Hårdaste sporten?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
landen skrev:
Det stämmer nog, men endå. Det finns ingen runt 19-20 som ställt upp och placerat sig bra i internationella sammanhang inom längd. Medans t.ex en fotbolls eller hockeyspelare kan bli "elit" vid 17års ålder. Det måste ju tyda på att det "krävs" mer av en skidåkare än t.ex en fotbollsspelare. Synd att fotbollsspelaren tjänar mer på en match än vad skidåkaren gör på en säsong.

När det gäller "styrkesporter" som längd, eller explosiva sporter som 100m sprintlopp, är det så att man inte är färdigutvecklad för man når c:a 23 års ålder. Efter det så börjar muskelbyggning bli betydligt enklare..
Hade skitkul åt folk i 15-16års åldern som trodde de skulle kuna bli arnold.
Styrkan och konditionen går att bygga upp tidigare, men sällan den muskelmassa som behövs(såvida man inte fuskar).

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Farsan min har spelat vattenpolo i ett par år och han säger precis som du, får testa nån gång...

....

7 minuter är varje period, antingen trampar du vatten, eller så simmar du lika fort som du skulle göra i ett 50-meters vanligt sprintlopp. Sen trycker någon ner dig under ytan varannan meter, eller använder dig som frånskjut, eller fulknepen som "det var bara ett simtag", när man får en armbåge i ansiktet. Men det är jävligt kul, den enda lagsport jag någonsin trivts i.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Det stämmer nog, men endå. Det finns ingen runt 19-20 som ställt upp och placerat sig bra i internationella sammanhang inom längd. Medans t.ex en fotbolls eller hockeyspelare kan bli "elit" vid 17års ålder. Det måste ju tyda på att det "krävs" mer av en skidåkare än t.ex en fotbollsspelare. Synd att fotbollsspelaren tjänar mer på en match än vad skidåkaren gör på en säsong.

Fotboll och ishockey är mer av karaktären "spel" dvs inga idrotter där du använder din fysik till 100% för att utöva din idrott. Tycker det är en väsentlig skillnad där. Detta givetvis med all respekt för hockey och fotbollspelare.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
I klass med vattenpolo har vi ju också uv-ruggby. Så länge man har kontakt med bollen behöver du inte släppa upp din motståndare till ytan. Detta innebär att du klämmer fast bollen mot din motståndare när denna har arbetat ut sig i en rusch samtidigt som du är fräsch. Sen är det bara att hålla fast, hur länge får du själv avgöra med tanke på hur sadistiskt lagd du är.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
oFFkeFF skrev:
7 minuter är varje period, antingen trampar du vatten, eller så simmar du lika fort som du skulle göra i ett 50-meters vanligt sprintlopp. Sen trycker någon ner dig under ytan varannan meter, eller använder dig som frånskjut, eller fulknepen som "det var bara ett simtag", när man får en armbåge i ansiktet. Men det är jävligt kul, den enda lagsport jag någonsin trivts i.

Har du spelat med SKK? Känner några gamla simmare som gick över till polo efter simkariären.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
landen skrev:
Men som jag ser det finns det inte någon annan sport som du behöver samma fysiska styrka i kombination med kondition och en bra teknik.

Bara för att säga emot det argumentet...

Kanot. Krävs oerhört mycket mer balans och teknik för att bli bra + enormt mycket träning.

RF gjorde för några år sedan en toplista över RF-sporter, alltså inte skateboard och liknande, och hur mycket träning det krävs för att nå elit. Den såg ut såhär:

1. Rodd
2. Kanot
3. Orientering & Längdskidåkning

Längre än så kommer jag inte ihåg.

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Mentalt...

Ja, ja. Skidåkare har jättebra kondis. Använder stora muskelgrupper etc. Är det någon som har träffat en vettig längdskidåkare? Är inte alla som GuuuUuunde?

Tacka vet jag schack, men jag tyckter även att fickpingis och dart också är mentalt jobbiga sporter

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Abloy skrev:
Har du spelat med SKK? Känner några gamla simmare som gick över till polo efter simkariären.

Nej, men mot dem ;) Spelade i RSS. Skulle kanske känna igen dem idag, mer än tio år sedan man spelade.
UV-rugby är jäkligt kul också, fast det var ju tyvärr en ännu mindre sport än vattenpolon, så det var ju inte så mycket till "liga-spel".

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
i tyskland gjordes ett test för några år sen med alla möjliga toppidrottare, vet inte hur testet utfördes men vann/bästa värden hade motocross föraren Pit Beirer.

alla tycker ju sina egna sporter är hårdast, väldigt svårt att jämföra.
motorsport är ju satans mycket koncentration, gör du fel kan du dö rätt fort.
längdskidor o liknande gäller ju mest att bara mölja på med allt du har.
simmare verkar träna helt sjukt mycket som nån sa tidigare.

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
sege skrev:
En sak är dock oerhört säker, handboll är garanterat en av de absolut TUFFASTE sporter man kan utöva, fy satan vad ont det gör att spela handboll. :D

Min röst får också gå till handboll. Spelar det själv, kan göra ganska ont ibland!

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Dr BODOL skrev:
Ja, ja. Skidåkare har jättebra kondis. Använder stora muskelgrupper etc. Är det någon som har träffat en vettig längdskidåkare? Är inte alla som GuuuUuunde?

he he..ja du vettigskidåkare är ju frågan !!!!
nästan en iaf....men då köper han en honda :confused:
det var den här jag tänkte på
http://www.perelofsson.nu/

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

sm i varmkorvsätning,ölhävning,handgranatsnickning o sist men inte minst tae kwan doe.

J0han

Guest
sege skrev:
En sak är dock oerhört säker, handboll är garanterat en av de absolut TUFFASTE sporter man kan utöva, fy satan vad ont det gör att spela handboll. :D

word :näsblod

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
prova Ironman så får du se vad mjölksyra är, annars gå SM i skitfull av stapeln på lördag.... tävlings platsen är på tantogården, ringvägen 24!!!!!! :fyllisar :yoparty :crash

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Deltagarna i Eco Challenge är mer fysiskt knäckta och tar mer tid på sig att återhämta sig än killarna i VM på 5 milen i längskidor. Så min röst går dit. Vad gäller fysisk ansträngning(läs hårdast). Enligt min mening.

/Anders

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Lime skrev:
Bara för att säga emot det argumentet...

Kanot. Krävs oerhört mycket mer balans och teknik för att bli bra + enormt mycket träning.

RF gjorde för några år sedan en toplista över RF-sporter, alltså inte skateboard och liknande, och hur mycket träning det krävs för att nå elit. Den såg ut såhär:

1. Rodd
2. Kanot
3. Orientering & Längdskidåkning

Längre än så kommer jag inte ihåg.

Grymt!, jag håller på med två av dom sporterna!

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Kärringkånk!!! :yoparty

finnlands nationalsport.... :hihi :gnissla

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras