nicke30 skrev:Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?
KurvorÄrGott skrev:Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!
nicke30 skrev:Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?
andersbrink skrev:Snarlik frågan "Hur ska man göra om man vill förlänga ett rep?"
Det beror på vad du vill åstadkomma med höjningen/förlängningen.
Precisera din fråga och du kommer förmodligen att få svar på den.
nicke30 skrev:Jag tänkte sätta min MC i bromsbänk och prova bromsa den med lite olika oktan antal. Tänkte då även prova med högre än 98 oktan. K1200S har ju en knacknings sensor och ställer om tändning och motor elektronik efter bränslets kvalité. Kör man på 95 oktan vilket BMW säger är fullt möjligt så får man dock lägre effekt i motorn än vad som utlovas.
Skulle bara vart roligt att se hur stor skilnad det kan bli.
FreddaAbborre skrev:Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.
nicke30 skrev:Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?
KurvorÄrGott skrev:Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!
Metanol kanske inte höjer oktantalet i sig men dess kraftiga kylande effekt (hög energiåtgång för att värma metanol) gör att spikningsgränsen flyttas kraftigt uppåt, dvs i realiteten samma sak som att åka på soppa med högre oktantal.Ogre skrev:metanol höjer nog inte oktantalet , metanol har på tok för korta kolkedjor
anders65 skrev:Motorstyrsystemet anpassar förtändningen efter oktantalet, så en viss effektökning kan det nog bli. Beror förståss på hur styrprogrammet utnyttjar möjligheten att ställa fram tändningen vid högre oktantal. Fast det var väl just det som nicke30 ville testa om jag förstod saken rätt.
BMW rekommenderar 98 oktan, fast säger att man kan köra ända ner på 91 oktan fast med lägre effekt på maskinen.FreddaAbborre skrev:Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.
Poacher skrev:Jag tror inte de mappat den för att gå på högre oktan än 98 oktan isf, det lär ju inte finna inbyggt att den ska fixa 102 oktan eller nåt, då får du själv mappa om den för bästa resultat skulle jag tro.
Robban_C skrev:En motor med lambda klarar ca 30-35% E85 i vanlig 98 innan man måste börja labba medd ökat soppatryck etc. Detta gäller bilar, BMW:n i denna tråd har säkert lambda men jag vet inte om den klarar samma andel (dvs om regleringens "fönster" är lika stort).
Yoshi_gixxeRR skrev:Flygbränsle...
Flygbränsle e torr fotogen!!!
Fotogen e ganska likt disel...
Disel i en hoj verkar inte sååååååå bra va????
.../Yoshi
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |