Hållbart? 20 år gammal hoj

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
Ni som vet, hur hållbara är gammelhäckar som FZ 750 och GPX 750R om man jämför med t ex VFR750?:confused:
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Robban_C skrev:
2407993 Kan intyga det mesta med ett litet tillägg:
Innan dom blev VFR hette dom bara VF (fram till -87 tror jag). Då har dom annan konstruktion på kammar och lyftare och då är dom inte alls outslitliga. Det är alltså betydligt bättre att hiva upp lite mer pluring för en -88 än för en -87:a......
.

VFR750F kom faktiskt -86, så man kan lugnt köpa sig en 86:a. Håller med om att man bör undvika VF-modellerna utan R då de hade problem med kamaxlarna mm.

Kan annars slå ett slag för CBR1000F som kom -87, förutom att byta kamkedjesträckare(ger skrammel men i regel inget motorras, kostar under tusenlappen) så går de som tåget och kostar nästan gratis i försäkring.
Är lite tunga på småvägar men har bra med mos i motorn (135h)k, passar finfint för längre turer.En lite bortglömd modell.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
VF kamaxelbekymmer är väl tillfixat efter mer än 20 år.:va

Håller annars med övriga talare, Gixxern eller VFR är inte dumma.

Såg i lokaltidningen att en gubbe veteranrejsade med sin hoj från 1927, så vad är 20 år:)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
jag hade själv en kåplös CB900 Boldor -83 (eller -84) som förstahoj och den hade väl gått en 6000mil när jag köpte den. Körde nästan in den på 7000 mil innan jag sålde den och motorn spann som en katt. Inte tillstymmelse till slitage. Och då var jag ofta (läs hela tiden) uppe och vände på det röda and beyond. Sen mattas ju lack, handtag, glas o sånnt där, men rent maskinellt kommer den att finnas och fungera om 1000 år tror jag. :)

Om du nu köper en sånn, se då bara till att skriva in i din kalender när du planerar o svänga med den. :D
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Jag hadde samma budget som du när jag skulle köpa hoj, efter mycket velande så hittade jag en GSXR 1100-86 som var i ''nyskick'' jag köpte den på telefon för 19papp, å har inte ångrat mig en sekund.
Har kört mycket go-cartbana med den och man hänger på vilken hoj som helst.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=129622&d=1139823099

den drar lite olja, men det kan jag leva med:D

just nu är den i streetfigterutförande.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
fazerfun skrev:
2407758 Tveklöst, om inte grejorna misshandlats. Statistiskt är chansen att gå på minor större...du måste mao ha rätt bra koll om du shoppar gamla sporthojar. Och meka själv bör du kunna.

20k är mycket för de hojar du nämner, undantaget hojar i mint originalskick. Har du 20k att lägga skulle jag satsa på GSXR 750 eller 1100 som är avservärt modernare i alla avseenden. Suzukis GSXR-motorer (luft/oljekylda) har massor med mos och är erkänt slitstarka. VFR är inget dumt val heller.

Den här tex http://www.blocket.se/vi/8729158.htm?ca=11_s Inte 20 år ännu men snart så...:)
Den hojen som länken går till här ovan har jag kollat på och den är riktigt fräsch och välvårdad. Gick bra också.
Anledningen till att jag själv inte köpte den var att jag helt enkelt ville ha en 1100 som jag också hittade efter ett tag Och hade jag inte hittat den hojen jag nu köpte så hade ägaren fått ett bud på just 20 k av mig när han kom hem från den semester han åkte på.
Så ska du lägga kring 20 papp på en hoj tycker jag absolut att du ska slå en signal på den.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Det finns bara en hoj, Fz 750.
Skottsäker motor, inga problem med dem.
104hk hänger med det mesta idag. Det fins kända ex som gått över 17K mil.

Om möjligt ska du välja en 89a, den fick då bättre bromsar + att om du vill så passar R1ans ok rakt av.:)

Läs mer på http://www.fz750.se
 

peppureikä

Guest
Gamla hojar

Lonsdale skrev:
2408641 Det finns bara en hoj, Fz 750.
Skottsäker motor, inga problem med dem.
104hk hänger med det mesta idag. Det fins kända ex som gått över 17K mil.

Om möjligt ska du välja en 89a, den fick då bättre bromsar + att om du vill så passar R1ans ok rakt av.:)

Läs mer på http://www.fz750.se
Jepp, det stämmer bra , själv har jag en -85:a som har gått 8500 och går som en klocka....bara vanligt service , tändstift,olja,oljafilter,luftfilter mm.jättebra nybörjarhoj oxå !!!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Badger skrev:
2408126 VF kamaxelbekymmer är väl tillfixat efter mer än 20 år.:va ...
Felet ligger i konstruktionen. Efter vad jag förstått så har VF släpor (liksom ex vis GSX och GXS-R) medan VFR har roterande lyftare. Dock ska det sägas att detta är andrahandsinformation.
Klart är dock att roterande lyftare är ett betydligt säkrare kort. Det finns knarrar med släpor som gått långt utan byte av kammar och släpor/vippor men dom är inte så många.
Och det finns knarrar med roterande lyftare som inte gått särskilt långt innan byte av kammaroch släpor/vippor men dom är heller inte så många.
Roterande lyftare går hur långt som helst (oftast).

Alltså kan man "fixa" kammarna på VF om man får tag på kammar och vippor av bättre kvalitet (vet dock inte om såna finns) men grundkonstruktionen är ju fortfarande sisådär.
 

KamikazeKate

livet börjar vid taget hojkort!
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
senaste:KawazakiGPX750R
Min Kawa GPX 750 R -88 hade gått 9000 mil på bara vanliga servicar, mig veterligen och enligt pappren, när jag nu sålde (pga ändrade privata förhållanden och ekonomisk prioritering).
Enda tveksamma är väl att vissa reservdelar och i synnerhet däckdimensionen blir knepigare att få tag i till ok pris vartefter....
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Vfr

Tjena, jag kör VFR 750 F -89

Den är inte riktigt 20år gammal, men går som en klocka, precis som tidigare skrivits, så är det lagom mycket pulver.

Relativt billig försäkrning, billigare om man är över 24 (jag är 22).
Är den skött så går dem enormt bra. Ser cykeln fin ut i övrigt, är den trolligen välskött.
Tror att det säger en hel del om en hoj. De flesta vet ju trots allt att det är betydligt farligare att missköta cykeln än bilen som man kanske lagar upp innan besiktning...

Jag gav 22.500:- för min 89, vilket inte är överpris tycker jag.
Årsm 86-87 brukar ligga på 20-25 tusen, och 89 ligger oftast över det.
Pruta???

88-89 uppdaterades bl.a. fjädringen på VFR, då denna uppfattades oms lite svampig på 86-87. Skall vara bättre på de senare.
Annars tror jag det mest är lite små detaljer med blinkers, kåpform mm som förbättrades på 88-89.

Hoppas det blir en VFR, du kommer inte bli missnöjd!
 
Last edited:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
GurraSthlm skrev:
2407698 Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra

Visst håller de. Var på Bilprovningen häromdagen med Busan (blankt papper). Besiktningskillen var väldigt intresserad av bågar så vi pratade en hel del. Han visade även listan på de bågar som varit inne under dagen och det var många. Grejen var att en klar majoritet var från -70 och -80 talen och alla i mycket gott skick, d v s utan anmärkningar.

Har själv en gamling, en CBX1000 (sista modellen) som snart gått 10 000 mil!
Drar lite billig mineralolja men jag har aldrig varit ängslig för att dra iväg någonstans. Å andra sidan får du nog lägga till lite pengar för en sådan.

Hojar verkar kunna bli hur gamla som helst, du behöver inte tveka.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Har en VFR 88a som jag är sååå nöjd med.

Det jag fastnade för är den totalt vibrationsfria motorgången samt ryktet om många problemfria mil. Sitter gott så även passageraren, bra vrid och härlig karaktär.
Skall säljas pga mcolycka.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top