Höjd ålder ska stoppa mc-olyckor

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Dags för mer debatt!
Lufta era åsikter!

Mer än hälften av mc-förarna som kör ihjäl sig färdas på sportmotorcykel. Trafikskolorna vill därför ändra lagen så att det krävs fem år med mc-körkort och minst 25 års ålder innan man får köra så snabba tvåhjulingar.



Kraven presenterades i samband med MHF:s Tylösandsseminarium och framfördes i går till infrastrukturminister Ulrica Messing (s). Bakom står Sveriges trafikskolors riksförbund (STR) och Sveriges försäkringsförbund.

Förbunden pekar bland annat på Vägverkets djupstudie av mc-olyckor med dödlig utgång under åren 2000–2003. Av de 147 mc-förare som dödades då körde 80 så kallad supersport.

Just den mc-typen är utformad som en kopia av roadracingcyklar som man tävlar med på bana. Kännetecken är bland annat den snabba accelerationen och den höga topphastigheten. Ungefär 12000 av landets kvarts miljon motorcyklar är sport-mc.

– De som väljer att skaffa en sådan mc är ofta duktiga manövermässigt, men de överskattar sin egen förmåga och underskattar riskerna, säger Peter Kinnbo på STR.

Vägverkets studie visar att nästan hälften av alla mc-dödsfall varit singelolyckor och att fyra av tio omkomna enligt bedömningar har kört mer än 30 km/tim över skyltad hastighet.

Efter förra årets ökning av antalet dödsolyckor bland mc-förare (57 omkom under 2004) menar STR att staten måste göra något åt problemet och hävdar då att nybörjare inte ska få köra sportmotorcykel.

Rustan Jarnesand representerar det marknadsledande mc-märket i Sverige, Honda, och tycker att kraven på en lagändring är för hårda.

– Visst är det ett problem att vissa vildhjärnor kör i 200 med sina supersport, men man måste samtidigt tänka på alla andra som kör föredömligt, säger han.

Som exempel på hur hans märke bidrar till säkerheten nämner han i stället att man inför låsningsfria bromsar på alla modeller från 2007 och att airbag snart kommer ut på mc-marknaden. Dessutom har Honda tagit fram en mc-simulator för körskolorna.

– På den här kan eleven träna in en massa moment med koppling, växlar och bromsar innan den ska sätta sig på en riktig hoj, säger han.

Och framför allt har simulatorn en massa trafiksituationer som dyker upp på datorskärmen framför körskoleeleven.

– Det är en helt annan sak att sitta här och möta en omkörande bilist eller se ett skolbarn som springer ut framför bussen än att bara läsa om farorna i en teoribok, förklarar Rustan Jarnesand.

KÄLLAN
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Om man tittar på statistiken så är unga killar på sporthoj klart överrepresenterade :död

Men situationen löser sig själv just nu utan lagstiftning då dom betalar ohyggliga höga förskringspremier. Få har faktist råd - varför många skaffa sig "supermoptard" just nu (felstavat med flit).

Däremot kunde man ändra utbildningen lite tycker jag - inkludera gärna bankörningsmoment - och visar en himla massor om vad kan vänta mitt i en sväng: Tyska turister, hästskit, traktorer, grävlingar, grus, osv. för dom idioter som inte kan tänka själv.

Sedan kan VV sköta sitt jobb och ta bort gruset och annat skit från den svenska vägnätet!!! :fatta!
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
ksann skrev:
Om man tittar på statistiken så är unga killar på sporthoj klart överrepresenterade :död

Men situationen löser sig själv just nu utan lagstiftning då dom betalar ohyggliga höga förskringspremier. Få har faktist råd - varför många skaffa sig "supermoptard" just nu (felstavat med flit).

Däremot kunde man ändra utbildningen lite tycker jag - inkludera gärna bankörningsmoment - och visar en himla massor om vad kan vänta mitt i en sväng: Tyska turister, hästskit, traktorer, grävlingar, grus, osv. för dom idioter som inte kan tänka själv.

Sedan kan VV sköta sitt jobb och ta bort gruset och annat skit från den svenska vägnätet!!! :fatta!

Håller med dig ang försäkringen. Det är nog det som är en orsak till att det inte finns "fler" sporthojar på gatorna.

Utbildningen å sin sida borde vara mer omfattande.
Jag minns fösta gången jag satte mig på en sporthoj och vred rullen i botten.
Tanken flög upp och slog mig i ansikten och jag hade fullt upp med att hålla mig kvar på hojen...
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Tja, vad ska man säga? Tänker inte argumentera mot fakta.. Att Jarnesand från Honda Sverige tycker att förslaget är hårt är ju ringa förvånande.
Vet att jag själv är på "rätt" sida åldersstrecket så det är ju lätt för mig att tycka i det här, men faktum kvarstår..
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Har själv kört som en idiot och stått för några olyckor innan jag utvecklade lite omdömme(endel gör faktiskt inte det fören bortåt 30) så jag kan hålla med om att man kanske inte ska börja på en väldigt motorstark hoj(hade en trimmad 1100R när jag tog lappen och det tog 4 veckor innan jag låg på akuten och hojen var skrot). Men det finns ju faktiskt folk där ute med omdömme så att dra alla över en kam är väldigt orättvist, ingen ska väl behöva avstå en sporthoj för andras brist på omdömme? Det är ju trots allt sällan mcförare skadar andra än sig själv i sin olyckor, och man måste ändå få råda över sin egen hälsa.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Helt ärligt låter det inte helt fel med högre ålder! Men sedan är ju även jag äldre än föreslagen brytpunkt vilket säkert spelar in... :va

Sedan skall det ju sägas att det absolut inte är så att endast de yngre förarna är de med minst hämningar men det låter ju rimligt att med lite fler år på nacken så torde flertalet ha längre erfarenhet och i vissa fall även hunnit mogna till lite.

Om inte annat kanske frugan ger en "ett par tips"! :7peta

Och om detta minskar olyckorna och min försäkringspremie så är jag definitivt för det! :tummenupp
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Lucius skrev:
Helt ärligt låter det inte helt fel med högre ålder! Men sedan är ju även jag äldre än föreslagen brytpunkt vilket säkert spelar in... :va

Sedan skall det ju sägas att det absolut inte är så att endast de yngre förarna är de med minst hämningar men det låter ju rimligt att med lite fler år på nacken så torde flertalet ha längre erfarenhet och i vissa fall även hunnit mogna till lite.

Om inte annat kanske frugan ger en "ett par tips"! :7peta

Och om detta minskar olyckorna och min försäkringspremie så är jag definitivt för det! :tummenupp

Håller med Lucius :tummenupp

JB
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jas-95 skrev:
Håller med Lucius :tummenupp

JB

Jo, det är nog ingen dum idé (men även jag klarar åldersgränsen med råge :( ). Tyvär så är det ju först så här i efterhand som man inser hur :censored dum man var när man var yngre. Just då så tyckte man ju att man hade järnkoll.
Världen hade varit mycket bättre om folk insåg vilka idioter de verkligen är :4skrika
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag är också beredd att hålla med om att en högre ålder för att köra sporthoj verkar vettigt. Dock tycker jag inte att man ska behöva vänta tills man är 25, men kanske 5 år med körkort...

För övrigt kan man ju diskutera vad som är en sporthoj. Gamla maskiner som var extrema när dom kom tenderar att "förvandlas" till mer sansade touringåk i takt med att det kommer nya extremhojar. Jag tycker det är rätt bra tryck i min ZXR med 107 hk, men är det rätt att sätta den i samma fack som t.ex. en ny R1:a?

Ett annan sak också: En RGV 250 är ju en sporthoj i allra högsta grad, men sådär galet snabb är den ju inte rakt fram. Ska även den in i sporthoj-facket då?
 

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
just nu ingen, snyft
Förslaget är väll kanske inte så dumt igentligen men jag som tänker ta mitt mort till våren, har klarat teorin och köpte en ninja i sommras, jag kommer nog köra ändå om nu förslaget skulle klubbas igenom och börja gälla 1 januari. Detta kommer ju troligtvis inte hända men jag tror att fler hade kört olovligt. För mig känns det ju inte direkt som ett alternativ att sätta mig på en kromslädde i 2 år bara för att pappa staten säger till mig vad jag får och inte får göra... Näää... det blir sporthoj för mig! :yoparty
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Stortryne skrev:
Jo, det är nog ingen dum idé (men även jag klarar åldersgränsen med råge :( ). Tyvär så är det ju först så här i efterhand som man inser hur :censored dum man var när man var yngre. Just då så tyckte man ju att man hade järnkoll.
Världen hade varit mycket bättre om folk insåg vilka idioter de verkligen är :4skrika

Japp du har onekligen en poäng där :tummenupp Det är alltid lätt att var efterklok.

JB
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Stortryne skrev:
Jo, det är nog ingen dum idé (men även jag klarar åldersgränsen med råge :( ). Tyvär så är det ju först så här i efterhand som man inser hur :censored dum man var när man var yngre. Just då så tyckte man ju att man hade järnkoll.
Världen hade varit mycket bättre om folk insåg vilka idioter de verkligen är :4skrika


så är det! Vid 20 så är man odödlig! Det minns vi nog alla som passerat 30+.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
PacMan skrev:
Jag är också beredd att hålla med om att en högre ålder för att köra sporthoj verkar vettigt. Dock tycker jag inte att man ska behöva vänta tills man är 25, men kanske 5 år med körkort...

För övrigt kan man ju diskutera vad som är en sporthoj. Gamla maskiner som var extrema när dom kom tenderar att "förvandlas" till mer sansade touringåk i takt med att det kommer nya extremhojar. Jag tycker det är rätt bra tryck i min ZXR med 107 hk, men är det rätt att sätta den i samma fack som t.ex. en ny R1:a?

Ett annan sak också: En RGV 250 är ju en sporthoj i allra högsta grad, men sådär galet snabb är den ju inte rakt fram. Ska även den in i sporthoj-facket då?

Går det där förslaget igenom så lär dom klassa allt som går i klass 6 eller 7 som sporthojar? Kommer inte ihåg hur effekt/vikt formeln ser ut men jag kan tänka mig att många vassare motarder och även motorstarkare glidare skulle
bli tabu för ungdomen. -Grattis till körkortet du kan nu välja mellan en Virago 250 och en Virago 250? :död
 

Finnberg

lagom häftig
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
xt660x
Stortryne skrev:
Jo, det är nog ingen dum idé (men även jag klarar åldersgränsen med råge :( ). Tyvär så är det ju först så här i efterhand som man inser hur :censored dum man var när man var yngre. Just då så tyckte man ju att man hade järnkoll.
Världen hade varit mycket bättre om folk insåg vilka idioter de verkligen är :4skrika

Sant men likväl blir man MYNDIG vid 18, Det är inte rimligt att saker som vissa typer av mc ska vara otilåtna 7 år till!? Det faktum att man får gå på puben men inte bolaget är en annan grej i samma genre. (stanvning?) och precis lika fel.
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Kawwa skrev:
så är det! Vid 20 så är man odödlig! Det minns vi nog alla som passerat 30+.

Jag var 26 när jag tog lappen för bil. Om jag jämför mig själv med mina polare som var 18 då dom tog lappen, så kan jag säga att jag körde jävligt mycket lugnare. Det var lättare att räkna dem som inte varit i diket eller krockat vid den tiden.

JB
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Överförmynderi !! Kan aldrig vara rätt enligt min mening. Måste finnas andra vägar att lösa problemet på än att idiotförklara alla artonåringar.

Lagstifta om att man blir myndig först vid 25 kanske...... :rolleyes:

Hörde på P4 i morse att sporthojar är "de där med små däck och framåtlutad ställning" HAHA!

/Fredrik
 

serp

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Täby
Hoj
Fazer
Jag är 19 och ska till att ta körkortet snart och jag tycker att det är bra med att vänta lite med sporthojen. Själv kommer jag att köpa en lite "mesigare" variant att ha tills min begränsning försvinner, så att jag får lite tid att skaffa erfarenhet och omdöme.
Kanske 5 år är lite att ta i, men jag tycker att helt grönt och sport skär sig.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
hmm.. lurigt. Jag röstar nog snarare för att måste ha haft kk i 5 år än att man måste vara just 25 år (jag e 27 själv).
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
"Förbunden pekar bland annat på Vägverkets djupstudie av mc-olyckor med dödlig utgång under åren 2000–2003. Av de 147 mc-förare som dödades då körde 80 så kallad supersport."

Varför skrev dom inte attt.ex "nästan hälften av dödsolyckorna drabbade 50+ förare på blyslädar.

Får vara slut på den här jävla häxjakten på oss sporthojsförare snart :4skrika Hur många är det som dör av alkohol/tobaks-relaterade skador varje jävla år för att ta ett exempel.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top