Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
I min instruktionsbok står det att man helst ska ställa av maskinen i det läge att reservlampan har tänts (dvs så lite soppa i som möjligt). Varför? Ditt uttalande motsätter ju sig detta av en världsledande MC-tillverkare. Vem har rätt? Måste ju veta...
"I min instruktionsbok....". Står även det att man inte ska hålla på att starta upp maskinen under avställningen, motorn får aldrig tillräckligt med arbetstemp så det gör bara mer skada (eller var det kylarvätskan?). Nåja
Av ren nyfikenhet vad är det för tillverkare som står bakom rådet att låta hojen stå med bensin så att reservlampan lyser?
Man brukar rekommendera antingen full tank eller tom tank vid längre tids förvaring. Man får väl anta att tillverkaren i fråga valt den ena skolan mer än den andra. Ärligt talat tror jag inte man ska fundera allt för mycket om hojen står förvarad i en torr miljö. Det verkar inte vara någon som riktigt vet hur hållbarheten är på bensinen idag.
Jag tog och startade upp hojen förra veckan. Bensinen i tanken är från förra hösten. Jag körde en runda i våras och hojen startade utan problem. Sedan har den tyvärr fått stå oanvänd över sommaren (bortrest och andra prioriteringar). Lite därför jag startade tråden. Hade planerat att köra slut på tanken, men jag insåg att jag inte skulle göra det. Jag tog och fyllde upp med ny bensin (ca 7 liter) och sedan hällde jag i ett bränslestabiliseringsmedel för första gången på alla år för att konservera bensinen bättre. Körde hojen ordentligt driftvarm och har nu ställt tillbaka den i garaget och gått över den med lite Bike polish och monterat ur batteriet för underhållsladdning. Det blir inget mer kört. Får hoppas på att det blir en bättre mc-sommar nästa år för min del.
Startproblem verkar vara ett tecken på att bensinen är dålig. Jag har aldrig haft några startproblem på hojen under alla år. Inte ens nu med bensin som var 14 månader. Nu har jag spätt ut den inför våren. Hade lösa funderingar på att dränera tanken och hälla i bensinen i bilen och köra slut på den. Nu blev det inte så.