Höja oktan talet

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
nicke30 skrev:
Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?


Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
KurvorÄrGott skrev:
Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!

Flygbränsle och raketbränsle är inte direkt samma sak. Flytande väte och syre skulle nog inte funka så bra i en vanlig förbränningsmotor. ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
nicke30 skrev:
Hur skall man göra om man vill höja oktantalet? Metanol?

Snarlik frågan "Hur ska man göra om man vill förlänga ett rep?"

Det beror på vad du vill åstadkomma med höjningen/förlängningen.
Precisera din fråga och du kommer förmodligen att få svar på den.
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
andersbrink skrev:
Snarlik frågan "Hur ska man göra om man vill förlänga ett rep?"

Det beror på vad du vill åstadkomma med höjningen/förlängningen.
Precisera din fråga och du kommer förmodligen att få svar på den.

Jag tänkte sätta min MC i bromsbänk och prova bromsa den med lite olika oktan antal. Tänkte då även prova med högre än 98 oktan. K1200S har ju en knacknings sensor och ställer om tändning och motor elektronik efter bränslets kvalité. Kör man på 95 oktan vilket BMW säger är fullt möjligt så får man dock lägre effekt i motorn än vad som utlovas.

Skulle bara vart roligt att se hur stor skilnad det kan bli.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Det enklaste och billigaste sättet är att hälla i E85, det håller ett oktantal på ca 101-104. Efter vad jag har hört så behöver man inte hälla i särskillt mycket för att oktantalet skall ändras. MC:n tål säkert uppåt en 30% E85 okonverterad.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Får du mer effekt med 10% toulen eller 10% xylen (deras oktantal ligger runt 120, men är "skitiga" och därmed icke lagliga bensintillsatser, köpes i färghandeln) iblandat 98 oktan än ren 98 oktan ska du försöka konvertera din hoj till E85 - med renare samvete.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
nicke30 skrev:
Jag tänkte sätta min MC i bromsbänk och prova bromsa den med lite olika oktan antal. Tänkte då även prova med högre än 98 oktan. K1200S har ju en knacknings sensor och ställer om tändning och motor elektronik efter bränslets kvalité. Kör man på 95 oktan vilket BMW säger är fullt möjligt så får man dock lägre effekt i motorn än vad som utlovas.

Skulle bara vart roligt att se hur stor skilnad det kan bli.

Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
FreddaAbborre skrev:
Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.


Motorstyrsystemet anpassar förtändningen efter oktantalet, så en viss effektökning kan det nog bli. Beror förståss på hur styrprogrammet utnyttjar möjligheten att ställa fram tändningen vid högre oktantal. Fast det var väl just det som nicke30 ville testa om jag förstod saken rätt.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
KurvorÄrGott skrev:
Tanka flygbränsle! Ring NASA och hör om de har någon dunk över!

Flygbränsle... :va
Flygbränsle e torr fotogen!!!
Fotogen e ganska :rolleyes: likt disel...
Disel i en hoj verkar inte sååååååå bra va????


.../Yoshi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ogre skrev:
metanol höjer nog inte oktantalet , metanol har på tok för korta kolkedjor :va
Metanol kanske inte höjer oktantalet i sig men dess kraftiga kylande effekt (hög energiåtgång för att värma metanol) gör att spikningsgränsen flyttas kraftigt uppåt, dvs i realiteten samma sak som att åka på soppa med högre oktantal.
Dock ska det nämnas att det är inte bara att pytsa i eftersom det kräver betydligt fetare blandning för rätt förbränning. Drygt dubbelt så hög inblandning av metanol som av bensin.

Ett tips är E85 vars spikningsbenägenhet motsvarar ca 104 oktan. Men även här gäller ombestyckning.
En motor med lambda klarar ca 30-35% E85 i vanlig 98 innan man måste börja labba medd ökat soppatryck etc. Detta gäller bilar, BMW:n i denna tråd har säkert lambda men jag vet inte om den klarar samma andel (dvs om regleringens "fönster" är lika stort).

Edit: Och E85 är lättillgängligt och lätt att tanka direkt i tanken utan att behöva köpa på dunk/fat etc. Nog så viktigt om det gäller mer än bara ett test i bromsbänk.

OBS: Fler än bara jag vill veta resultatet av bänkning på olika oktantal! Glöm inte det!
 
Last edited:

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
anders65 skrev:
Motorstyrsystemet anpassar förtändningen efter oktantalet, så en viss effektökning kan det nog bli. Beror förståss på hur styrprogrammet utnyttjar möjligheten att ställa fram tändningen vid högre oktantal. Fast det var väl just det som nicke30 ville testa om jag förstod saken rätt.

Helt korrekt uppfattat..


FreddaAbborre skrev:
Vad rekomenderar BMW att du ska köra på för oktantal?
Högre oktantal gör att bränsleblandningen tål högre kompresion (mindre lätt antändlig). Har du sedan inte ändrat kompet jämte original så ska du nog inte uppleva någon effekt ökning om du kör med högre oktantal än rekomenderat.
BMW rekommenderar 98 oktan, fast säger att man kan köra ända ner på 91 oktan fast med lägre effekt på maskinen.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jag tror inte de mappat den för att gå på högre oktan än 98 oktan isf, det lär ju inte finna inbyggt att den ska fixa 102 oktan eller nåt, då får du själv mappa om den för bästa resultat skulle jag tro.
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Poacher skrev:
Jag tror inte de mappat den för att gå på högre oktan än 98 oktan isf, det lär ju inte finna inbyggt att den ska fixa 102 oktan eller nåt, då får du själv mappa om den för bästa resultat skulle jag tro.

Mycket troligt men det skulle vart kul att prova. Kanske har de viss marginal uppåt, och sedan har jag fått för mig att tysk bränsle är bättre än Svensk, det känns då så när man man vart ute i Europa och kört.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Robban_C skrev:
En motor med lambda klarar ca 30-35% E85 i vanlig 98 innan man måste börja labba medd ökat soppatryck etc. Detta gäller bilar, BMW:n i denna tråd har säkert lambda men jag vet inte om den klarar samma andel (dvs om regleringens "fönster" är lika stort).

Jag småräknade till 13.2:1 för Lamda-1 med 30% E85. Det borde bli runt 11.2:1 för bästa effekt. Kanske inte så lätt att få den att på egen hand gå så rikt. Om det inte är bredband orginal d v s.
 

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Yoshi_gixxeRR skrev:
Flygbränsle... :va
Flygbränsle e torr fotogen!!!
Fotogen e ganska :rolleyes: likt disel...
Disel i en hoj verkar inte sååååååå bra va????


.../Yoshi

Om jag inte minns helt fel sedan jag höll på att ta flygcert så finns det två typer av flygbränsle, en för kolvmotorer som är färgad blå om jag inte minns fel och den är på över 100 oktan. Kommer dock inte ihåg hur många oktan. Sedan finns flygfotogen som är ofärgad och klar och den är mer som disel. Den används till jetmotorer.
 

Gixxer-6:an

Medlem
Gick med
6 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ1-N, 2008
Har faktiskt testat med att köra metanol i en Sachs Cresent kompact, tog då en metanolförgasare från en Radiostyrd bil med 3,5cc slagvolym.
Resultatet blev att motorn varva lättare, men den blev törstig som en flodhäst och den fick ett vridmoment som ett gummiband inhandlat på ICA.
Men det gick att köra med.
Hade nog lyckats bättre med större förgasare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top