Hålla styret med bara tre fingrar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När man på bankörningar är det alltid någon som ska spela allan och köra omkring lite sådär halvfort med bara en hand på styret. Skittöntigt och ger nada.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
men asso, jag fattar inte. vad ska det dar vara bra for? :confused:

:tummenupp

Det finns inga körtekniska vinster med att göra så och jag ser inga andra vinster som har med mc-körning varken på bana eller allmän landsväg heller för den delen. Men jag kan ju missa något med min lilla hjärna.

Det är ett sätt, som jag ser det, att visa att det GÅR men inget jag skulle rekommendera mina deltagare eller kompisar eller ens en främmande knutte/knutta att testa. Riskerna är för stora OCH jag kan få dem att känna samma sak på annat sätt.

Mitt tips är:
- Skippa körning av mc med vänster hand på gasen om gasrullen sitter på höger sida.

Mvh!
// Niklas

... hans poäng var att det är bättre att jobba _med_ motorcykeln än att brottas med den.

Men då att gasa med en hand enbart... inte att köra överkursen och gasa med vänster hand.


:tummenupp
 
Last edited:

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Men att öva med en hand på styret är en bra övning..
När man vält lagt in hojen i svängen så gör man ju inget mer än åker med... och håller gas...

Vi kan väl späda på egotrippen...:rolleyes:

visabild.php


Enhandsinstruktör på Rörken...
 

utlandspojken

Brysselkal gor dig STARK!
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Santa Barbara, California
Hoj
08 Honda XR650L
kanske bra for hjarnan... typ vaxla mellan hoger och vanster halva..

:tummenupp handlar nog mest om stilpoang, ser ju ratt sa tufft ut, darimot
att halla styret med bara tre fingrar... det ser jag som larorikt, lara kanna din
hojj...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det där kanske funkar på en GSX750.. på en Hayabusa behöver du båda händerna om du vill sitta kvar :yoparty

fel fel fel, du ska knipa med benen, händer skall endast vila på styret även om du kör anabola hoj.







:tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar cykla till å från jobbet (7,5km enkel väg) utan att hålla i styret på cykeln, å då är det drösvis med korsningar, backiga kurvor mm, och självklart ställer jag mig upp utan att hålla i styret också! Visst har jag igen det på motorcykeln!
Och när jag kör hoj så ställer jag upp tomgången så hojen håller 80-90 och kör långa bitar utan att hålla i styret alls. Essingeleden är ganska bra att åka fram å tillbaka så :tummenupp Självklart bromsar jag rutinmässigt med bara en hand på styret. Eller sitter på tanken och har armarna i kors på bröstet, alltid retar det nån :D Hojåkning handlar om gaskontroll, bromskontroll, planering och balans. Har man koll på alla dom bitarna får man ett helt underbart samspel med hojen, och det är där jag börjar få kickar! :)
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Hoztic, inget håller utan bildbevis :D Kan bli sköna bilder om man sitter helt upprätt på E4an i rusningstrafik me armarna i kors :yoparty
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja, i svaga kurvor. Lite viktfördelning bara och inget som gör att det går fortare precis utan bara för att man kan, typ. :brynad

Och i mycket låg hastighet då kanske det är görligt MEN man bibehåller inte radien så dit man en gång (innan man släppte styret helt) styrde hojen ändras allt eftersom vilket gör färden minst sagt vinglig eller om inte annat ger hojen en oönskad riktning. Men visst det GÅR!

Mvh!
// Niklas
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Får jag bara tag på en följebil med fotograf så! ;)
Fast över 150 är det rätt blåsigt att sitta på tanken :(

Silvertejp, vik den dubbel så den blir självhäftande och wallah! Löser alla problem :tummenupp Annars kan jag ställa upp! Så kan vi passa på o göra en instruktionsfilm om trefingerstekniken :rolleyes:
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Och i mycket låg hastighet då kanske det är görligt MEN man bibehåller inte radien så dit man en gång (innan man släppte styret helt) styrde hojen ändras allt eftersom vilket gör färden minst sagt vinglig eller om inte annat ger hojen en oönskad riktning. Men visst det GÅR!

Mvh!
// Niklas

Nej, fort går det inte och lite fart tappar man om det inte lutar mycket nedför(liiite vingligt är det också). Men det viktigaste som trådskaparen försöker få fram är att att man inte ska hänga på styret utan låta hojen sköta sig själv så mycket som möjligt. Så vill man köra med tre fingrar för att förstå principen så är det en vettigt test.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Hoztic, inget håller utan bildbevis :D Kan bli sköna bilder om man sitter helt upprätt på E4an i rusningstrafik me armarna i kors :yoparty

nu är det iofs inte Hoztic, och inte E4an och inte armarna i kors men va det ungefär så här du mena?
 

Bifogat

  • Mackan.jpg
    Mackan.jpg
    45.6 KB · Visningar: 150

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
nu är det iofs inte Hoztic, och inte E4an och inte armarna i kors men va det ungefär så här du mena?


Nää inte riktigt.. det där e typ enklare :confused:
Dessutom har du ju fällt ner passagerarpinnarna vilket gör att me luftmotståndet som skapas är det ju bara o gasa så blir det precis sådär!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nej, fort går det inte och lite fart tappar man om det inte lutar mycket nedför(liiite vingligt är det också). Men det viktigaste som trådskaparen försöker få fram är att att man inte ska hänga på styret utan låta hojen sköta sig själv så mycket som möjligt. Så vill man köra med tre fingrar för att förstå principen så är det en vettigt test.


Japp, håller med! Samtidigt är det av intresse att veta vad man skall göra med de tre fingrarna och VARFÖR samt hur mycket! Och DÄR kommer mi´tt inlägg in!

Men första frågan att besvara för sig själv är:
- VARFÖR skall man ge gas/acceleration i en kurva?

Mvh!
// Niklas
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Japp, håller med! Samtidigt är det av intresse att veta vad man skall göra med de tre fingrarna och VARFÖR samt hur mycket! Och DÄR kommer mi´tt inlägg in!

Men första frågan att besvara för sig själv är:
- VARFÖR skall man ge gas/acceleration i en kurva?

Mvh!
// Niklas

Japp, bra fråga och det verkar finnas olika svar beroende på körstil och bana/vanlig väg. Där är jag säker på att du och andra besitter större (praktiskt) kunskap än mig så därför tänker jag hålla käft, lyssna och försöka ta till mig det. :)
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Japp, håller med! Samtidigt är det av intresse att veta vad man skall göra med de tre fingrarna och VARFÖR samt hur mycket! Och DÄR kommer mi´tt inlägg in!

Men första frågan att besvara för sig själv är:
- VARFÖR skall man ge gas/acceleration i en kurva?

Mvh!
// Niklas

Keith Code (Twist of The Wrist, CSS) säger att det, bland annat, är för att föra över dynamiskt vikt/belastning till det hjul som har störst greppyta, dvs bak. rätt/fel? inte vet jag, jag gör så, funkar för mig.

En annan anledning är väl den som SMC säger, för att kompensera för mindre däckdiameter vid nedlägg för att bibehålla hastigheten och stabilisera svängen, annars så minskar ju farten när du svänger vid bibehållet motorvarvtal vilket gör att hojen faller inåt/svänger mer etc. etc.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Keith Code (Twist of The Wrist, CSS) säger att det, bland annat, är för att föra över dynamiskt vikt/belastning till det hjul som har störst greppyta, dvs bak. rätt/fel? inte vet jag, jag gör så, funkar för mig.

En annan anledning är väl den som SMC säger, för att kompensera för mindre däckdiameter vid nedlägg för att bibehålla hastigheten och stabilisera svängen, annars så minskar ju farten när du svänger vid bibehållet motorvarvtal vilket gör att hojen faller inåt/svänger mer etc. etc.
Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.
Även rakt fram upplever jag hojen som mer stabil med gas/lätt acc än vid avslag/motorbroms.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Fast det där är ju två helt olika saker. Ur SMC's synvinkel, att bara kompensera för annan diameter på däcken vid nerlägg, så räcker det ju att sluta gasa när man har ökat farten x km/h. Men då upplever iaf jag hojen som mer instabil än när jag ökar hastigheten genom hela kurvan.
Även rakt fram upplever jag hojen som mer stabil med gas/lätt acc än vid avslag/motorbroms.

Det stämmer väl ganska bra. Med gaspådrag så sätter sig hojen lite bak, och gaffelvinkeln blir flackare vilket ger en stabilare hoj.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top