Hållfast lim?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Håller på och renoverar en Gsx750 från 84 och ett av insugsgummina sprack när jag tog av förgasaren. De mellan förgasare cylinder. De är rätt svåra att hitta och dyra att köpa så tänkte försöka laga det så det är relativt intakt. Har något tips på ett bra lim som tål tempen och som håller lite?

mvh Patrik
 
Alternativt vet andra modeller som har samma storlek som är lättare att hitta.
 
Hur sprack den?
Om möjligt finns stora krympslangar.

Jag har själv en sprucken som jag ska försöka laga så här om inget bättre sätt dyker upp:
 
Last edited:
Tack för svar. Den har gått i två delar. Fästplattan som fäster mot cylindern är i alu och resten är gummi. Det är de två delarna som har separerats. Trodde det skulle va en baggis att köpa nya från kina men det finns inte att hitta:P problemet är enligt mig värmen jag tror blir här
 
Däck verkstäder proffs gummi vulk lim är garanterat ett av dom starkaste, jag har själv limmat ihop däck sidor utan någon mera förstärkning lapp och det har håll i åratal.

Det är detta som dom limmar ihop avrivna transportband av gummi o en sådan reparation håller trots det kan vara åtskilliga tonn med berg o annat material på transportband konstant dygnet runt.

Sedan nämnde någon glasrute vulk och det tror jag inte på men därimot den primer före gummi vulk limmet för primer är tamejtusan nästan helt omöjlig att få bort om man kladdar med den.

Men oavsett tvätta Noga innan du försöker limma.
 
Det är ju som sagt värmen som jag tror är begränsningen här. Hållfasta lim är ju ganska lätt att hitta
 
Jag körde vulktape på ett sprucket insug, tempen klarade den fint! Även om hela insuget är av så hänger ju hela förgasarbryggan i resten.
 
Tänkte tipsa om Casco Liquisole, som jag själv använt med framgång att laga insugsgummin med. Tyvärr verkar den ha utgått 2017 och ersatts med något lösningsmedelsfritt, miljövänligt skit som inte fungerar till något vettigt. :(
 
Tänkte tipsa om Casco Liquisole, som jag själv använt med framgång att laga insugsgummin med. Tyvärr verkar den ha utgått 2017 och ersatts med något lösningsmedelsfritt, miljövänligt skit som inte fungerar till något vettigt. :(
Åfan, jag har ju en sådan gammal. Oöppnad som jag förhoppningsvis kan använda. Hoppas skiten inte torkat.
 
Förvara Liquisole-tuben i frysen så håller den i en halv evighet.
 
Jag hittade en Italiensk sida som sålde dessa styckvis så jag beställde ett. 600 spänn! Nu kommer jag var sjukt försiktig så dom andra in går sönder hehe. Hur som helst ska jag ändå testa limma det gamla. Jag köpte biltemas metal-epoxy som är för motorblock osv och ska fästa bra på gummi. Det återstår att se en jag återkommer ifall det funkar. Det kanske iaf håller hojen igång under renoveringen tills jag kan sätta dit det riktiga:)
 
Casco Liquisole har ersatts med RubberFix https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=162&p=5150 men innehåller definitivt ett elakt starkt lösningsmedel. Möjligen mindre farligt för hälsan men lika effektivt. Har provat själv. Det tar dock över 24 timmar på sig att lufthärda. Rekommenderar 48 timmar. 1371-Banditen blev fixad med Rubberfix förra våren i samband med rengörning av RS40.
 
Tipset med krympslangen var ju fräsigt!! Själv funderat lite i de banorna, dock skulle nog resultatet bli nära perfekt i fall man smorde in gummit (oj....?) med ett segt o bränsletåligt klet o sen värmde över slangen medan kletet kletar.
Abrinks o moddlarens tips är troligen det enda som defacto limmar- med betoning på limmar!
Stålepoxi blir obra- blir en hård fog o går ej in "kemiskt" i gummit.

//Jj
 
Däck verkstäder proffs gummi vulk lim är garanterat ett av dom starkaste, jag har själv limmat ihop däck sidor utan någon mera förstärkning lapp och det har håll i åratal.

Det är detta som dom limmar ihop avrivna transportband av gummi o en sådan reparation håller trots det kan vara åtskilliga tonn med berg o annat material på transportband konstant dygnet runt.

Sedan nämnde någon glasrute vulk och det tror jag inte på men därimot den primer före gummi vulk limmet för primer är tamejtusan nästan helt omöjlig att få bort om man kladdar med den.

Men oavsett tvätta Noga innan du försöker limma.

Köpte du det på däckverkstan?
Tror du man kan laga ett 10 cm långt fint snitt i ett bildäck?
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top