Högfartsbana med undanmanöver tips?

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tjena!
har kört högfartsbana med undanmanöver i dag funkade inget vidare, ibland körde jag fel om konerna , nästa gång kunde jag glömma runda nån kon på slalomdelen mm samt hade fel spårval när man vände har nån nått bra tips på vad man ska tänka på ska köra den nästa tisdag hoppas på att man ska få den sitta då :huvet
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Det är väl bara till att öva mer låter det som ;)

ja det är sant första gången jag körde krypfart funkade det inte alls andra gången gick det riktigt bra tror det blir samma här :gnissla
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Ta det lugnt, kör den sakta tills du hittar så du slipper stressa över att det ska gå fort innan du vet var du ska köra. Det tar inte många rundor, kolla på en skiss av banan nu är nog en bra idé.

Sen handlar det bara om att tänka på vilken sida man ska köra, rätt spår in i undanmanövern så är den busenkel, jämnt tempo så det inte blir ryckigt. Titta dit du ska och inte konorna!

Sen är det plättlätt.
 

fourstroke

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
västmanland
Hoj
Honda cbr
börja köra banan i låg fart sen när du känner att du börjar få kläm på det hela då kan du öka farten lite eftersom.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Om första svängen är åt vänster så kan man med fördel välja att ligga långt till höger i "korridoren".
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Om första svängen är åt vänster så kan man med fördel välja att ligga långt till höger i "korridoren".

fick dom tipsen av körskole läraren men fan ibland låste hjärnan sig det att inte titta på konerna låter vettigt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
fick dom tipsen av körskole läraren men fan ibland låste hjärnan sig det att inte titta på konerna låter vettigt

Det är allmänt ett tips du ska följa oavsett var du är med hojen. :) Upp med blicken och titta dit du vill komma. Tittar du rakt ner på en kona kommer du inte åka rätt. :)
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Första svängen

Såsom någon nämnde i tidigare inlägg, infarten vid första konerna är viktig (att ligga nära höger kon om du ska svänga vänster och vice versa). Jag fick mycket bättre flyt i körningen när jag fick till första undanmanövern bra (får bättre/mindre stressad infart till slalomen).
Se bild i detta inlägg:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4246452#post4246452

/Wille
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
När jag skulle göra högfart osv, så ritade jag upp banan på ett block och sen visualiserade jag det genom att rita mig igenom banan :)

Jag vet inte om det hjälpte, men det gjorde mig jäkligt säker på hur banan skulle köras, och jag upplevde den aldrig som svår.

Kanske värt att prova? :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Håll blicken högt och hitta ett bra spårval som gör att du smidigt klarar vändningen. Kör sedan samma spår hela tiden. I vändningen ska du vrida huvudet och titta dit du ska, inte dit du är på väg.

Vet du vad motstyrning är?
 

Simmi

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2011
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TDM 900 - snart...
För mig hjälpte det att placera fötterna längre ut på fotpinnarna. Då slutade jag att slå i konerna eftersom jag bättre "kände" bredden på hojen. Innan dess tenderade jag att slå till med de två centimetrarna av fotpinnarna som stack ut.

Sen är det där som någon annan skrev att visualisera jättebra, och att lägga sig rätt i korridoren. Lycka till! Själv ska jag upp till bevis på måndag.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
- Blicken en bit framåt
- Slappna av och njut av att du faktiskt kör motorcykel!
Det är lätt att glömma att man faktiskt gör något riktigt kul under "lektionen" - många
tänker alldeles för mycket på att man måste klara allt med en gång!
- Börja med lägre och jämn fart, öka successivt...
- Lyssna på "majjen" om spår etc...

Traggla på och lycka till!
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har du tänkt på att det inte är samma avstånd mellan sista konan i 'korridoren' och hindret, som det är mellan hindret och första konan i slalom delen? Jag har för mig att man behöver vara på väg tillbaka i svängen när man är i jämnhöjd med hindret.

När jag körde upp så påbörjade jag svängen redan inne i korridoren. Det kunde man tjäna c.a. två meter på. Man ligger redan på sväng på vägen ut ur korridoren och vinner därmed avstånd till hindret. Alltså: Skall du göra undanmanövern åt vänster så ligger du till höger i korridoren och påbörjar vänstersvängen c.a. två meter in i korridoren.

Jag hoppas att de inte ändrat avstånden sedan jag körde upp. I så fall blir dessa råd rätt värdelösa :)
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Har du tänkt på att det inte är samma avstånd mellan sista konan i 'korridoren' och hindret, som det är mellan hindret och första konan i slalom delen? Jag har för mig att man behöver vara på väg tillbaka i svängen när man är i jämnhöjd med hindret.

När jag körde upp så påbörjade jag svängen redan inne i korridoren. Det kunde man tjäna c.a. två meter på. Man ligger redan på sväng på vägen ut ur korridoren och vinner därmed avstånd till hindret. Alltså: Skall du göra undanmanövern åt vänster så ligger du till höger i korridoren och påbörjar vänstersvängen c.a. två meter in i korridoren.

Jag hoppas att de inte ändrat avstånden sedan jag körde upp. I så fall blir dessa råd rätt värdelösa :)

Exakt!!! Det gäller att påbörja undanmanövern tidigt som satan...
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Dagen innan min uppkörning tog jag en lektion "för säkerhets skull". Bara för att slutöva högfartsbanan. Allt gick skit. Koner flög till höger och vänster och jag blev riktigt orolig inför uppkörningen. Efter jobb körde jag iväg till uppkörningsbanan och gick runt på denna i över en timme för att komma på vad jag gjorde för fel. (anledningen var att ingången till undanmanövern gjordes för sent och med fel vinkel, dvs jag skapade inte "utrymme" innan)

Visualiserade acceleration, växlingar, svängar, känslan i kroppen. Allt, allt, allt.

Så här typ:
Start, 2 snabba uppväxlingar, ta höjd inför undanmanöver, snabbt vänster höger, en två tre kurver släpp gas, rulla, bromsa, sväng runt, accelerera vänster om konen, två svängar, konstant fart, bromsa hårt.

Hemma gick jag igenom detta i huvudet om och om igen. Säkert 300 gånger (skojar inte). När jag dagen efter skulle köra upp var det bara att under uppvärmingen köra den ett par gånger för att

Nästan allt sitter i huvudet och en bra linje.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det här med vikten av var man tittar kan inte understrykas tillräckligt, 90 % av min ringrostighet försvann när jag kom på mig själv med att titta alldeles för nära hojen. Titta låååååååååångt bort, dit du ska.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top