Mmm, förstår var du menar, även om jag inte håller helt med då jag tycker det fungerar olika beroende på vad som diskuteras. För diskussioner som är mer av typen fråga-svar, t ex teknikforumet, är jag en stor fan av att använda ett system som hos t ex stackoverflow.com, där man kan rösta upp eller ner på de svar som getts för att indikera om den som svarat gjort detta tydligt, har koll på ämnet, gjort ordentlig research eller bara blajar. Den som har ställt frågan kan även indikera vilket svar som är "rätt", dvs som löser problemet. Detta gör det lättare för de som hittar tråden efteråt att leta fram svar av bra kvalitet.
För friare diskussioner där åsikter ventileras är jag mer kluven, men det lutar nog åt att jag tycker att man varken skall ha "gilla" eller "ogilla". Tror det blir mer kvalitet i sådana diskussioner om de som gillar eller ogillar kan motivera varför genom att skriva detta. Det skall vara högt i tak, gärna lite "galna" och tillspetsade inlägg, men samtidigt en relativt aktiv moderering så att folk lockas till att delta i diskussionen och komma in med alternativa åsikter så länge inläggen håller anständig ton, snarare än att skrämmas bort från diskussionen.