Ryggskydd - en fundering
När ryggskydden klassas är det ett kriterium som gäller, genomslagkraften, man lägger skyddet i en maskin som slår fem gånger på förutbestämda punkter & mäter hur mycket av slagkraften på 50 J skyddet släpper igenom. Man mäter max & medel genomslagskraft.
För level 1 gäller: 18 kN medel & 24kN max. För level 2 gäller: 9kN medel & 12kN max.
50 Joule [J] = 0,05 Kilonewtonmeter [kNm]¸ 1 Joule [J] = 0,001 Kilonewtonmeter [kNm]
1 Joule = 1 Nm,
Tillverkarna lär sig var de ska förstärka skydden för att klara klassningen, ibland den hårda vägen, det var ett lågprisföretag (jag ej vill nämna vid namn) dom missade en slagpunkt & hade bara mjuk stoppning där & blev givetvis sämst ( i ett test en tidning hade). De byggde dock om skyddet under samma säsong, för att klara level 2, och lyckades givetvis.
Den standard mätningen bygger på är:
"För MC-ryggskydden finns en europeisk säkerhetsstandard EN 1621-2:2003 som i svensk upplaga heter SS-EN 1621-2:2004"
En intressant aspekt i klassningen av ryggskydd är att de endast ska skydda ryggen mot mjukdelsskador & inte som jag trodde skelett skador främst då på ryggraden!
Något som vore intressant att testa är hur bra ryggskyddet sitter kvar, där det ska sitta vid en rejäl vurpa. Låt säga att jag plöjer rätt in i skogen i 100 km/h., far runt som i en torktumlare innan jag stannar med ryggen först, rätt in i en tall. Låt säga att jag kör i ett säckigt Gore Tex ställ, vilket merparten av oss gör till vardags av bekvämlighet & praktiska skäl *. Fråga var sitter ryggskyddet då, efter vurpan? Samma fråga gäller även armbågs, axel, höft & knäskydden
Hur sitter ryggskyddet fäst på kroppen ? Du har ett midjebälte med enkel/dubbel kardborre knäppning & smala slappa elastiska hängslen dvs. det sitter hyfsat i midjan men löst vid skuldrorna. Det finns varianter med gren sele & bröstplatta som fäster i ryggskyddet, där det senare inger mest förtroende. Crosskydden är överlag bättre på att skydda då varje enskilt skydd fixeras separat (armbåg & knäskydd) eller i varandra som bröst, axel & ryggskyddet. De kan även fixeras i en sk. skyddsväst & skyddsbyxa .Sen tillkommer nackskydd.
När det gäller crosskydd är det SVEMO som driver utvecklingen vid tävling & träning - nu jobbar de med ett projekt för att förbättra skyddet av överkroppen bröst, mage & nacke. De övervakar även bansäkerheten.
För det vanliga ryggskyddet - förtroende ingivande - Nej. Lättanvänt - Ja.
Nu kan man givetvis kontra med att ett tajt skinnställ håller skydden på plats samt är tåligare, mot slitage om man t.ex. tolkar efter en hoj sittande med röven direkt på asfalten hållande i ett rep. Problemet är bara att ett skinnställ inte är användar vänligt för mig det tar mig15-20 ( beroende på match vikt) minuter att komma i det, var efter jag är dyngsur av svett. Men tajt sitter det. Är det under 15 grader fryser jag & är det över 20 grader svettas jag istället. Men är trots det ett effektivt skydd.
Ska jag bara ut på en repa blir det textilstället av ren lättja. *
Skinnställen är gjorda för att klara av nötning på asfalt.
Vid en kollision /avåkning på landsväg, hur mycket glidande av stället mot asfalten är troligt. Då avåkning & kollision med annat fordon eller in i bushen är vanligast.
Ryggskydd som endast garanterar skydd mot mjukdelsskador.
Sammantaget ger det mig intrycket av att de skydd vi använder på landsväg är utformade/anpassade för roadracing banor med de skydds anordningar som finns på dessa banor. Vid en omkullkörning på bana glider du över banan över en gräsplätt för att fångas upp av ett mjukt fartstopp/sarg som omgärdar banan.
Ska man minska riskerna för frakturer eller inre blödningar/krosskador vid kollision med bil eller plöjning rakt ut i skogen är full cross skyddsutrustning ink. Leatt Brace nackskydd & knähöga cross stövlar att föredra.
Det näst bästa är ett tajt ventilerat race skinnställ som de facto håller skydden på plats.
Ett utsatt parti av kroppen som ofta orsakar dödsskador är bröstkorgen. När det gäller döds men framförallt otäcka förlamningar är nackskador överrepresenterade.
Så för att skydda sig kan man använda bröstplatta & nackskydd.
Men frågan är om man orkar ta på sig alla skydd för att vara säker?
Källor
SMC Vanligaste skadorna utan dödlig utgång
http://svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/skyddsutrustning/Sk%C3%A4rmklipp.PNG
SMC läs folder: Skyddskläder för motorcyklister, Hjälmar för motorcyklister
http://svmc.se/smc/Information-och-fakta-/SMCs-trycksaker/
SVEMO
http://www.svemo.se/sv/Grenar/Motocross/Sakerhetsgruppen/
Konsumentverket Rapport 2011:16, Marknadskontroll av ryggskydd
http://www.konsumentverket.se/Global...0ryggskydd.pdf
Fotnot *
Ett textilställ har fördelen att vara ventilerat (mer än standard skinnstället), Ha rymliga fickor, är mycket lättare mm.