvigt parti!

Har man aldrig gjort detta tidigare är det dock en stark rekommendation att göra detta på avlyst område (ex. bana) eller stor tom parkeringsplats.

Mvh!
// Niklas

Japp, det fungerar naturligtvis med högerhanden också men det blir tydligare med vänstern, i alla fall för mig, då man faktiskt måste tänka på vad man gör.
Naturligtvis är inte detta med vänsterstyrning något jag rekommenderar för någon som inte är väldigt van vid sin cykel och inte heller på allmän väg. Man behöver inte ens göra "vänsterstyrningen" i en kurva för att få insikt i motstyrningsteorin med detta förfarande. Det går utmärkt att försöka följa en rak linje så uppenbarar det sig.

/R
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
I bak antar jag att det komprimeras, vad det körtekniskt betyder vet jag däremot inte riktigt.
Anta kan man göra, men har du nånsin hört hur folk talar om gamla kardandrivna hojar? Att de blir väldigt låga i kurvorna eller att de reser sig när man kör iväg? Har du tittat på en hoj som burnar nån gång? Sätter sig baken eller reser den sig precis innan bakdäcket släpper fäste?

Faktum är att gaspådrag styvar upp fjädringen både bak och fram, vilket Avarage faktiskt skriver. Att folk säger att en hoj "sätter sig" kommer nog mer av att gaffeln dras ut mer än stötdämparen lyfter sig, av olika anledningar.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Anta kan man göra, men har du nånsin hört hur folk talar om gamla kardandrivna hojar? Att de blir väldigt låga i kurvorna eller att de reser sig när man kör iväg? Har du tittat på en hoj som burnar nån gång? Sätter sig baken eller reser den sig precis innan bakdäcket släpper fäste?

Faktum är att gaspådrag styvar upp fjädringen både bak och fram, vilket Avarage faktiskt skriver. Att folk säger att en hoj "sätter sig" kommer nog mer av att gaffeln dras ut mer än stötdämparen lyfter sig, av olika anledningar.
Allright!:tummenupp
Tack alla som hjälper till.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Faktum är att gaspådrag styvar upp fjädringen både bak och fram, vilket Avarage faktiskt skriver.

Jag kanske var otydlig? Men vad jag menade var inte exakt så utan att vi avlastar fjädringen (gaffel/stötdämpare bak) och därmed orkar fjädrarna trycka upp hojen en aning.

Det var kanske så du menade? Men för mig innebär orden "styva upp" i dessa sammanhang :D att öka fjäderförspänningen och DET kan vi ju inte göra med hjälp av gasen!

Att folk säger att en hoj "sätter sig" kommer nog mer av att gaffeln dras ut mer än stötdämparen lyfter sig, av olika anledningar.

ELLER så menar de samma sak som jag när jag skriver/säger "sätter sig" nämligen att fjädringen komprimeras en aning i samband med ingång av en kurva. Dvs. direkt efter instyrningen skett och hojen är på väg ner mot önskad lutningsvinkel komprimeras gaffel och stötdämpare bak. Ju mer lutningsvinkel (snävare radie) och ju mer hastighet vi har desto mer komprimerar vi fjädringen (till den gränsen när däcken inte längre orkar hålla i). DET menar jag när jag skriver/säger "sätter sig".

Hoppas jag ni hänger med på vad jag menar inte vad jag skriver! :D

Mvh!
// Niklas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag brukar köra med en hand på styret när:

1. Det var länge sen jag körde

2. När jag tränar på att hålla löst i styret under sladd (det är så lätt att man håller i för hårt då det blir riktigt spännande), detta utövas förståss på is då...
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Finns mer vinster med att ha jämn konstant acceleration genom hela kurvan? Hur påverkar konstant jämn acceleration spåret tex.?
Ok, någon måste ju hänga ut sig å försöka svara...

Konstant acc borde innebära "vikten" förskjuts bakåt och gör hojen aningens överstyrd så att man kan hålla ett lite tightare spår.
Omvänt om man bromsar lätt flyttas vikten framåt och man "kasar" lite
på framhjulet (understyr) och glider därmed ut i ett lite vidare spår...eller ??:va
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ok, någon måste ju hänga ut sig å försöka svara...

Konstant acc borde innebära "vikten" förskjuts bakåt och gör hojen aningens överstyrd så att man kan hålla ett lite tightare spår.
Omvänt om man bromsar lätt flyttas vikten framåt och man "kasar" lite
på framhjulet (understyr) och glider därmed ut i ett lite vidare spår...eller ??:va


Well...som engelsmännen säger. Not quit...men du har funderat lite och DET ör bra! :tummenupp

Konstant och jämn acceleration ger...konstant linje (spår). Och med konstant spår blir det...förutsägbart (speciellt i en kurva som man återkommer till ex. på bana). Kan vi förutse var vi kommer vara inom närmaste sekunden eller två känns det...bra/lugnt (så länge det är där vi VILL vara) :D . Känner vi oss lugna och trygga kan vi...slappna av. Om vi slappnar av ger det motorcykeln möjlighet att...jobba optimalt utan störning vilket...ger en stabil hoj, vilket gör oss ännu lugnare och tryggare! :D Nice, eller hur? :tummenupp

Så over and out från mig! Nu har ni fått en försmak av inte bara kursinnehållet i en BKK eller SHK (Sporthojskurs) ni har också fått "känna på" pedagogiken och det arbetssätt vi FÖRSÖKER att jobba efter (nåja, den teoretiska i alla fall).

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Så vad blir rätt att göra när framhjulet börjar kasa lite i en kurva då?
1. Ge mer gas för att flytta vikt till bakhjulet så att framhjulet får tillbaka greppet?
2. Ge mindre gas så att framhjulet trycks tillbaka i backen?

Tänker mig alltså mest vid gaspådrag ut ur kurvan.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top