Höjd ålder för att få köra tung MC

Jag vil minnas att bla Grekland varit starka förespråkare av höjd ålder. Anmärkningsvärt är att Grekland så sent som 2003 införde hjälmlag i praktiken.

Utvecklingen har ju gått avsevärt framåt av motorcyklar de senaste 20-25 åren. Förr var det begränsningar i chassit som satte gränserna för höga hastigheter. Nu finns det inga gränser. Jag upplever det som att grupptrycket är en bidragande orsak till olyckor med unga förare. En ålder på 24 skulle kunna minska det. Vidare en vidarutbildning av "gratiskortarna".

"Vad händer nu?

Näringsdepartementet kommer att tillsätta en utredning som ska se över hur förslaget ska implementeras i Sverige. SMC kommer givetvis att vara med och försöka påverka de nya körkortsreglerna i Sverige. Direktivet ska vara infört i svensk lag senast 19 januari 2011 och lagen ska börja tillämpas senast 19 januari 2013. "

Från SMC hemsida....Så det dröjer innan det träder i kraft!!!//steFAN

Helt rätt med höjd ålder!

När jag själv var yngre var man alltid motståndare till allt liknande förslag. Men, men man blir ju äldre och mer vis med åren...

Jag har själv ägt både offroad och touringhojar innan jag fick tummen ur och köpte sporthoj och upplever detta som den rätta vägen att gå. Har man följt vänner och bekanta som köpt sporthoj (iaf hög effekt kontra vikt) tidigt är statistiken entydig - alla har råkat ut för olyckor med sjukskrivning som följd. (JAG SNACKAR INTE OM DE JAG ÅKT MED PÅ SENARE ÅR!!!)

Sen är det ju bara så att när man blir äldre tar man mindre risker, står emot grupptryck bättre som flera andra nämnt tidigare. Ofta spelar det också roll hur livssituationen och ekonomin ser ut - man behöver inte snåla på bra däck, bra bromsar och bra utrustning (ex. skippa ryggskyddet, byta ut det där repiga visiret osv.) när man blir äldre.

Visst är det inte den ultimata eller slutgiltiga lösningen på olyckorna med den lär ju bättra på statistken en del. (Man ju tyvärr vara lite barnslig emellanåt iaf :) )

Någon/ågra har tagit upp ekonomi som ett argument för höjd ålder pga att man då har "råd" att köpa sjysst utr. och bromsar/däck etc.. Sämsta argumentet jag hört tror jag.. Jag åkte GSXR750 och R1 som 20-22-åring, tjänade nästan lika bra då som nu och hade definitivt mer pegar till det än om några år om det vankas familj och grejer. Man hade bara sina egna intressen att tänka på...

I sak är jag däremot för en höjning av åldersgränsen. Men de bör sätta vettiga gränser och kanske hårdare konsekvenser. 80-100 häst upp till 20 år, upp till 130 upp till 22 och 150-160 upp till 24-25 år.. Fritt från 24-25. (Exempel..)

Ingen som vill ha sporthoj kör med 25 (idag) eller 34 Kw (som det är tänkt). Då väntar man istället och konsekvensen blir detsamma, ett enormt kliv med massa "grönbeteseffekt" när hästarna släpps fria. Känns bara larvigt att ha en effektgräns som gör att man blir ifrånåkt av polarens morsas V70!

Men det skulle sitta bra om de fick ner olyckorna, då kanske man skulle börja suga på sporthoj igen om försäkringarna gick ner sig (och helst gummipriserna också)..

Det nya direktivet ska träda i kraft senast i januari 2013, nu väntar SMC på en utredning inom Näringsdepartementet.

Så det lung ännu...:tummenupp Vad de ska hålla på fan vad trött man blir på allt alla dessa prishöjningar hit och dit....:huvet Klart som fan att många dör om man inte se sig för och kör i 300kmh på 110 väg.

Tyvärr funkar det inte med intervallindelning av vilken motorstyrka man ska tillåtas köra med. Det fuskas så in i h-vete med detta, vilket ingen kan ha undgått. Det går ju inte att kontrollera på ett enkelt sätt om en hoj har 129- eller 131 Hk. Jag tycker att den här mellanklassningen vi har idag e kass pga allt fusk. Jag tycker lika illa om klassningen av mopeder. Det är ju en jävla röra. Upp med åldersgränsen istället för att:
Minska olyckorna.
Minska skenförsäkring.
Hålla emot premieökningar.

Alternativet är att enbart vissa modeller är godkända att köra t o m man uppnått ålder för obegränsad effekt. Dvs hojar som i sitt standardutförande inte har mer än, låt säga 65 Hk.

Ett tillägg: När det gäller relativa tal om skadefrekvensen så kan den ju enkelt fås att svänga nedåt för alla över 30 år. Tillåt Mc-körning från 15 år så blir det säkert relativt få över 30 som omkommer.
Med en körkortsgräns på 24 år hade tolv liv sparats. Tolv.

Last edited:
Tycker både dom gamla reglerna och dom nya är lite skeva. Enligt mitt tycke så borde samtliga nya körkortstagare av A-behörighet köra med begränsad behörighet de första åren av mc-kortsinnehavet.

Detta är ett dåligt förslag IMHO. Det innebär att en hel drös motorcyklister sätter sig på cyklar de inte riktigt behärskar eftersom de aldrig kört en sådan hoj förut. Det är väl bättre att de får övningsköra på en 100-hästars maskin medan de tar körkortet än att de efter 1-2 år på en 25kilowattare sätter sig på en sådan och drar iväg, med en saltomortal i pikstil som omedelbar reaktion när de vrider på rullen.

Nej, 24 år verkar lagom. Man har uppnått MYCKET större mognad jämfört med när samma person var 21.

När jag själv var yngre var man alltid motståndare till allt liknande förslag. Men, men man blir ju äldre och mer vis med åren...

Sen är det ju bara så att när man blir äldre tar man mindre risker, står emot grupptryck bättre som flera andra nämnt tidigare. Ofta spelar det också roll hur livssituationen och ekonomin ser ut - man behöver inte snåla på bra däck, bra bromsar och bra utrustning (ex. skippa ryggskyddet, byta ut det där repiga visiret osv.) när man blir äldre.

Jag håller med, tror en stor del av olyckorna beror på grupptryck. Sedan om det är aktivt eller passivt kan säkert diskuteras.

Någon/ågra har tagit upp ekonomi som ett argument för höjd ålder pga att man då har "råd" att köpa sjysst utr. och bromsar/däck etc.. Sämsta argumentet jag hört tror jag.. Jag åkte GSXR750 och R1 som 20-22-åring, tjänade nästan lika bra då som nu och hade definitivt mer pegar till det än om några år om det vankas familj och grejer.

Var väl mest en grej jag skrev av bara farten (gäller nog mer moppe och 125-snubbarna). Av erfarenhet vet jag dock det blir billigare ägandekostnader = bättre hojekonomi när man blir äldre, därav mitt påstående.
Huvudargumentet är dock fortfarande att man är lite vildare och mer orädd som ung - därför håller jag med om åldershöjningen.

Klart du kan säga så eftersom du har åldern inne. Tänk om dom hade höjt det med fem år ifrån din ålder! Då hade du säkert lipat som en bebis!

Nu kommer visseligen jag klara mig från höjningen, Men jag tycker inte det är rätt iallefall. :tummenner

En sak som jag undrar är om olyckorna mellan 18 och 21 år faktiskt har minskat sedan dom införde 25kw's regeln. Om inte så är ju förslaget förkastligt och det bevisligen inte har nått med effekt att göra.

Var väl mest en grej jag skrev av bara farten (gäller nog mer moppe och 125-snubbarna). Av erfarenhet vet jag dock det blir billigare ägandekostnader = bättre hojekonomi när man blir äldre, därav mitt påstående.

Huvudargumentet är dock fortfarande att man är lite vildare och mer orädd som ung - därför håller jag med om åldershöjningen.

Håller inte riktigt med.. Ca hälften av de jag åkt med som jag själv dömer som helt jefla hjärndöda är (var) 30-40 bast.. Något vi borde kunna vara överens om på detta fora är att vi på hojen tappar den ringa mognad vi i vanliga fall lyckats dra på oss..

Som jag ser det kan jag hålla med trafiksäkerhetsmässigt när det gäller stadstrafik. Det är betydligt färre "vuxna" som svinar i stan bland trafik och "oskyldiga" (samt idioter som man faktiskt måste "köra åt" trots att det är deras fel när det smäller).

Vad det i sak handlar om för mig är den begränsade körvanan i kombination med de krav en modern sporthoj ställer på sin förare. Stegen blir för stora helt enkelt.. En äldre Blade är allt annat än slö och man kan köra ihjäl sig på en sån med, men 180 häst i de nya maskinerna är brutalt, ska man verkligen gå från trimmad moppe till en sån via bilskolans mupp-GSX?

Hur många som har "begränsat" kk kör egentligen på en strypt hoj då? Inte många skulle jag gissa, och skulle nog bli ännu färre om man tvingade alla att börja med begränsad.. Känns ju som dom flesta 25kw hojarna säljs med strypningarna i "en påse på sidan om"..

Dessutom sitter det nog mer i huvudet på föraren än i vilken maskin han har, är man en vilde så kör man omkull/ihjäl sig på en 25kw, 125cc el. moppe också. Är man en lugn och riskmedveten förare överlever man första säsongen på en 1000cc turbomonster hoj, imho..

Visst klart riskerna är "lite" större på en vass hoj pga. högre hastighet men tror inte det har så stor betydelse..

Sluta begränsa alla individer i lilla sverige med massa regler bestämda över våra huvuden och lär Oss istället att tänka riskmedvetet, köra säkert och ta ansvar för vår egen säkerhet.. Snart kommer vi väl inte ens få bestämma själva när el. vad vi ska äta, när vi ska sova, var vi ska jobba osv.. :huvet Kontrollsamhälle

Och den som tänkte ut den sk. Nollvisionen kan ta sin vision och köra upp i r...n :gnissla :kulspruta :fatta! Den kommer vi aldrig att nå..

/Robban

18åringen har en 1000cc som kostar 100kkr som är reggad för 25kw (80 i verkligheten).
18åringen försäkrar hojen för 40kkr/år (hel/hel)
Han kör in i sidan på en bil och sabbar hojen totalt.
Idioten tror han ska få ut pengar för den sabbade hojen :tummenupp

Många tror ju att de kan ta bort strypningen och köra på som vanligt, samtidigt som de betalar skjortan för en helförsäkring. Helknäppt.

18åringen har en 1000cc som kostar 100kkr som är reggad för 25kw (80 i verkligheten).
18åringen försäkrar hojen för 40kkr/år (hel/hel)
Han kör in i sidan på en bil och sabbar hojen totalt.
Idioten tror han ska få ut pengar för den sabbade hojen :tummenupp

Många tror ju att de kan ta bort strypningen och köra på som vanligt, samtidigt som de betalar skjortan för en helförsäkring. Helknäppt.

Jag gjorde som du säger:P Jag fick ut pengar, dock var de inte mitt fel att ja small men ändå...:)

Tycker det är helträtt.. Man ser allt för många helt gröna förare på nya Gixxer1000 och R1 och t o m Hayabusa som inte har minsta koll eller kontroll på maskinen.. 25 eller 5 år efter A begränsad för litermaskin.. :tummenupp

Statistiken säger väl att unga män på sporthoj löper störst risk att smälla det första körkortsåret. Då är ju följdfrågan ifall det är brist på (mc) trafikvana eller teknik. Jag anser i vilket fall som helst att mognad påverkar båda till det bättre och således är förslaget helt i rätt riktning.

Tyvärr är det ofrånkomligt att det samtidigt sker en "grå bestraffning" av en minoritet unga bra förare men det är vi väl redan vana vid här i Sverige...

I stora drag tycker jag inte att det är något större fel med det nya förslaget. Däremot så finns det en detalj som jag är tveksam till: En eventuell höjning av den ålder man minst måste vara för att ta A1, A2 och mopedkort tycker jag är en rent förkastlig idé.

En risk som jag ser med genomförandet av något sånt är att färre än idag kommer att köra moped, lätt mc och mellanklassare. Istället kommer fler att direkt ta tungt kort och sätta sig på en hoj de inte behärskar och de kommer inte heller att ha vanan vid tvåhjuliga motorfordon från t.ex. mopedkörning.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick