Ja det låter ju logiskt att dom funkar så=)
Jo det blir ju ett problem då du vill ha ett rörligt skydd som samtidigt är "hårt". Bästa vore väl helt enkelt en tjock "madrass" och ett plattsystem som det vi har idag. Då är man ju skyddad emot lite allt möjligt. Dock kommer man säkert köra å h-vete bara för att man är smidig som en stelopererad elefant.
Vore kul med test just de där om man landar t.ex. på en sten i ett dike eller liknande=) För när det gäller att bara drutta ner i asfalten är det nog samma lika vad du har på dig. (Förutsatt att du inte böjs åt alla möjliga håll.)
Har man max otur så. Folk dumpar en massa skrot och sopor ute i dikena .Men det har ju gjorts tester som visar att vissa hårda är sämre än vissa mjuka bikakeskydd.Man får ju hoppas de vet hur man gör testernaArmeringsjärn var kör du hoj?
Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
Armeringsjärn var kör du hoj?
Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
Nu var det ju inte en platt yta mot platt yta kollision jag tänkte men ok.
Om jag kontrar då med myntet:
Tejpa fast en bit plywood över knogarna och slå in i en skarp/vass yta, en spik för att göra det enkelt t.ex.
Ta sedan och vira en bit av ett sittunderlag runt knogarna och slå in i samma spik.
Det är väl lite så dom testar ryggskydden. Dom ger ryggskyddet smällar på olika ställen och ser hur stor kraft som tränger igenom. Nu vet jag inte riktigt hur noga dom kollar hur kraften sprids över ryggskyddet men dom kollar i alla fall hur mycket smällen dämpas. Om den genomträngande kraften är tillräckligt låg så blir skyddet godkänt för klass 1 eller 2 beroende på hur bra det klarade jobbet.
Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.
Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag...
En annan sida av diskussionen:
Jag har ett (mjukt) i jackan. Då sitter det alltid där även om jag bara kör till affären efter en liter mjölk. Hade jag haft ett separat som enda alternativ hade jag nog slarvat. Men det kanske bara är jag..?
//Fredrik
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.
Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag...
Intressant läsning fortfarande.
http://www.konsumentverket.se/Globa...011/2011_16_Marknadskontroll av ryggskydd.pdf
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |