Högsommar - Underställ eller inte?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Inte testat sidenunderställ men kör bambuunderställ på sommaren och merinoull under kallare delen av hojsäsongen. Bambuunderstället svalkar faktiskt och är väldigt billigt i inköp :tummenupp

Raderad medlem 61114

Guest
Nu var det iofs inte jag som länkade...men jag har för mig att SidenSelmas är tvådelade. Mitt är det iaf. Följ länken å kolla...

Haha, nä såg det sen, blidde lite fel ;)

Hur som helst ringde jag och beställde det setet. 10% rabatt idag + fri frakt ovch ska ha det hos mig imorgon :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett underställ är mer eller mindre nödvändigt. Det håller dig lite torrare genom att transportera bort fukten och det ger en luftspalt så att du håller stället lite fräschare.
Men det ska vara ett tunt ställ som andas. Material är mindre viktigt.
Jag kör själv med ett underställ i ull. Det är superskönt och börjar inte heller lukta illa i första taget. Siden ska enligt uppgift vara riktigt bra det med. Snäppet bättre för värme enligt en del.
Syntetställ ska också funka men dom har en tendens att börja lukta illa lite snabbare.

Sen påstås det att det finns en risk att syntetställ bränner fast i huden om man vurpar. Personligen tror jag att det problemet är något överdrivet. När man uppnått dom temperaturer som krävs för att ett syntetställ ska börja smälta så har man brännskador på huden för länge sedan och bränskadad hud vätskar sig och då kommer alla typer av ställ att fastna i huden.
Polyamid smälter någonstans mellan 180-265 grader beroende på exakt typ. Polyester smälter vid lite över 200 grader. Det motsvarar att du stoppar handen i stekpannan. (Teflonbeläggningen i en teflonpanna börjar ta skada någonstans vid 220 grader).
Dvs när det blir så varmt att materialet smälter så har man rätt allvarliga brännskador innan. Och en brännskada som mna har tyg över kommer att klibba in textilen oavsett vilken textil det är. Det kan kanske tolkas som att plasten smält fast men i själva verket är det kroppen som råkat kapsla in tyget i sitt försöka att skydda sig.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Köpte nyligen ett tvådelat underställ i coolmax på Biltema.
Lite tjockare än mitt Gimoto helunderställ men känns ändå lite svalare, båda funkar bra.

Fast Biltemastället är jäkligt tight (stretch material), trodde först jag fått barnmodell :)

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Någon som har använt både siden och bambu och kan ge en jämförelse? Är det värt dubbla pengarna för siden?

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Någon som har använt både siden och bambu och kan ge en jämförelse? Är det värt dubbla pengarna för siden?

Exakt denna fråga sitter jag också med. Bambu verkar vara så mycket enklare att tvätta och man får två ställ för vad ett i siden kostar.

Blir nog att testa bambu, men den som provat båda får gärna skriva ett par rader.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Exakt denna fråga sitter jag också med. Bambu verkar vara så mycket enklare att tvätta och man får två ställ för vad ett i siden kostar.

Blir nog att testa bambu, men den som provat båda får gärna skriva ett par rader.

Siden fungerar som accelerator för oangenäma kroppsodörer, ull gör det motsatta. Ett tips är "icebreaker"-prylarna på t ex naturkompaniet. Ger en svalare känsla och annars funkar valfritt underställ i merinoull. Alltid känt mig bekväm med ullen och den klarar ofta ett vidare temperaturspann.

Ryggskyddets kardborrar brukar få mina tröjor att se ut som om de invaderats av pälsängrar utan att det är fallet. Kan vara värt att ha i minne. Har för avsikt att ha underställ för bara det ändamålet men å andra sidan är jag inte så petig. Händer med mina andra funktionströjor också.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Siden fungerar som accelerator för oangenäma kroppsodörer, ull gör det motsatta. Ett tips är "icebreaker"-prylarna på t ex naturkompaniet. Ger en svalare känsla och annars funkar valfritt underställ i merinoull. Alltid känt mig bekväm med ullen och den klarar ofta ett vidare temperaturspann.

Ryggskyddets kardborrar brukar få mina tröjor att se ut som om de invaderats av pälsängrar utan att det är fallet. Kan vara värt att ha i minne. Har för avsikt att ha underställ för bara det ändamålet men å andra sidan är jag inte så petig. Händer med mina andra funktionströjor också.

Märkligt! Det har jag inte märkt, fast det beror väl på att jag luktar så gott, så gott! ? Du är den första jag sett tycka det. Fast, fy f-n för lukta illa.

sv.wikipedia.org/wiki/Kenny_Starfighter

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Har inte läst hela tråden, men underställ är alltid standard oavsett väderlek! :fakta
Ofta har jag en t-shirt utanpå understället där all sunkig svett samlas. Då håller sig skinnet lite fräschare längre.

/kaliz

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kör idag med vanliga kallingar och mycket tajt lång- eller kortärmad tröja i fukttransporterande tyg. Märke 5.11, Under Armour eller NIKE. Min favorit är helt klart 5.11an, finns bland annat på www.terrang.se
http://www.terrang.se/ProductInfo?i...p=KLÄDER&itemcategory=NÄRM+KROPP&program=´511

Har klotat i drygt 70Km/h med syntetunderställ samt kalsonger i samma material. Gled en bra bit på asfalten och reste mig därefter utan fastsmält underställ/kalsong. Kanske klarade mig tack vare den rimliga hastigheten?

Du måste börja köra snabbare än lugn grupp.... cowboy! ;)

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Merinoull känns inte så svalt tycker jag, har en sådan buff över halsen när jag kör, eller hade.. För varm, har bytt till nån reklampryl av okänt material.

Så, siden eller bambu, vilket kan tänkas vara minst varmt?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Merinoull känns inte så svalt tycker jag, har en sådan buff över halsen när jag kör, eller hade.. För varm, har bytt till nån reklampryl av okänt material.

Så, siden eller bambu, vilket kan tänkas vara minst varmt?

Det beror lite på tjockleken. Har du ett tunt underställ i ull som är glest stickat så är det inte så varmt. Jag upplever i alla fall inte att mitt underställ i ull är särskillt varmt. I alla fall inte varmare än ett Craft underställ som jag använt tidigare.
En buff i ull som sitter lite löst kan jag nog tänka mig att den värmer lite i onödan. Det blir onödigt mycket luft som hålls kvar och värms upp av en sådan.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA