Högtryckstvätt tips och råd mottages

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ska beställa massa Stihlprylar imorgon bitti, jag lägger in en notis om en 128:a nu så hör jag av mig om leveransstatus. Den borde dyka upp på onsdag tycker jag.

Du, beställ till en sån där altantvätt också om det inte ingår :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Äsch, lika bra att beställa en hetvattentvätt på en gång :D

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Nån kärcher köper jag aldrig igen iaf. Har averkat 2 st å den sista höll knappt 2 år. Köpte nu den billigaste nilfisken. Å den verkar lovande iaf. Swivel på slangen hade inte ens den 3 gånger så dyra kärchern.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Har Kärscher tappat så jävligt i kvalitén?
Vafan jag som tänkte köpa en ny nu när min 20 år gamla gula Kärscher gav upp...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har Kärscher tappat så jävligt i kvalitén?
Vafan jag som tänkte köpa en ny nu när min 20 år gamla gula Kärscher gav upp...

Ja, Kärcher är, som så många andra, inte vad de har varit. Det ska generera mer pengar i vinst åt storbolagsägarna= Billigare att tillverka= Sämre kvalité. Det i samband med att priserna är pressade efter internethandelns intrång och antagligen Kinas övertagande av all tillverkning.
Skit med andra ord. Men det finns bra Kärcher också, men de kostar mycket mer.
Jag har jämfört en modell K5:an mot Stihls 128 och även om 128:an är en ganska enkel modell så känns den ljusår mycket bättre. Om den är det vet jag inte men den är knappast sämre, för i stort sett samma peng.

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Ja, Kärcher är, som så många andra, inte vad de har varit. Det ska generera mer pengar i vinst åt storbolagsägarna= Billigare att tillverka= Sämre kvalité. Det i samband med att priserna är pressade efter internethandelns intrång och antagligen Kinas övertagande av all tillverkning.
Skit med andra ord. Men det finns bra Kärcher också, men de kostar mycket mer.
Jag har jämfört en modell K5:an mot Stihls 128 och även om 128:an är en ganska enkel modell så känns den ljusår mycket bättre. Om den är det vet jag inte men den är knappast sämre, för i stort sett samma peng.

Jamen se där ja. Tur att jag inte hunnit handla nån än då :)

Får kolla mot Nilfisk och Stihl då, tror dock inte nån häromkring säljer Stihl så det lutar väl åt Nilfisk.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jamen se där ja. Tur att jag inte hunnit handla nån än då :)

Får kolla mot Nilfisk och Stihl då, tror dock inte nån häromkring säljer Stihl så det lutar väl åt Nilfisk.

Jag har kollat runt en del, och det verkar vara Nilfisk som tillverkar Stihl. Modellerna är identiska, förutom att Stihl själva köper in en del av delarna för produktionen av sin "egen" maskin. Bla motorn (?). Verkar som att Stihl är en bättre maskin för mindre pengar.

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Köp en beg Kränzle, då har du en tvätt i många år jämfört om du köpen en billig tvätt. Made in Germany.

Har avverkat ett antal billiga Alto samt Kärcher och de går inte att jämföra med en Kränzle.

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Köpte mig en Stihl 128 i onsdags, funkar riktigt fint! Känns mycket bättre än Kärscherhögtryckarna jag tittat på tidigare.
3500:- inkl altantvätt kändes som ett rätt ok pris.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Köpte julas lilla för 300 riksdaler, fungerar utomordentligt bra att tvätta både bil och cross med.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Uppdatering av tråden inför säsong 2016. Har planer på att införskaffa en hårdtryckstvätt. Ändamålet är framförallt fasadtvätt, tvätt av innergård (plattor), utemöbler och dylikt. I mindre mån fordon.

Vad rekommenderas?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Köp en så dyr hårdrockstvätt du har tåd med. Mycket vatten och många bar är ledstjärnor.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ekonomin är inget problem. Bara för den sakens skull behöver man inte gå all in och köpa något som man kanske inte har någon större nytta av.

Vill ha en bra kompromiss helt enkelt där funktion, kvalitét, storlek och pris finns med i kalkylen.

Kärscher, Stahl och Nilfisk är väl de tre stora företag man hörs nämnas i sammanhanget.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Man ska inte stirra sig blind på trycket. ska man t ex tvätta bilen vill man ha ett större vattenflöde istället. Hellre 110 bar med mycket vatten än 130 bar med lite vatten.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Köpte faktiskt en kärcher k5 igår, 500l, 145 bar, modellen är på utgående och granngården här hos mig säljer ut de sista till bra pris. Provade den lite snabbt och tycker att den gör sitt jobb med bravur! Klart roligare att spola bort mossan från asfalten bakom carporten med k5:an än med den mindre tvätten jag har, det gick i ett nafs, med den mindre tvätten fick jag lägga en halvdag för att spola av 40-50kvm med k5:an var jag klar på ett par timmar och resultatet blev klockrent. Nu slipper jag att efterspola där vilket jag alltid fått göra hittills:tummenupp

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min första kärcher köptes -90 å de va en 585... Kanon maskin förutom att efter massa år så va den jobbig att flytta på... Fanns ju inga hjul på den... Tung å bära... Tröttna på den 2006 å köpte en ny.... Den funkade fortfarande.... Åkte ut på landet..
Nya vart en 6/13.... Vilken skillnad... Lite dyr, men man blir inte besviken... Man får ha koll på dekaler på hojen så dom inte far iväg...
Ska man ha en högtryckstvätt så får man tänka på va den ska användas till... Hur många meter slang de är...Jävligt skönt me 15 meter slang å inte typ 4 meter så man måste bära runt hela tiden..
Jag tänkte vid köp på va man själv ska använda den till... Bilana, båten, altanen, fasaden, taket, hojarna (enduro)...
I slutändan så kanske man använder den till massa mer än va första tanken var...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati