Hållbarhet på dagens bensin?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I min instruktionsbok står det att man helst ska ställa av maskinen i det läge att reservlampan har tänts (dvs så lite soppa i som möjligt). Varför? Ditt uttalande motsätter ju sig detta av en världsledande MC-tillverkare. Vem har rätt? Måste ju veta...

"I min instruktionsbok....". Står även det att man inte ska hålla på att starta upp maskinen under avställningen, motorn får aldrig tillräckligt med arbetstemp så det gör bara mer skada (eller var det kylarvätskan?). Nåja

Av ren nyfikenhet vad är det för tillverkare som står bakom rådet att låta hojen stå med bensin så att reservlampan lyser?

Man brukar rekommendera antingen full tank eller tom tank vid längre tids förvaring. Man får väl anta att tillverkaren i fråga valt den ena skolan mer än den andra. Ärligt talat tror jag inte man ska fundera allt för mycket om hojen står förvarad i en torr miljö. Det verkar inte vara någon som riktigt vet hur hållbarheten är på bensinen idag.

Jag tog och startade upp hojen förra veckan. Bensinen i tanken är från förra hösten. Jag körde en runda i våras och hojen startade utan problem. Sedan har den tyvärr fått stå oanvänd över sommaren (bortrest och andra prioriteringar). Lite därför jag startade tråden. Hade planerat att köra slut på tanken, men jag insåg att jag inte skulle göra det. Jag tog och fyllde upp med ny bensin (ca 7 liter) och sedan hällde jag i ett bränslestabiliseringsmedel för första gången på alla år för att konservera bensinen bättre. Körde hojen ordentligt driftvarm och har nu ställt tillbaka den i garaget och gått över den med lite Bike polish och monterat ur batteriet för underhållsladdning. Det blir inget mer kört. Får hoppas på att det blir en bättre mc-sommar nästa år för min del.

Startproblem verkar vara ett tecken på att bensinen är dålig. Jag har aldrig haft några startproblem på hojen under alla år. Inte ens nu med bensin som var 14 månader. Nu har jag spätt ut den inför våren. Hade lösa funderingar på att dränera tanken och hälla i bensinen i bilen och köra slut på den. Nu blev det inte så.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Av ren nyfikenhet vad är det för tillverkare som står bakom rådet att låta hojen stå med bensin så att reservlampan lyser?

KTM...

Står även att man kan ha i additiv (typ bränsetillsatsen du nämner). Jag blev själv fundersam. Antingen fullt eller inget alls. Är inte 100 på om den kommer stå torrt (varierande temp garanterat, ej stabil temp i värme), vad bör jag tänka på då?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
KTM...

Står även att man kan ha i additiv (typ bränsetillsatsen du nämner). Jag blev själv fundersam. Antingen fullt eller inget alls. Är inte 100 på om den kommer stå torrt (varierande temp garanterat, ej stabil temp i värme), vad bör jag tänka på då?

Jag är ingen expert på något sätt, men jag skulle valt att fylla upp tanken och beroende på hur lång förvaring hällt i en tillsats som konserverar bränslet och löser upp vatten. Själv har jag aldrig tidigare hällt i tillsats i bränslet förrän nu. Vanligtvis brukar jag ha kört slut tanken i maj som jag hällt i på hösten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är ingen expert på något sätt, men jag skulle valt att fylla upp tanken och beroende på hur lång förvaring hällt i en tillsats som konserverar bränslet och löser upp vatten. Själv har jag aldrig tidigare hällt i tillsats i bränslet förrän nu. Vanligtvis brukar jag ha kört slut tanken i maj som jag hällt i på hösten.

Dagens bensin innehåller en tillsats som löser vatten !
Etanol = sprit = alkohol 5 %
Förr så var det vanligt att man under vintern tillsatte sprit till bensinen för att inte kondenserad fukt=vatten skulle lägga sig i botten på tanken och bilda isproppar i bränsleslang och förgasare.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=228465
http://masenskemtekniska.se/forgasarsprit.html
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Dagens bensin innehåller en tillsats som löser vatten !
Etanol = sprit = alkohol 5 %
Förr så var det vanligt att man under vintern tillsatte sprit till bensinen för att inte kondenserad fukt=vatten skulle lägga sig i botten på tanken och bilda isproppar i bränsleslang och förgasare.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=228465
http://masenskemtekniska.se/forgasarsprit.html

Jag har förstått att etanolen har samma egenskaper som flertalet tillsatser har. K-sprit och och många motsvarande tillsatser är mer eller mindre överflödiga idag. Samtidigt kan man läsa på nätet att etanolen drar till sig vatten samt att bränslets hållbarhet försämrats jämfört med tidigare. Det uppstår således lite motstridiga uppgifter vilket medfört att det uppståt lite konflikter i ens huvud vad tillsatserna egentligen är bra för om de nu bara innehåller lite starkare dos än vad bensinen redan gör. Anta att vi idag hade E10 på marknaden. Hur ska man då förhålla sig till många av de tillsatser som säljs som mirakelkurer? Nu har vi 5% etanol i allt bränsle som säljs i landet. Tidigare var det bränslet etanolfritt. Tillsatserna som säljs är samma som för 10 år sedan och ännu längre tillbaka. Visst blir man lite fundersam.

Hur som helst kände jag att det kunde vara värt att hälla i tillsatsen den här gången. Tänkte att det lär inte göra bränslet sämre i alla fall.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bensin håller länge.Hade en dunk på fem liter i garaget som var sex år gammal och vid en garagestädning i våras så brann denna bensin lika bra som om den var ny. :crash

Allt genomfördes på ett vetenskapligt sätt med, gammal avkapad oljetunna, bensin, tändare.Både ny bensin samt sex år gammal bensin antändes precis lika snabbt. :crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är eg två problem ni diskuterar här.

Det ena problemet är lätt att svara på. Bensinen håller mycket länge i en sluten behållare. dvs bensindunk med tätt lock. Din bensintank är ventilerad och därmed inte sluten så vissa ämnen i bränslet förångas. Varav några ämnen snabbare än andra det gör att oktantalet sjunker med tiden. Samt så blir motorn mer svårstartad eftersom de flyktiga ämnena som först antänds av tändstiftet har redan ångat bort.
Flottörhuset på förgasaren är ännu mer ventilerad än bränsletanken så det bränslet blir väldigt snabbt dåligt.
Summa summarum så mår bränslet bäst av att flyttas från bensintanken till en jeepdunk.

Nästa problem är hur bränsletanken, kranar, munstycken, spridare, bränslepumpar osv hanterar påverkas av bränslet alternativt stå utan bränsle. Jag tror att även om tex etanolen är dålig för dessa så tror jag det är ännu sämre om dessa detaljer står helt torra en längre tid.

Personligen brukar jag bara lämna hojarna med det bränsle som råkar vara i tanken. Om sedan hojen är svårstartad till våren så tömmer jag förgasarna på det dåliga bränslet. Det brukar oftast finnas en dräneringsskruv i botten. En fullösning är att bara luta hojen rejält så brukar det rinna ut bränsle ur förgasarna.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
I en helt tät plåttank så händer det inget med bensin - dom här beståndsdelarna som soppa består av är ju inte som vätgas...väte sipprar genom tjocka gasflaskors stålhölje...ja alltså genom dom här 200 bars flaskorna.

Visserligen det tar tid men det läcker:3freak

Jag lämnar alltid soppan i hojarna och brukar inte ha problem alls - däremot har jag fått problem vid torrläggning då packningar som stått i kontakt med bränsle torkat ihop...och inte varit packningar sen..
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
hej visste att jag läst nåt om soppan till Birden, kolla i Hondas manual till Blackbirden. sidan 27.

Do not use petrol that contains more than 10% ethanol. Do not use petrol containing methanol (metly or Wood alcohol) that does not also contain cosolvents and corrosion inhibitors for methanol.
Never use petrol containing more than 5% methanol, even if it has cosolvents and corrosion inhibitors.:fakta

det här är från HONDAS owners manual tror nog dom har kollat vad som händer i Labb så dom har nog kött på benen innan dom skriver nåt.
kommer att hålla mej borta från soppan som dom i Finland gör. ibland går miljön och mekanik inte så bra ihop:D
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
okej kan fortsätta på samma sida. ordagrant- felstav.
NOTE:
* Fuel system damage or Engine permormance problem resulting from the use of fuels that contains alcohol is not covered under the warranty. Honda cannot endorse the use of fuels containing methanol since evidence of their suitability is as yet incomplete.
* Before buying fuel from an station, try to find out if the fuel contains alcohol. If it does, confirm the type and percentage of alcohol used. If you notice any undersirable operating symptoms while using a petrol that contains alcohol, or one that you Think contains alcohol, switch to a petrol that you know does not contains alcoho.
:D:D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Snacka om friskrivning. Texten är nog främst avsedd för våra grannar i väst som är kända för att stämma tillverkarna även för sådant som är tillsynes självklart.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
hej visste att jag läst nåt om soppan till Birden, kolla i Hondas manual till Blackbirden. sidan 27.

Do not use petrol that contains more than 10% ethanol. Do not use petrol containing methanol (metly or Wood alcohol) that does not also contain cosolvents and corrosion inhibitors for methanol.
Never use petrol containing more than 5% methanol, even if it has cosolvents and corrosion inhibitors.:fakta

det här är från HONDAS owners manual tror nog dom har kollat vad som händer i Labb så dom har nog kött på benen innan dom skriver nåt.
kommer att hålla mej borta från soppan som dom i Finland gör. ibland går miljön och mekanik inte så bra ihop:D

Det är precis som med hissar.

"Max 800 kg"

Alla vet ju att vid 820 kg störtar man mot en säker död.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag har för mig att B95 även i Sverige innehåller 10 % etanol ! Har jag fel ?
Nog finns väl Shells V Power 99 oktan även i Sverige ?

Ha en Skön helg !
Hoppas på Sol å 20 grader ! Så man får ta en sväng me Biken ihelgen ! :banana
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Har en volvo amazon som har stått i en lada under ett kapell sedan 2009 med bara en liten slatt bensin kvar i tanken. Den startade fint när jag var där sist och jag har inte fyllt på någon ny sedan jag ställde in den där.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har för mig att B95 även i Sverige innehåller 10 % etanol ! Har jag fel ?
Nog finns väl Shells V Power 99 oktan även i Sverige ?

Ha en Skön helg !
Hoppas på Sol å 20 grader ! Så man får ta en sväng me Biken ihelgen ! :banana

Ännu så länge är det 5% etanol i B95. E10 verkar ha skjutits upp tills vidare.

V Power finns i Sverige sedan länge men innehåller sedan en tid också 5% etanol vilket inte gör den bättre ur just den aspekten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
okej kan fortsätta på samma sida. ordagrant- felstav.
NOTE:
* Fuel system damage or Engine permormance problem resulting from the use of fuels that contains alcohol is not covered under the warranty. Honda cannot endorse the use of fuels containing methanol since evidence of their suitability is as yet incomplete.
* Before buying fuel from an station, try to find out if the fuel contains alcohol. If it does, confirm the type and percentage of alcohol used. If you notice any undersirable operating symptoms while using a petrol that contains alcohol, or one that you Think contains alcohol, switch to a petrol that you know does not contains alcoho.
:D:D

Metanol skiljer mycket från bensin. Det betyder att packningar, slangar och andra komponenter i bränslesystemet som tål bensin och små mängder etanol inte alls behöver tåla metanol. Så jag har full förståelse för att Honda varnar. Hondas varningar är intressanta som jag ser från två orsaker:
Det är väl så att Indy car racing (eller vad det heter nuförtiden) körs på metanol. Brandsäkerhetsskäl.
Att Björn Gillberg hållit på med framställning av metanol(?) ur skogsråvara för användning i bilar. Biobränsle.
Men Hondas varningar innebär att metanol är NO-NO för väldigt många fordon. Materialen i dagens bensinfordon tål ofta inte metanol. Och endast små koncentrationer av etanol.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej, så det som blir kvar när Aspen dunstar ur förgasarna är... ingenting? Ingenting som kletar igen dem iaf?
Jag frågar igen eftersom jag står och velar mellan att ha en liten skvätt Aspen i hojarna, och att ha dem helt torrlagda.

Av ren nyfikenhet vad är det för tillverkare som står bakom rådet att låta hojen stå med bensin så att reservlampan lyser?

Man brukar rekommendera antingen full tank eller tom tank vid längre tids förvaring. Man får väl anta att tillverkaren i fråga valt den ena skolan mer än den andra. Ärligt talat tror jag inte man ska fundera allt för mycket om hojen står förvarad i en torr miljö. Det verkar inte vara någon som riktigt vet hur hållbarheten är på bensinen idag.

Jag tog och startade upp hojen förra veckan. Bensinen i tanken är från förra hösten. Jag körde en runda i våras och hojen startade utan problem. Sedan har den tyvärr fått stå oanvänd över sommaren (bortrest och andra prioriteringar). Lite därför jag startade tråden. Hade planerat att köra slut på tanken, men jag insåg att jag inte skulle göra det. Jag tog och fyllde upp med ny bensin (ca 7 liter) och sedan hällde jag i ett bränslestabiliseringsmedel för första gången på alla år för att konservera bensinen bättre. Körde hojen ordentligt driftvarm och har nu ställt tillbaka den i garaget och gått över den med lite Bike polish och monterat ur batteriet för underhållsladdning. Det blir inget mer kört. Får hoppas på att det blir en bättre mc-sommar nästa år för min del.

Startproblem verkar vara ett tecken på att bensinen är dålig. Jag har aldrig haft några startproblem på hojen under alla år. Inte ens nu med bensin som var 14 månader. Nu har jag spätt ut den inför våren. Hade lösa funderingar på att dränera tanken och hälla i bensinen i bilen och köra slut på den. Nu blev det inte så.
Bra inlägg!

Men det här med full eller tom tank vid uppställning...
Mina hojar står i stabil temp, så kondens i tanken är jag nog inte rädd för. Om vi säger att jag vill ha tanken "tom", (det är ju svårt att få ur de sista små centilitrarna,) ska man ha tanklocket stå öppet nån vecka för att få dem att dunsta och vädra ur ångorna, eller kvittar det?

Någon som vet?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag frågar igen eftersom jag står och velar mellan att ha en liten skvätt Aspen i hojarna, och att ha dem helt torrlagda.

Bra inlägg!

Men det här med full eller tom tank vid uppställning...
Mina hojar står i stabil temp, så kondens i tanken är jag nog inte rädd för. Om vi säger att jag vill ha tanken "tom", (det är ju svårt att få ur de sista små centilitrarna,) ska man ha tanklocket stå öppet nån vecka för att få dem att dunsta och vädra ur ångorna, eller kvittar det?

Någon som vet?

Har du någon som underhållskör dina hojar (sommartid) eller är tanken att de ska stå oanvända på obestämd tid? Det du egentligen är ute efter är väl en form av långtidsförvaring som sträcker sig över några år. Ta och sök lite på nätet och se vad folk skriver och om du hittar något expertutlåtande som tyder på egna erfarenheter.

Låter någon med erfarenhet av att tömma tanken svara på din fråga. Svårt att råda om du ska tömma tanken helt eller hälla i Aspen. Det finns ju förespråkare av Aspen, precis som det finns förespråkare av att tömma tanken helt.

Hur gör de som samlar på hojar som ställs undan i större samlingar? Är det någon här som känner någon samlare av rang? Toyman hur gör du om du läser tråden? Kör du alla hojarna du äger eller förvaras några av dem på obestämd tid över några år?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har du någon som underhållskör dina hojar (sommartid) eller är tanken att de ska stå oanvända på obestämd tid? Det du egentligen är ute efter är väl en form av långtidsförvaring som sträcker sig över några år. Ta och sök lite på nätet och se vad folk skriver och om du hittar något expertutlåtande som tyder på egna erfarenheter.

Låter någon med erfarenhet av att tömma tanken svara på din fråga. Svårt att råda om du ska tömma tanken helt eller hälla i Aspen. Det finns ju förespråkare av Aspen, precis som det finns förespråkare av att tömma tanken helt.

Hur gör de som samlar på hojar som ställs undan i större samlingar? Är det någon här som känner någon samlare av rang? Toyman hur gör du om du läser tråden? Kör du alla hojarna du äger eller förvaras några av dem på obestämd tid över några år?

Tanken är väl att leja chaufförer och köra runt dem några dar för att ta lite schyssta bilder irl, så att säga. Sommar 2014 alltså. Men sen blir det väl upp på snygg-hyllan med dem, och då är det nog torrläggning som gäller.

Roger som jag köpte -00:an av menade att om man torrlägger så har man en hoj som är svårstartad när det väl ska till. Detta pga detaljer i förgasare och soppakran som torkar utan bensin. Men om cykeln ställs undan utan någon som helst åtgärd ett par år har man en hoj som garanterat inte startar. Låter rimligt i mina öron.

Får nog göra som du säger och googla lite. :)


Har PM:at Toyman.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top