bissmark
Same Shit, different Day...
Dags för mer debatt!
Lufta era åsikter!
KÄLLAN
Lufta era åsikter!
Mer än hälften av mc-förarna som kör ihjäl sig färdas på sportmotorcykel. Trafikskolorna vill därför ändra lagen så att det krävs fem år med mc-körkort och minst 25 års ålder innan man får köra så snabba tvåhjulingar.
Kraven presenterades i samband med MHF:s Tylösandsseminarium och framfördes i går till infrastrukturminister Ulrica Messing (s). Bakom står Sveriges trafikskolors riksförbund (STR) och Sveriges försäkringsförbund.
Förbunden pekar bland annat på Vägverkets djupstudie av mc-olyckor med dödlig utgång under åren 2000–2003. Av de 147 mc-förare som dödades då körde 80 så kallad supersport.
Just den mc-typen är utformad som en kopia av roadracingcyklar som man tävlar med på bana. Kännetecken är bland annat den snabba accelerationen och den höga topphastigheten. Ungefär 12000 av landets kvarts miljon motorcyklar är sport-mc.
– De som väljer att skaffa en sådan mc är ofta duktiga manövermässigt, men de överskattar sin egen förmåga och underskattar riskerna, säger Peter Kinnbo på STR.
Vägverkets studie visar att nästan hälften av alla mc-dödsfall varit singelolyckor och att fyra av tio omkomna enligt bedömningar har kört mer än 30 km/tim över skyltad hastighet.
Efter förra årets ökning av antalet dödsolyckor bland mc-förare (57 omkom under 2004) menar STR att staten måste göra något åt problemet och hävdar då att nybörjare inte ska få köra sportmotorcykel.
Rustan Jarnesand representerar det marknadsledande mc-märket i Sverige, Honda, och tycker att kraven på en lagändring är för hårda.
– Visst är det ett problem att vissa vildhjärnor kör i 200 med sina supersport, men man måste samtidigt tänka på alla andra som kör föredömligt, säger han.
Som exempel på hur hans märke bidrar till säkerheten nämner han i stället att man inför låsningsfria bromsar på alla modeller från 2007 och att airbag snart kommer ut på mc-marknaden. Dessutom har Honda tagit fram en mc-simulator för körskolorna.
– På den här kan eleven träna in en massa moment med koppling, växlar och bromsar innan den ska sätta sig på en riktig hoj, säger han.
Och framför allt har simulatorn en massa trafiksituationer som dyker upp på datorskärmen framför körskoleeleven.
– Det är en helt annan sak att sitta här och möta en omkörande bilist eller se ett skolbarn som springer ut framför bussen än att bara läsa om farorna i en teoribok, förklarar Rustan Jarnesand.
KÄLLAN