Hårigaste motarden?

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Hej ! :)

Jag har haft en husa 650 -03 och jag va nöjd med den..

Till nästa säsong har jag planerat in en motard, och tänkte mig en husaberg igen, 650 år 05 till 08 :)

Men,, jag har börjat snegla på Aprilia sxv550,

Det jag undrar är vilken som är snabbast , accar bäst, låter värst, etc etc


Renovering och service är inräknat i min budget, jag vill ha den värsta racemotarden!! :)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
ska du bara åka rakt fram så vinner aprillian alla dar i veckan.

sen har du en del andra parametrar som ingår i "värsta racemotarden". en hint är väl att det blir färre och färre aprilior ute på banorna. typ 1, + en som går som reservhoj i sverige.
 

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
ska du bara åka rakt fram så vinner aprillian alla dar i veckan.

sen har du en del andra parametrar som ingår i "värsta racemotarden". en hint är väl att det blir färre och färre aprilior ute på banorna. typ 1, + en som går som reservhoj i sverige.

Rakt fram på bakhjulet ;) vikt o smidighet och bromsar är ju oxå viktigt, så den bästa kompromissen är vad jag söker:)

Jag ska ha den lika mycket på bana som på gata:)



Herregud 500cc tvåtakt :D är den gatlegal ?
 
Last edited:

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Husabergen känns ur-rå , skitstor enstånka som jag vet går bra, sen tänkte jag mig en så ny som möjligt för barnsjukdomarnas skull och så vidare:)


Men aprilian är ju en ny modell så att säga, men detta med 2 små kolvar som hoppar rundor istället för en stor känns mesigt :)
Sen så ser aprilian riktigt fräck o modern ut!! Känns som att man får mkt hightech för pengarna:)

Saken är att dom 2 hojarna är dom råaste på gata vad jag läst mig till ( husan vet jag går bra då jag testat mot och med rätt många olika hojjar:) )

Men aprilian har jag aldrig ens suttit på!! Priset är ju nästan samma, skiljer möjligtvis marginellt:) jäkla i landsproblem :)

Husabergen känns ur-rå , skitstor enstånka som jag vet går bra, sen tänkte jag mig en så ny som möjligt för barnsjukdomarnas skull och så vidare:)


Men aprilian är ju en ny modell så att säga, men detta med 2 små kolvar som hoppar rundor istället för en stor känns mesigt :)
Sen så ser aprilian riktigt fräck o modern ut!! Känns som att man får mkt hightech för pengarna:)

Saken är att dom 2 hojarna är dom råaste på gata vad jag läst mig till ( husan vet jag går bra då jag testat mot och med rätt många olika hojjar:) )

Men aprilian har jag aldrig ens suttit på!! Priset är ju nästan samma, skiljer möjligtvis marginellt:) jäkla i landsproblem :)
 
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Alla hojjar du sneglar på är roliga, men du är antagligen snabbare på en 450. Finns 750cc kit till husaberg. Men det finns en anledning till att det inte blev årets julklapp. Inte många som kan hantera en stor hoj. Dom flesta är bättre på en liten.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
images


Kan ju inte garantera att det är en motard där under men en hårig kandidat är det!
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Jag kör Husa 08 och kompisen har en sxv 550

Min husa känns brutalare i motorgången och har ett
maffigare vrid längre ner i registret. Lättare och smidigare
är den också.

Sxv:n har lite finare motorgång och känns inte lika brutal men
den är mycket snabbare och är riktigt starkt på högre varvtal.
Den är lite klumpigare än Husan men känns ändå smidigare än
många andra hojar.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Herregud 500cc tvåtakt :D är den gatlegal ?

Eftersom man bygger dom där på CRF450 chassie så bör går de att få den gatlegal bara du har en gatreggad CRF ram...

Måste leta upp den där tuben klippet på den gatreggade CR500 som dom filmat när dom kört med... :tummenupp

Här har vi den ju, svårt att se nått hårigare i motard väg att köra med ?! :yoparty

[YOUTUBE-ID]Fc4PXTk4664[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det var någon uppsalabo som kuskade runt i Supermoto SM med en KX500, den gick tydligen inte o köra med pappaförgasaren på motardbanan... Spann o reste mest ;)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
VET du det eller gissar du bara? Det är ju en helt annan motor

De r info jag fått till mig av ett par byggare jag snackat med (så jag går på deras statement) men kan ta reda på absolut fakta och återkomma i den frågan...
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Det närmsta man kommer en gatlegal CR500AF är genom att bygga på ett lv-reggat CRF250/450 HM chassi. Sedan får man hoppas på att de inte slår ner på besiktningen vill gubben sedan provköra så erbjud han att kicka själv. :D:D

En CRF250/450X chassie dvs endurovarianten funkar ju hjälpligt men med en del regler runt körning på allmän väg.

Tror inte att det är någon ide´att försöka regga om med 2-t motorn. Svårt eller nära omöjligt. :huvet

Helt 100% lagligt blir det inte men väl i en ljusgrå zon.:tummenupp

/Christer
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Klart hårigast/roligast på gata är utan tvekan SXV550. De mil jag körde på gata med min var med smilbanden virade runt skallen :tummenupp Driftsäkerheten gör ju att man inte är lika glad varje gång man är i garaget, men det mesta kompenseras när allt lirar och man är ute och åker. På bana är den inte snabbast även om den inte absolut inte gör bort sig. De få tävlingar jag körde med min kom jag på ungefär samma placering som jag brukar, oavsett cykel mellan benen. Asfalt funkar bra men den är onödigt tung och kraftfull på grus. När jag tävlade körde jag min helt orginal i både chassie och motor. Med lite prylar på så blir den riktigt smidig :tummenupp

Husa 650 tycker jag personligen är en traktor utan körglädje. Jag har dock bara kört den på bana och jag kan tänka mig att den funkar bättre på gata men jag skulle inte ens överväga att äga en...
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Husqvarna nuda 900 r är helt klart hårig. Frågan är om man vågar prova gruset med den :) . Annars går min röst till sxv 550. Mycket effekt och kan få riktigt rå look om den kittas lite.

Klart hårigast/roligast på gata är utan tvekan SXV550. De mil jag körde på gata med min var med smilbanden virade runt skallen :tummenupp Driftsäkerheten gör ju att man inte är lika glad varje gång man är i garaget, men det mesta kompenseras när allt lirar och man är ute och åker. På bana är den inte snabbast även om den inte absolut inte gör bort sig. De få tävlingar jag körde med min kom jag på ungefär samma placering som jag brukar, oavsett cykel mellan benen. Asfalt funkar bra men den är onödigt tung och kraftfull på grus. När jag tävlade körde jag min helt orginal i både chassie och motor. Med lite prylar på så blir den riktigt smidig :tummenupp

Husa 650 tycker jag personligen är en traktor utan körglädje. Jag har dock bara kört den på bana och jag kan tänka mig att den funkar bättre på gata men jag skulle inte ens överväga att äga en...

Husa 650 är en grym hoj. Problemet är just effekten som inte går att få ner i backen :-D Hade jag nöjt mig med en 450 så hade jag nog kört på den ännu. Kom nu på att det hårigaste jag kört är bodinghs kittade 700. Den var bortom allt förnuft. Dock så höll den väl aldrig mer än 5h.
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
SXV alla ggr!!
Har ägt två och kommer troligen köpa en till....... när de har lite bättre hållkapacitet...:rolleyes::D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag hade ungefär samma fundering som TS, Husa eller aprilia.
En kompis köpte en Aprilia, efter att ha provat den kom jag fram till att det blev en husa. FS 570, har inte ångrat mig en gång. :)
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Finns väl en svensk motard med 900cc? Inte Husqvarna, denna är lite äldre. Finns dock inte så många :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top