Höjd ålder för att få köra tung MC

Är det verkligen en fråga om hur många liv vi vill rädda mm. Är det inte snarare våran frihet det är fågan om. Förr i tiden offrade man sina liv i krig för lite frihet, idag spärrar vi in hos i våra larmade hem, stätter upp kameror överallt i diverse ändamål, hejdlöst förbjuder vi dittan och dattan utan några som helst hämningar. Allting blir säkrare och säkare men var är friheten? Det är väl ändå, rent allmänt gällande livet, risk kontra livskvalitet som är den stora frågan.

Finns ju ett par 30 taggare här som berättar hur oansvariga dom var i unga år och som förespråkar detta förslaget således är bra, frågan är om dom verkligen velat kasta bort dom åren som av många anses var "deras bästa". Är det inte lite ego att tänka så igentligen, vi fick men ni får inte för det är farligt.

Det är bara en fråga om hur man vill ha det!

Finns ju ett par 30 taggare här som berättar hur oansvariga dom var i unga år och som förespråkar detta förslaget således är bra, frågan är om dom verkligen velat kasta bort dom åren som av många anses var "deras bästa". Är det inte lite ego att tänka så igentligen, vi fick men ni får inte för det är farligt.

Det är bara en fråga om hur man vill ha det!
Jag tänkte något liknande men kom inte på något bra sätt att skriva det på, tack för att du framförde min poäng. :D

Jag vet inte hur andra haft det. Men när jag började åka hoj på 80-talet (jag är 39 nu) så sparade jag ihop till mina hojar, det var ett gnetande med tidningsutdelning och kassajobb efter skolan. Jag älskade mina hojar, men i mc-handlares ögon så var det gamla skithojar värda några tusenlappar. På 80-talet minns jag inte att det var så många under 25 som for runt på sprillans literhojar. En beggad RD350 var en rätt vanlig hoj efter 125:an. 350:ian ansågs farlig. En gammal GS750 var det några som hade också. En RD var på tok för dyr för mig, jag åkte på Kawa tvåtaktare från tidigt 70-tal. Värstinghojarna då var Katana 1100 och den helt nya GSX750R. Det var inga av min kompisar som hade såna innan de fyllde 25. Man gjorde "sina hundår på skithojar" och lärde sig mecka som ngn här sade.

Jag tror det har blivit med hojar lite som med kläder bland 80-talisterna idag. Har man inte de rätta senaste grejerna är det ingen idé att visa sig i skolan.

Jag tycker att man har en sundare inställning till hojar nere på kontinenten.
Har i Sthlm har ju en ny R6:a (med över 130 hk eller vad de nu har) kommit att betraktas som en fjollhoj som många frågvisa 20-åringar här på SH avråds från att köpa som förstahoj med motiveringen att de kommer att tröttna på den skitfort. :hihi

Jag gillar inte heller förbud. Jag har ingen uppfattning i frågan. Men jag kan erkänna att jag blir så dyster över alla unga killar (för det är ju sällan tjejer) som dör här på SH under säsongen.

Det är ju förstås många av oss "äldre" hojåkare som hamnade på kyrkogården i förtid också. Kanske är det bara internet som gör att man blir mer varse alla dödsfallen på ett annat sätt idag. Om en ung kille körde ihjäl sig på hoj i en svensk stad långt bort från mig 80-talet så var det ju bara en kort TT-notis i tidningen. Nuförtiden kommer det som en tråd på sporthoj, jag kan gå in på den döde killens SH-hemsida, se på fotografier, läsa inlägg och se att han verkade vara på bra humör och full av livsgläjde för bara ett dygn sedan.

Kanske dog det lika många % av oss yngre hojåkare på 80-talet? Men att man bara kände till den bekanta kretsen och därför inte berördes och greppade omfattningen som man gör nu.

Jag kan iaf trösta alla yngre med att det var precis samma debatt på 80-talet. Flera somrar i rad hade Expressen en rötmånadsserie som hette motordöden där de bla visade bilder på alla unga som dött på motorcyklar. Jag minns att jag var lika rädd för förbud och begränsningar då som man är idag.

Vill inte låta gammal och gnällig, jag har som sagt ingen uppfattning i frågan som denna tråd handlar om. Jag ville bara delge en fundering. :)

Mvh
J

Last edited:
Möjligt.

99% av dödsolyckorna står de för som är under...

Inskickat av Galne Dansken
2006, fördelar ålders perskektivet sig sådan på MC omkomna (varje siffor är 1 person):

16,17,19,19,20,20,22,22,23,23,23,23,25,26,26,27,29,
29,30,31,33,33,34,36,39,39,40,40,40,41,42,42,43,48,
49,50,50,51,51,52,52,53,54,54,56,56,56,56,56,58, 63,63,65,69,82,85

Jag ser 33 omkomna som är över 35 år, 23 som är under 35,
hur får du det till att 99% av dödsolyckorna står de för som är under 35?

Men era gamla gubbar vad gör ni här på sporthoj om ni tycker ni körde vilt i "yngre dar" bli medlem i Bmw klubben o kör på bana varje söndag istället..

Men era gamla gubbar vad gör ni här på sporthoj om ni tycker ni körde vilt i "yngre dar" bli medlem i Bmw klubben o kör på bana varje söndag istället..

Att vara ödmjuk när man är ung , å lyssna på de äldre, har aldrig dödat någon under 24 i trafiken.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick