Hårdaste sporten?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Skulle som många andra säga simning, vattenpolo har jag aldrig testat men kan tänka mig att det är "rätt" jobbigt. Det tuffaste jag har tränat är boxning, där det krävas både styrka, teknik och sjukt bra kondition.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ärligt talat, Paris-Dakar på hoj är nog inte att leka med.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Va fan händer egentligen i vattenpolo? Har inte spelat det nån gång... Men det känns dock som att jag hellre hade blivit misshandlad under vattnet än att fått skallen manglad och förmodligen dödad av t.ex Tyson

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Är gammal simmare och det krävs lite vilja och målvetenhet för att underkasta sig den träningen som krävs för att bli bra. När vi tränade som mest simmade vi över tio mil (25 timmar i bassäng) under en vecka plus 3 landpass och då gick vi skolan under dagarna. En annan sak som är lite arbetssamt med simning är attt det är alltid är tävlingssäsong.
Det som är lite grymt med simning är att belastningen på kroppen är relativt liten i vatten varpå du kan träna många timmar innan det tar stopp eller du skadar dig. På land klarar inte kroppen av belastningen på samma sätt varpå du måste vila mer. Sen känner jag en del triatleter, cyklister, skidåkare och gymnaster och de tränar också hårt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Novemberkåsan & Telefonica-Dakar är dom hårdaste utmaningarna

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Curling och dart ligger fan bra till! Likaså biljard. Bowling är ju jävligt hårt också, kloten väger säkert 100kg! Jag brukar bowla med en ballong.

Edit: Glömmde säga att jag kör med bambuskaft till curlingborsten, pilarna har en liten nål ist för vanlig spets och ist för biljardkulor har jag pingisbollar. Jag är jävligt stark, det glömmde jag också säga.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Alla säger givetvis de sporter som de själv hållit på med men givetvis finns det mängder av stenhårda idrotter.

Skidåkare är nog de idrottsmän som har bäst fysiska värden tillsammans med cyklister. Alltså blodvärden, maxpuls,syreupptagningsförmåga med mera. Detta på grund av att det är idrotter som inte sliter speciellt på kroppen, dvs man kan träna väldigt mycket. En långdistanslöpare tex kan helt enkelt inte träna lika mycket på grund av att knän,muskelfästen med mera slits mycket mer än vid skidåkning eller cykling.

Sen är det ju frågan vad man menar med hårdast? En 400 meterslöpare har en rent sjuk syratålighet men är oftast ganska beskedlig på längre sträckor. En enduroförare eller marathonlöpare kan mala på i högt tempo i timmar. Inom tex friidrotten skiljer man på sprint-,snabbhets- och distansuthållighet, att man är bra på någon behöver inte innebära att man är bra på de andra.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Det är ju ingen slump att det inte finns några som blivit bra i skidor förrän du r runt 23-24 år!

Kanske inte går att jämföra sporter men att det krävs mer fysiskt att vinna en 5mil i OS, än att vinna novemberkåsan eller WM i vattenpolo eller boxning det är vad jag tror.

Seventy7

www.mc-lös.nu
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
"SÅLD"
Brottning slår boxning med hästlängder, jag har sysslat med bägge!
Vattenpolo sysslade polarn med & det verkade sjukt jobbigt.

:fyllisar är iaf mkt godare & trevligare!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Alla säger givetvis de sporter som de själv hållit på med men givetvis finns det mängder av stenhårda idrotter.

Skidåkare är nog de idrottsmän som har bäst fysiska värden tillsammans med cyklister. Alltså blodvärden, maxpuls,syreupptagningsförmåga med mera. Detta på grund av att det är idrotter som inte sliter speciellt på kroppen, dvs man kan träna väldigt mycket. En långdistanslöpare tex kan helt enkelt inte träna lika mycket på grund av att knän,muskelfästen med mera slits mycket mer än vid skidåkning eller cykling.

Visst är det lite så, och vet att cyklister och skidåkare + simmare brukar vara dem med störst syreupptagningsförmåga.
Men, den träning som ger bäst syreupptagningsförmåga är intervallträning, och jag vet i fanken om någon sport kommer i närheten av vattenpolo när det gäller konstanta rusher, och aldrig vila(samtidigt som det är betydligt våldsammare än rugby/amerikansk fotboll etc)
Och då har jag varit extrem träningsnarkoman med träning 7 dagar i veckan, 3-4h per dag, kampsporter, vattenpolo, cykling, styrketräning. Där ingen sport var i närheten av att få mig att känna att man skulle kräkas efter tre minuter :näsblod

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Det är ju ingen slump att det inte finns några som blivit bra i skidor förrän du r runt 23-24 år!

Kanske inte går att jämföra sporter men att det krävs mer fysiskt att vinna en 5mil i OS, än att vinna novemberkåsan eller WM i vattenpolo eller boxning det är vad jag tror.

Mer fysiskt? Alltså.....

Alla idrottsmän i världseliten ligger på gränsen till vad människokroppen klarar av vad gäller träning i den aktuella idrotten. Alltså går det inte att säga som du gör. En spjutkastare som kastar 90 meter(för att ta ett exempel ur något annat än en konditionsidrott) ligger hela tiden på precis den träningsnivå han kan köra innan han helt enkelt går sönder av överbelastning.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Visst är det lite så, och vet att cyklister och skidåkare + simmare brukar vara dem med störst syreupptagningsförmåga.
Men, den träning som ger bäst syreupptagningsförmåga är intervallträning, och jag vet i fanken om någon sport kommer i närheten av vattenpolo när det gäller konstanta rusher, och aldrig vila(samtidigt som det är betydligt våldsammare än rugby/amerikansk fotboll etc)
Och då har jag varit extrem träningsnarkoman med träning 7 dagar i veckan, 3-4h per dag, kampsporter, vattenpolo, cykling, styrketräning. Där ingen sport var i närheten av att få mig att känna att man skulle kräkas efter tre minuter :näsblod

Farsan min har spelat vattenpolo i ett par år och han säger precis som du, får testa nån gång...

Intervallträning kan man köra på mängder av olika sätt. Det är inte nödvändigtvis för att få bättre syreupptagningsförmåga. Som sprinter/lång häcklöpare körde jag tonvis med intervallträning, men bara undantagsvis över en minut i stöten(förutom på vintern då man låg och lufsade med runt 160-170 i puls) och hade egentligen aldrig någon bra syreupptagningsförmåga. Däremot kunde jag springa ett 200meterslopp på 24-25 sekunder med mjölksyra ända upp i ansiktet.

Fan jag saknar nästan träningen och att ligga och kräkas tarmarna ur sig efter genomfört pass....

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Farsan min har spelat vattenpolo i ett par år och han säger precis som du, får testa nån gång...

Intervallträning kan man köra på mängder av olika sätt. Det är inte nödvändigtvis för att få bättre syreupptagningsförmåga. Som sprinter/lång häcklöpare körde jag tonvis med intervallträning, men bara undantagsvis över en minut i stöten(förutom på vintern då man låg och lufsade med runt 160-170 i puls) och hade egentligen aldrig någon bra syreupptagningsförmåga. Däremot kunde jag springa ett 200meterslopp på 24-25 sekunder med mjölksyra ända upp i ansiktet.

Fan jag saknar nästan träningen och att ligga och kräkas tarmarna ur sig efter genomfört pass....

Vissa är så klena att dom inte orkar att hålla en 125:a upprätt på gridden i Falkenberg.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Mer fysiskt? Alltså.....

Alla idrottsmän i världseliten ligger på gränsen till vad människokroppen klarar av vad gäller träning i den aktuella idrotten. Alltså går det inte att säga som du gör. En spjutkastare som kastar 90 meter(för att ta ett exempel ur något annat än en konditionsidrott) ligger hela tiden på precis den träningsnivå han kan köra innan han helt enkelt går sönder av överbelastning.

Det stämmer nog, men endå. Det finns ingen runt 19-20 som ställt upp och placerat sig bra i internationella sammanhang inom längd. Medans t.ex en fotbolls eller hockeyspelare kan bli "elit" vid 17års ålder. Det måste ju tyda på att det "krävs" mer av en skidåkare än t.ex en fotbollsspelare. Synd att fotbollsspelaren tjänar mer på en match än vad skidåkaren gör på en säsong.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...