Hårigaste motarden?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Eftersom man bygger dom där på CRF450 chassie så bör går de att få den gatlegal bara du har en gatreggad CRF ram...

Måste leta upp den där tuben klippet på den gatreggade CR500 som dom filmat när dom kört med... :tummenupp

Här har vi den ju, svårt att se nått hårigare i motard väg att köra med ?! :yoparty

[YOUTUBE-ID]Fc4PXTk4664[/YOUTUBE-ID]

Har dom helium i framdäcket tro :yoparty
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Yes Highland var den jag tänkte på :) men vill man ha en pigg motard tycker jag nog SXV eller en Honda CR500 :)
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
SXV 550 smilar varje gång jag kör, glädje åter glädje.:tummenupp
 

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Vilken respons !! :D


Men det är fortfarande ett svårt val !!:)

Hur ser det ut med eftermarknadsgrejor till aprilian?
Avgassystem är ju det roligaste o byta enligt mig på en 4t :)

Någon som känner till vilken av dom som håller längst?
Min förra husa höll riktigt bra trots hååård körning, visserligen lite elfel titt som tätt (sem elsystem) jag vet att ingen av dom är någon 500mil seviceintervalls hoj, men ändå :))

Kanske någon som renoverat husan/ aprilia som kan ge en hint om vilken som behöver mest service så att säga..

Hehe fiskar desperat efter plus och minus :D,
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
SXV 550 alla gånger..
Körde en husa och den var mest som en traktor. äckligt chassi, dåliga bromsar och allmänt klumpig.
Kitta en SXV med kortare sving, VDB mapp och silmoto-system sen har du en hoj med 70+ hästar på HJULET. Kan det bli bättre?
Jag nästan ångrar att jag köpte min 550 för den har förstört för alla andra hojar, vill inte sitta på någon annan. SXV är ju nästintill vibrationsfri också.
Sen stirrar ju folk sig blinda på cc, jag hade en CRF450 innan och jag tyckte den gick minst lika bra som husan..
 

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
SXV 550 alla gånger..
Körde en husa och den var mest som en traktor. äckligt chassi, dåliga bromsar och allmänt klumpig.
Kitta en SXV med kortare sving, VDB mapp och silmoto-system sen har du en hoj med 70+ hästar på HJULET. Kan det bli bättre?
Jag nästan ångrar att jag köpte min 550 för den har förstört för alla andra hojar, vill inte sitta på någon annan. SXV är ju nästintill vibrationsfri också.
Sen stirrar ju folk sig blinda på cc, jag hade en CRF450 innan och jag tyckte den gick minst lika bra som husan..


Lutar väldigt mycket åt sxv:n nu :) var köper man ett silmoto system? Är det i tatan?
Och vem/vilka mappar den? Helst i skåne :)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det är väl samma renoveringsfrekvens på Aprilian som Husan men Husan går det o få fram delar till och har bara en kolv o byta...
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har dom helium i framdäcket tro :yoparty

thats the pulver of CR500... :yoparty

VET du det eller gissar du bara? Det är ju en helt annan motor

Nu så har jag forskat lite mer i mitt tidigare påståeende, Bilprovning hade följande och säga om det:

Byter man motor till liknande motor och de är samma effekt på de så är de ingen reg besiktning på det. Skulle man köra på nått annat alternativ så ska de vara motsvarande effekt på den motorn man sätter i chassiet som den man tog ur chassiet.

Någon exakt vetenskap var de inte så han kunde inte ge mig ett 100%-igt svar på det. Dock hade de lite med om hur hojen var besiktad.
Sen hade han inget svar om de är möjligt att byta från 4-takt till 2-takt gällande krav på avgasvärden med mera, beror en del på får vilket år de var. Dock var han säker på att de inte fanns några sådana krav på äldre 2-takts motorer.

Hans tisp var att ta de med Honda MC Sverige AB som kunde svara på om de var möjligt att göra ett sånt byte rakt av och få de besiktigat för landsväg. fick två namn där som ja kontaktat och väntar på besked från.

Dock skulle en sån reg besiktning som krävs när man gör ett sånt byte kost 880:-

Återkommer när jag fått svar av Honda MC Sverige AB.

Dock tror jag de är som Krokodilen nämnde tidigare, dock när jag ändå börjat kan jag löpa linan ut och reda ut de. :tummenupp
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har svårt att tänka mig att det går att få igenom en 2-takt 500 på besiktningen men hoppas du får ett positivt svar från Honda:) Hade varit grymt kul med 500cc 2-takt på gata:). Till TS, har inte kört någon sxv men haft en husa 650 -06, tyckte om den som fan även om chassit känns lite "gammalt" & ibland vobbligt, där är t.ex en crf 450 bättre, trycket i husan är bra & jag tyckte även frambromsen var riktigt bra
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är väl samma renoveringsfrekvens på Aprilian som Husan men Husan går det o få fram delar till och har bara en kolv o byta...

Det är motsvarande renoveringsfrekvens i manualen men erfarenheten säger att det är få Prillor som rasat mekaniskt men det är inte ovanligt att en Husa råkar ut för större renovering pga ras.

Aprilian verkar väldigt stabil mekaniskt och råkar mer ut för läckande packningar i blocket samt insuget, ett elsystem som behöver kärlek osv. DVS diverse driftstörningar som kostar på humöret och felsökningstid men inte så mycket i plånboken. Husan är precis som KTMs rejsmotarder mer villig att spotta loss metalbitar som gärna mals sönder och sabbar större delen av de rörliga delarna i motorn.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=52888

Här finns rätt mycket delar och han kan nog få tag i grejer om han inte har...

Glöm inte att köpa ett 10-pack startmotorer om du köper en sxv, så du har till första säsongen :banana

Angående startmotorerna så är dom underdimensionerade men dom funkar bra om man vet att man alltid ska ett fräscht batteri, själv hade jag ctekladdaren igång i stort sett hela tiden när hojen stod i garaget. Bytte en startmotor på två år.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Har dom helium i framdäcket tro :yoparty

Jag känner igen fenomenet,,, nu är han iofs lite säkrare på slangen än jag men framhjulet flyger upp och ner som en jojo.:banana:banana. Lyfte framhjulet på 5:an vid gaspådrag på grusunderlag i nerförsbacke häromdagen med 14/49 drev men ändå. Jag är lika förbluffad varje gång över motorstyrkan.:yoparty

/Christer
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag känner igen fenomenet,,, nu är han iofs lite säkrare på slangen än jag men framhjulet flyger upp och ner som en jojo.:banana:banana. Lyfte framhjulet på 5:an vid gaspådrag på grusunderlag i nerförsbacke häromdagen med 14/49 drev men ändå. Jag är lika förbluffad varje gång över motorstyrkan.:yoparty

/Christer

Du har en riktigt cool hoj. :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hårigast? Bygg själv...

XR650-rova med turbo sittandes i något smidigt 450-chassi. Lägg så lite stålar på ombyggnad av fjädring, bromsutrustning, däck/fälgar m.m. Kan bli hur galet som helst. Körbart? Nja, kanske inte på små motardbanor, men riktigt vansinnigt kul på rr-bana eller gata.

Jag har varit lite inne på en stor Maico om det blir motard igen - bara den går att gat/enduro-regga på något sätt. Alternativt "moppe-motard" på 80kg - kurvhastighet som en oljad blixt :näsblod
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Det var någon uppsalabo som kuskade runt i Supermoto SM med en KX500, den gick tydligen inte o köra med pappaförgasaren på motardbanan... Spann o reste mest ;)

"Uppsalabon" var nog Jocke E,han kom nog 7:a som bäst med Kawan i SM...blev bättre senare på Husan...:D

Vad en "pappaförgasare" är måste du beskriva närmare...:va
 

Bifogat

  • IMG_3439.jpg
    IMG_3439.jpg
    121.9 KB · Visningar: 143
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top