men asso, jag fattar inte. vad ska det dar vara bra for?
... hans poäng var att det är bättre att jobba _med_ motorcykeln än att brottas med den.
Men då att gasa med en hand enbart... inte att köra överkursen och gasa med vänster hand.
Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...
I en kurva?
...
Det där kanske funkar på en GSX750.. på en Hayabusa behöver du båda händerna om du vill sitta kvar
Får jag bara tag på en följebil med fotograf så!Hoztic, inget håller utan bildbevis Kan bli sköna bilder om man sitter helt upprätt på E4an i rusningstrafik me armarna i kors
Ja, i svaga kurvor. Lite viktfördelning bara och inget som gör att det går fortare precis utan bara för att man kan, typ.
Får jag bara tag på en följebil med fotograf så!
Fast över 150 är det rätt blåsigt att sitta på tanken
Och i mycket låg hastighet då kanske det är görligt MEN man bibehåller inte radien så dit man en gång (innan man släppte styret helt) styrde hojen ändras allt eftersom vilket gör färden minst sagt vinglig eller om inte annat ger hojen en oönskad riktning. Men visst det GÅR!
Mvh!
// Niklas
Hoztic, inget håller utan bildbevis Kan bli sköna bilder om man sitter helt upprätt på E4an i rusningstrafik me armarna i kors
nu är det iofs inte Hoztic, och inte E4an och inte armarna i kors men va det ungefär så här du mena?
Nej, fort går det inte och lite fart tappar man om det inte lutar mycket nedför(liiite vingligt är det också). Men det viktigaste som trådskaparen försöker få fram är att att man inte ska hänga på styret utan låta hojen sköta sig själv så mycket som möjligt. Så vill man köra med tre fingrar för att förstå principen så är det en vettigt test.
Japp, håller med! Samtidigt är det av intresse att veta vad man skall göra med de tre fingrarna och VARFÖR samt hur mycket! Och DÄR kommer mi´tt inlägg in!
Men första frågan att besvara för sig själv är:
- VARFÖR skall man ge gas/acceleration i en kurva?
Mvh!
// Niklas
Japp, håller med! Samtidigt är det av intresse att veta vad man skall göra med de tre fingrarna och VARFÖR samt hur mycket! Och DÄR kommer mi´tt inlägg in!
Men första frågan att besvara för sig själv är:
- VARFÖR skall man ge gas/acceleration i en kurva?
Mvh!
// Niklas
Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.Keith Code (Twist of The Wrist, CSS) säger att det, bland annat, är för att föra över dynamiskt vikt/belastning till det hjul som har störst greppyta, dvs bak. rätt/fel? inte vet jag, jag gör så, funkar för mig.
En annan anledning är väl den som SMC säger, för att kompensera för mindre däckdiameter vid nedlägg för att bibehålla hastigheten och stabilisera svängen, annars så minskar ju farten när du svänger vid bibehållet motorvarvtal vilket gör att hojen faller inåt/svänger mer etc. etc.
Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.
Även rakt fram upplever jag hojen som mer stabil med gas/lätt acc än vid avslag/motorbroms.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |