Hållbart? 20 år gammal hoj

GurraSthlm

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gsxf 750
Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Funkar gör dom alldeles säkert. Själv kör jag en ZXR 750 från 89, och jag har inte behövt göra några större ingrepp för att hålla den rullande.

EDIT: Du verkar inte riktigt ha bestämt dig för någon modell, så forska lite här på forumet om vilka hojars motorer som är kända för att vara extra hållbara. :)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Beror ju på hur den är skött innan, men hittar du ett fint ex behöver det inte bli några problem.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
GurraSthlm skrev:
2407698Tror ni att en sånn hoj håller?
Ja, det gör de. Är de bara inte misskötta är det väl inte några större bekymmer maskinmässigt. Sen är de naturligtvis slitna i reglage och glappar här och där, men det är ju inget konstigt heller.

Av de du nämner skulle jag tro att GSX och VFR ligger bättre till än CBX, enbart för att den senare är helt luftkyld och har lite högre trimningsgrad än de andra = lite mer sliten.

Sen kan man alltid diskutera pris... 20000 för en sån är nog kanske inte överpris men åtminstone i överkant.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tveklöst, om inte grejorna misshandlats. Statistiskt är chansen att gå på minor större...du måste mao ha rätt bra koll om du shoppar gamla sporthojar. Och meka själv bör du kunna.

20k är mycket för de hojar du nämner, undantaget hojar i mint originalskick. Har du 20k att lägga skulle jag satsa på GSXR 750 eller 1100 som är avservärt modernare i alla avseenden. Suzukis GSXR-motorer (luft/oljekylda) har massor med mos och är erkänt slitstarka. VFR är inget dumt val heller.

Den här tex http://www.blocket.se/vi/8729158.htm?ca=11_s Inte 20 år ännu men snart så...:)
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Varför köpa så gammal hoj? Om du ändå ska lägga 20.000kr så kan du ju få ganska mycke nyare hoj än -86 .
Satsa på runt 90-93 isåfall. får du lite nyare med färre mil för samma pengar.

Sen tror jag VFR är den ultimata " begangade gå många mil hojjen" :tummenupp
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
GurraSthlm skrev:
2407698 Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra

GSX motorer är mycket hållbara.
Det enda som är känsligt på dessa hojar är laddningen.
Trasig laddregulator kan ge följdfel på Tyristortändning, batteri, generator.
Kolla laddningen och byt gärna till modern "pirat" regulator för drygt 1000 kr.

Sen kommer du att krokna innan hojjen.

Tillbehör kostar inget extra, om de sitter på.
Leta efter en som har V&H 4-1, Öhlinsdämpare mm om du är intresserad.
RS förgasare gör underverk på dessa gamla hojjar.

Vad som är "rätt" pris märker du när du letat ett tag.

Större chans att hitta en GSX i bra skick än tidig GSX-R.
En R hoj som är 20 år och som bytt ägare varje år.
Och gasats max, vurpats ... är kanske billig men...
 

^Proteus^

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Vänersborg
Hoj
VFR 750 F -87
Jag kan ju rekommendera VFR från sent 80tal. Motorn är i princip outslitlig.
Jag skulle nog säga -88 eller nyare så du får 17'' hjulen. Det är lite krångligt att få tag i bra däck till dom tidigare.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Köper du en Vfr så håller den garanterat.
Kolla bara så att den är servicad någorlunda.
Kör själv en vfr 750 -93 och det är den klart bästa hoj jag kört/ägt.
Lagom med "mos" i maskin plus att det är en mycket bra hoj för långturer. :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
20k är mkt för en GSX-es. Jag hade en innan min RF och gav 14k för den (en -83a).
Dom går bra, nästan outslitliga och hyfsat billiga reservdelar. Man sitter bra med.

Den stora nackdelen som jag upptäckte var att om sadeln glipar vid tanken så blir det turbolens vid insuget till luftfiltret och det orsakar att motorn hackar, går dåligt med mera. Täpper du till den glipan och tätar runt sidokåpor så försvinner det "problemet" och den går bra.

Sen skojar man inte bort 1400 hel/hel heller...kanonbilligt! :)
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
SkaD skrev:
2407759 Varför köpa så gammal hoj? Om du ändå ska lägga 20.000kr så kan du ju få ganska mycke nyare hoj än -86 .
Satsa på runt 90-93 isåfall. får du lite nyare med färre mil för samma pengar.

Sen tror jag VFR är den ultimata " begangade gå många mil hojjen" :tummenupp

classica försäkringen på bilsport&mc gäller när hojjen är 20bast!
jag tror att premien ligger på runt 1500 hel/hel då!:tummenupp

kompisen skaffade precis det, (han har en gpz1000rx) han hade ringt till länet och skulle ha en försäkring, det skulle kosta honom 8k hel/hel!

så det kan ju vara en avgörande faktor! dock måste man vara 24 har jag för mig!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Fetsko skrev:
2407918 classica försäkringen på bilsport&mc gäller när hojjen är 20bast!
jag tror att premien ligger på runt 1500 hel/hel då!:tummenupp

kompisen skaffade precis det, (han har en gpz1000rx) han hade ringt till länet och skulle ha en försäkring, det skulle kosta honom 8k hel/hel!

så det kan ju vara en avgörande faktor! dock måste man vara 24 har jag för mig!
1383:- för att vara exakt. ;)
Nä, bara hojen är 20 år eller över räcker. Ingen gräns för att föraren ska vara över 24.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Självklart håller cyklarna! Jag har en Suzuki GSX 400 FWS från 1983. Den har rullat drygt 5000 mil och kostar mig runt 1200:- om året att försäkra.
Den är nog till salu förresten, om någon behöver en strypt 400a kubikare.
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
vad gäller cbx750:n så har den för vana att skära i vevaxeln, vet jag av bitter erfarenhet.

överlag gäller att om du köper en båge från tidigt eller mitten av åttiotalet så kommer du att få mecka en del, hur mycket beror på skicket på båge och hur mycket tur du har.

Kan du en del om att mecka är åttiotalar-varianten ett bra val.

Vill du ha ett krångelfritt mc-ägande få är det bättre att satsa på något i stil med gs500s eller liknande.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
^Proteus^ skrev:
2407869 Jag kan ju rekommendera VFR från sent 80tal. Motorn är i princip outslitlig.
Jag skulle nog säga -88 eller nyare så du får 17'' hjulen. Det är lite krångligt att få tag i bra däck till dom tidigare.
Kan intyga det mesta med ett litet tillägg:
Innan dom blev VFR hette dom bara VF (fram till -87 tror jag). Då har dom annan konstruktion på kammar och lyftare och då är dom inte alls outslitliga. Det är alltså betydligt bättre att hiva upp lite mer pluring för en -88 än för en -87:a.
Nackdelen med VFR är att dom nog kostar en slant extra jämfört med många likvärdiga knarrar. Bra rykte ger bra pris.
Å andra sidan verkar dom gå mycket långt så den eventuella extraslanten (eller extra höga mätarställningen) kanske kan vara ok i alla fall.

Skurna vevaxlar:
Jag har ingen specifik erfarenhet av just cbx750 men kan i alla fall nämna att en puffra med rullagrad vevaxel (ex vis Z1000/GPZ1100 och GSX1100) är tåligare vad gäller just detta. Sen har dom iofs andra nackdelar såsom mer vibrationer, äldre årsmodell med mer.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
GurraSthlm skrev:
2407698 Jag tänkte mig köpa en till hoj, vill ha nått billigt som funkar bra. Har tittat på Honda cbx 750f vfr 750 f,, Suzuki gsx 750 es mfl för ca 20 tusen som är dryga 20 år. Tror ni att en sånn hoj håller? Eller ska jag satsa på nått annat?
/Gurra

Jag hade en Suzuki GSX 750 ef -84 som första hoj..fungerade alldeles utmärkt..billig i drift...billig i försäkring..1386:-/år
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
jag har en GSX1100E -80

Ful som stryk men går bra och är mer eller mindre odödlig.
Köpte min för 13k och då i bra bruksskick.
Startar alltid och går till och med att få upp på bakhjulet :skrämd .
Otrolig ketchupeffekt dock.:yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
fazerfun skrev:
2407758 Tveklöst, om inte grejorna misshandlats. Statistiskt är chansen att gå på minor större...du måste mao ha rätt bra koll om du shoppar gamla sporthojar. Och meka själv bör du kunna.

20k är mycket för de hojar du nämner, undantaget hojar i mint originalskick. Har du 20k att lägga skulle jag satsa på GSXR 750 eller 1100 som är avservärt modernare i alla avseenden. Suzukis GSXR-motorer (luft/oljekylda) har massor med mos och är erkänt slitstarka. VFR är inget dumt val heller.

Den här tex http://www.blocket.se/vi/8729158.htm?ca=11_s Inte 20 år ännu men snart så...:)
Jag håller med Fazerfun, GSXR 750 eller 1100 hade nog passat fint. Mycket slitstarka hojar som sällan krånglar, snygga är de också. T.ex. den i länken. Men kom 17"-fälgar till 750:an 1988? Var det till -89 på 1100:an då? Du har du ju fler däck att välja på, dessutom blir hojen mer lättsvängd. Skottsäkra motorer. Billig försäkring är det också, jag ger runt 2500:- helförs/helår.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top