Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.
Även rakt fram upplever jag hojen som mer stabil med gas/lätt acc än vid avslag/motorbroms.
Ja, precis, håller med, om allt. Och att hojjen blir mer stabil vid acc än retardation har ju bla. att göra med geometrin, som ju blir ganska så olika beroende på om framgaffeln är komprimerad (brantare styrvinkel, nervösare) än om den är "utdragen" (flackare vinkel, stabilare).
Det stämmer väl ganska bra. Med gaspådrag så sätter sig hojen lite bak, och gaffelvinkeln blir flackare vilket ger en stabilare hoj.
Där vill nog inte jag hålla med, att hojjen sätter sig bak vid gaspådrag, inte vad det gäller sporthojjar i alla fall. Chassigeometrin på sporthojjar vad gäller svingens infästning och vinkel gör snarare att hojjen reser sig bak vid acc, genom att bakjhjulet så att säga skjuts fram vid acc och att centrum för bakhjulet sitter nedanför centrum för svingen.
Kolla in foton på SBK, MotoGP eller annan accelererande sporthoj, den har nog baken högre än vad den har under icke acceleration.
Kolla in den här bilden på Rossi t.ex: Rossi Uiilar
Där är ju bakfjädringen mer eller mindre fullt utsträckt, trots att framhjulet är i luften och all vikt ligger på bakhjulet.
Sättningen som upplevs är nog för att framdelen reser sig pga att framänden vill lyftas.
Så fick jag det förklarat för mig av nån instruktör i alla fall, och jag tycker det låter rimligt.
Ang mer stabilitet vid acc håller jag med.
Last edited: